basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Sta jij binnenkort in onze Pop-up?

Na het succes van vorig jaar, organiseren we opnieuw een #IkKoopBelgisch Pop-up Space in samenwerking met Flanders DC. Ben jij een jonge, Belgische designer op zoek naar een platform? Schrijf je dan snel in!

The sky is the limit. Binnenkort sta jij misschien met je collectie in onze Pop-up. Twijfel je nog om je in te schrijven? Haal inspiratie uit de ervaringen van de vorige deelnemers van onze #IkKoopBelgisch Pop-up. Zo verging het Linde (RE-DO), Sophie (Madame Volt) en Emely (Emely Van Impe).

Emely Van Impe: Uniseks knitwear

Een kans om te leren, te spelen en te ontdekken wat werkt en wat niet.

Emely, studente textielontwerp die in 2016 afstudeerde en een eigen label onder haar naam startte: “Mijn deelname aan de Pop-up bij Juttu heeft mijn carrière in een stroomversnelling gezet. Ik was nog maar net van de schoolbanken, dacht nooooit dat ik de selectie zou halen en plots moest ik een hele collectie zien af te leveren. Flanders DC heeft me toen businessgewijs enorm geholpen: met mijn statuut als zelfstandige, maar ook met hoe ik een product moest prijzen, hoeveel marge ik kon nemen… Het was één groot leerproces. En dat is wat een Pop-up ook moet zijn: een kans om te leren, te spelen, uit te testen, kijken wat werkt en wat niet, zonder daarbij een groot risico te nemen.”

 

Smaakt naar meer!

“Ik heb zo’n leuke reacties gehad. Van vrienden, familie, maar ook van mensen die ik amper kende. Ik kreeg foto’s doorgestuurd, ik werd getagd op sociale media… Ik zag ook plots mensen op straat lopen met mijn sjaal om hun nek! Zo vreemd, zo zot (lacht). Hoewel ik meer truien en sjaals verkocht heb dan verwacht, heeft mijn episode bij Juttu me niet naar de top gebombardeerd. Het heeft me wel laten proeven van de ervaring om je eigen werk in een winkel te zien liggen en dat smaakt naar meer. Tegen volgende winter heb ik opnieuw een collectie truien en sjaals af, voor kinderen, mannen en vrouwen. Deze keer met een zachter kleurenpalet, geïnspireerd op de architectuur die ik zag op reis in Myanmar. Ik ben aan het onderhandelen met één van mijn favoriete winkels, die interesse toont in mijn spullen. Heel spannend. Stay tuned!

 

100% jij + 100% Belgisch

“Als ik een tip mag geven aan de nieuwe lichting: maak niet teveel compromissen. Wees trouw aan jezelf en creëer iets waar je 100% achter staat. En alsjeblieft, hou het Belgisch. Hoe aanlokkelijk het ook is om het productieproces goedkoop uit te besteden in het buitenland, laat ons samen kiezen voor een eerlijke, propere, kwalitatieve mode-industrie.” 

RE-DO: Hippe papierwaren

Je krijgt plots zoveel aandacht. Onze tip: smeed het ijzer als het heet is!

Grafisch ontwerpster Linde begon samen met medestudente Tille een bedrijfje dat papierwaren maakt van misprints en papieroverschotten: “Sinds we hebben meegedaan aan de Pop-up van Juttu merk ik dat mensen ons serieus nemen. Het staat natuurlijk goed op je CV, dat je met een grote winkel hebt samengewerkt. Dan kan het ook niet anders dan dat je wordt opgemerkt en opgepikt. We zijn ondertussen fulltime bezig met RE-DO. We zijn niet langer Tille en Linde die wat spelen met gerecycleerd papier, we zijn een bedrijfje, met een plan én we leveren kwaliteitsproducten af. Die producten zijn nog steeds handgemaakte papierwaren, zoals scheurkalenders, agenda’s en notepads, samengesteld van misprints en papieroverschot.”

 

Kwaliteit vs kwantiteit

“Het was de eerste keer dat we in zee gingen met een grote winkel, pardon, met 3 grote winkels: Roeselare, Antwerpen en Brugge. Dat betekende dat we voor het eerst een grote oplage moesten afleveren. We werden gedwongen om na te denken hoe we meer konden produceren aan een zo min mogelijke prijs, zonder aan kwaliteit in te boeten. Dat was een uitdaging .We deden voor het eerst beroep op een beschutte werkplaats voor het meest arbeidsintensieve werk. Een heel fijne samenwerking, maar achteraf waren we – perfectionistisch als we zijn – toch niet zo tevreden van het resultaat. Dus zijn we ons vragen gaan stellen. Wat willen we eigenlijk bereiken met RE-DO? Omdat we maar met twee zijn en zoveel mogelijk met de hand willen doen, gaan de arbeidsuren natuurlijk de hoogte in. Maar we willen onze producten wel nog betaalbaar houden. Voor ons is gebleken dat het niet rendabel is om met grote oplages te werken. Kwaliteit primeert op kwantiteit. Bovendien vinden we het wel fijn dat ons product een zekere exclusiviteit heeft. Ons avontuur bij Juttu was dus eigenlijk één grote denkoefening en het heeft ons veel bijgeleerd.”

 

Be prepared!

“Wees voorbereid voor wat erna komt, dat is onze tip. Want, er gaat plots veel media-aandacht en belangstelling zijn. Weet je zeker dat dit je droom is? Smeed dan het ijzer als het heet is! “

Madame Volt: Speelse sieraden en illustraties

Mijn deelname was zo’n succes dat ik een plekje heb veroverd in de vaste collectie.

Parttime kleuterleidster Sophie maakte in haar vrije tijd handgeschilderde houten juwelen en illustraties: “Meedoen aan de Pop-up was een buitenkans. Mijn sieraden en illustraties werden zo goed onthaald dat ik met Madame Volt een plekje heb veroverd in de vaste collectie van Juttu. Vooral mijn illustraties hebben het verbazingwekkend goed gedaan. Daarom ben ik nu aan het experimenteren met illustraties op stof. Ook dat is onrechtstreeks het gevolg van mijn deelname aan de Pop-up. Het project staat nog in z’n kinderschoenen maar ik ben alvast heel enthousiast!”      

 

Vertel je verhaal

“We werden heel goed begeleid door Flanders DC en ik heb ontzettend veel  nuttige tips gekregen. Hoe ik mijn website moet presenteren bijvoorbeeld, of wat een goede productfoto is… Laat dat ook mijn tip zijn naar de toekomstige deelnemers. Investeer in goede foto’s. Zorg dat je product goed overkomt. De juiste belichting kan wonderen doen. Zorg ook dat je een goed concept hebt, dat je verhaal klopt, dat het geloofwaardig is. Allemaal dingen die helpen om sneller opgepikt te worden.”

 

5 minutes of fame

“Er is zoveel talent in ons land maar op je eentje is het moeilijk om door te breken. Daarom is het belangrijk om krachten te bundelen. Ik vond het super om mee onder de noemer van #IkKoopBelgisch te staan. Nog steeds komen er veel mensen via de link op "Ik Koop Belgisch" op mijn site terecht. En ik heb er ook heel wat media-aandacht mee gewonnen. Plots zag ik mijn producten in de boekjes staan! Heerlijk, die five minutes of fame (lacht).”

Heb jij een Belgisch merk met een verhaal? Voel je je geroepen om jouw collectie bij Juttu te verkopen?

Schrijf je in voor 11 juni 2017 en maak kans om erbij te zijn.