basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

DROMEN VAN...

Deze Juttu-merken houden vast aan een bijzondere droom. #DreamBig

Cheap Monday 

Goedkoop, hip én duurzaam, het lijkt een onmogelijk droom en toch bewijst het Zweedse Cheap Monday dat het kan. Wat ooit begon als een tweedehandswinkeltje, groeide uit tot een edgy fashion brand, bekend om ongewassen tight jeans aan democratische prijzen. En dat niet alleen: het merk garandeert een productieproces zonder schadelijke chemicaliën, beperkt haar C02-uitstoot en gebruikt geen bont of dons. Cheap Monday werkt fairtrade en zonder kinderarbeid. Het logo is trouwens een doodskop, want tonnen geld uitgeven aan onverantwoord gemaakte kledij? Over our dead body!

Seepje

Van een schone droom gesproken: wasmannen Jasper, Melvin en Lennard zochten naar een alternatief voor de klassieke, vervuilende was- en kuisproducten. Uit de schillen van de Nepalese Sapindus Mukorossi-vrucht ontwikkelden ze een 100% plantaardig wasproduct. Deze superschillen staan bij aanraking met water een natuurlijke zeep af die reinigt en antibacterieel werkt. Seepje zorgt voor het welzijn van de Nepalese schillenboer en zijn werknemers op basis van fairtrade principes die een eerlijk loon en goede werkomstandigheden garanderen. 

Matt & Nat

Helemaal in de ban van de natuur droomden de designers achter Matt & Nat van een label dat een kruisbestuiving vormde tussen materiaal en natuur. Tussen die droom en de werkelijkheid zit intussen al meer dan twintig jaar: het Canadese merk met z’n verrassende aanbod aan tassen, schoenen, portefeuilles, rugzakken en accessoires werd gaandeweg een populair beestje bij veganisten, maar ook bij eender welke liefhebber van mooie dingen: hun nepleder is dan ook niet van echt leder te onderscheiden, bovendien ogen hun ontwerpen allesbehalve geitenwollensokkerig

Seedbombs

Méér zon in zicht en dus hoog tijd om nog eens een Seedbomb te gooien. Dé droom van dit Nederlandse collectief? Méér kleur in onze levens, en dus stimuleren ze je om hun handgemaakte bloembommen op braakliggende terreinen te gooien in de hoop zo een oase aan groen en kleur te creëren. De zaadbommen bestaan uit aarde en klei en zitten boordevol biologische vlinder- en bijenvriendelijke bloemzaden. Bommetje gooien dus… of gewoon slim planten of wegschenken aan een bloemenlover. Slaat vast in als een bom… *Kabloem!*

Dopper

In 2009 zag de Nederlander Merijn Everaarts een documentaire over plastic afval in onze oceanen en de gevolgen ervan voor mens en milieu. Sindsdien groeide zijn frustratie telkens hij de enorme hoeveelheid petflessen met bronwater in de supermarkt spotte. Hij zette zijn frustratie om in een droom: de petfles voorgoed verbannen. Met de stijlvolle, herbruikbare drinkflessen wil hij zoveel mogelijk mensen overtuigen kraanwater te drinken. Om de C02-uitstoot tijdens de productie ervan te compenseren, investeert Dopper onder andere in windmolenprojecten.

Madara

Dit skincare merk is ontwikkeld door vier Letse vrouwen die behoefte hadden aan kwalitatieve, natuurlijke verzorgingsproducten met een mooie uitstraling. De dames van Madara geloven dat - behalve hun verzorgingslijn - ook een goed hart voor een stralende huid zorgt. Daarom streven ze naar eerlijkheid in alles wat ze doen en willen ze hun impact op het milieu zo laag mogelijk houden. Hun missie: de aarde schoner en groener achterlaten voor de volgende generatie. Letland is rijk aan krachtige plantensoorten die bestand zijn tegen de noordelijke, gure weersomstandigheden en die daardoor een bijzonder goede werking hebben op de huid. Big thank Ju to nature!