image link

Buying two = korting for JU!  Shop met korting >

Interview Parafina

Omdat we het leven graag door een vrolijke, duurzame bril zien.

Who is?

Álvaro Fiestas García-Izquierdo

Leeftijd: 39

Afkomst: geboren in Málaga, Spanje

Job: Marketing & Brand Director bij Parafina.

CV: werkte voordien in de cosmetica- en fashionwereld voor merken zoals Giorgio Armani, Kiehl’s, Givenchy en Kenzo.

Favoriete zomerse hotspot: Tarifa in het Zuiden van Spanje. En Portugal.

Wordt blij van… een zonnige, zomerse dag op het strand.

“De zee herlaadt mijn batterijen.”

What about?

PARAFINA

Wat is het: Spaans eco-eyewear brand

Sinds: 2014

Voor wie: mannen én vrouwen (elke bril is uniseks!) van elke leeftijd:

“It’s not about age, it’s a mindset”.

Stijl: casual cool. Zowat elke stijl komt aan bod, behalve de meest extravagante.

Missie: van de wereld een mooiere, zonnigere plek maken

Lief voor de wereld: Parafina recycleert allerhande materialen zoals PET-flessen, rubberbanden, plastiek, blikjes, kurk... én doneert 5% van zijn opbrengst aan een schoolprogramma in Paraguay.

Motto: See beyond trash

MAKING WAVES

“Surfers willen bij hun aankomst op het strand het liefst zo snel mogelijk de zee in rennen en hun plank opspringen, maar ze weten dat ze beter eerst een minuutje de tijd nemen om hun surfplank in te wrijven met wax, anders glijden ze bij het nemen van de eerste golf al meteen van het board. Dat minuutje is cruciaal. Tijdens dat moment krijgen ze ook de kans om de toestand van de zee in te schatten, om te kijken welke golf de beste is, waar ze het makkelijkst een ingang vinden en hoe ze de golven het veiligst kunnen trotseren. Die kleine tijdsinvestering bepaalt en verbetert hun toekomst. Omdat we ons nauw verbonden voelen met dat ene moment dat elke surfer kent, verwijzen met onze merknaam Parafina in het Spaans naar de wax waarmee surfers hun board inwrijven. Tijdens het hele creatieproces staan ‘paraffinising ideas’ bij ons op de voorgrond. We gaan niet holderdebolder beslissingen nemen - meteen de zee induiken - maar we nemen onze tijd om halt te houden, te evalueren en niet enkel te denken aan wat een idee ons nu oplevert maar ook aan wat het betekent voor de toekomst. We zien het als een missie om van de wereld een mooiere, zonnigere plek te maken én om mensen aan te moedigen bewust een minuutje na te denken bij de stappen die ze nemen in het leven. Dat is de filosofie achter Parafina.”

SEE BEYOND TRASH

“De mens is enerzijds het meest machtige, intelligente en creatieve wezen op Aarde, anderzijds is er geen enkele soort die op onze planeet zoveel schade aanricht. Dat slaat nergens op, dat vonden ook de drie vrienden Javier Rodriguez, Samuel Soria and Alfonso de Luján. Zij vonden de tijd hoog rijp voor verandering: een verandering van gewoontes en prioriteiten. Tijd voor een nieuwe fase waarin we de planeet eerst zetten, voor onze eigen belangen. De drie vrienden besloten om op vlak van eyewear een duurzaam, kwalitatief en betaalbaar alternatief te bieden dat bovendien geen compromissen maakt wat cool, casual design betreft. Het werd hen al snel duidelijk dat wanneer ze de impact op het milieu zo klein mogelijk wilden houden, ze met recyclagetechnieken en organische materialen moesten gaan werken. Vandaag heeft Parafina al meer dan 3,5 miljoen PET-flessen, 190.000 HDPE- flessen, 244.000 kurken, 5000 autobanden en 27.000 frisdrankblikjes hergebruikt bij het produceren van brillen en zonnebrillen. Wanneer Parafina dit afval niet zou recycleren, dan zou het terechtkomen in onze oceanen, opbranden in onze atmosfeer, begraven worden in onze aarde en op die manier onze planeet danig beschadigen. Maar we geven niet enkel afval een nieuw doel, ook onze brillen zijn gebaat bij de ongelooflijke karakteristieken dat dit afval te bieden heeft: flexibiliteit, lichtheid, weerstand... Het is een win-win situatie, voor revolutionair eyewear én voor een propere planeet.”

KNOWLEDGE IS POWER

“Parafina wil niet enkel een bijdrage leveren aan Moeder Aarde, maar wil ook iets betekenen voor de mensen die er leven, en dan vooral voor die mensen die geen toegang hebben tot middelen die wij als vanzelfsprekend ervaren. Om die reden zette Parafina een eigen sociaal project op poten - Parafina Social Project - waar 5% van het jaarlijkse inkomen naartoe gaat en dat studiebeurzen uitreikt aan kansarme kinderen in Asunción, Paraguay. Parafina geeft hiermee niet enkel toegang tot onderwijs en tot een veilige plek om te groeien, maar voorziet ook boeken, psychologische en medische bijstand en maaltijden.

We bieden die kinderen een kans op een betere toekomst. We geloven immers dat onderwijs het krachtigste wapen is om de wereld mee te veranderen. Wanneer we kinderen positieve waarden bijbrengen, worden zij vervolgens ook ‘ambassadeurs van verandering’,  voor hun eigen gemeenschap.”

SMALL STEPS, EACH DAY...

“Met die filosofie en missie is Parafina sinds 2014 alleen maar groter geworden. Wat begon als een in start-up van drie jonge idealisten, die het concept uitwerkten bij hun ouders thuis en doorheen Spanje reisden van Pop-up tot Pop-up, is uitgegroeid tot een heus bedrijf, een inspirerend businessmodel en een brand dat verkocht wordt in meer dan veertig landen. Met elke stap vooruit, met elke bril die we verkopen en elke persoon die we overtuigen, maken wij - ja, jij ook! - een positieve impact op onze planeet en onze samenleving. We always look on the bright side, don’t you?

5 snelle vragen

1. Mooiste compliment?

“Onlangs spotte ik op straat een coole zestiger met één van onze zonnebrillen op zijn neus. ‘Mooie bril’, riep ik, waarop hij met een knipoog antwoordde: ‘die van jou ook’. Toen hij hoorde dat ik voor Parafina werkte, moedigde hij me aan om te blijven strijden voor een wereld met minder afval. Zo’n compliment biedt steun en geeft energie.”

2. Wat mogen we verwachten van de SS21-collectie?

“Het is een collectie die geboren is vanuit hoop. De kleuren waarmee we hebben gewerkt zijn geïnspireerd op de kleuren die Moeder Natuur ons biedt sinds ze het afgelopen jaar aan het genezen is van ongebreideld massatoerisme: de kleur van helder water, zuivere lucht en van rauwe niet-vervuilde aarde. Ook de krachtige zon staat bij Parafina centraal. Het is onze plicht om met z’n allen zorg te dragen voor de 4 elementen: water, lucht, aarde en vuur.”

3. Favoriete product uit de SS21-collectie

“Ik ben heel trots op onze Eco-rubber collectie die gemaakt is van gerecycleerde autobanden uit de grootste stortplaats ter wereld in Koeweit. De zonnebrillen zijn origineel, wegen quasi niets en zijn onbreekbaar.”

4. Toekomstplannen?

“We willen wereldwijd dé maatstaf worden wat ecologische merken betreft. Een uitdagende missie maar wel ééntje die ons elke dag motiveert. Nu we ook bij Juttu liggen, zijn we weer een stapje dichter bij ons doel.”

5. Vul aan. Mijn ideale wereld is er ééntje waar...

“... er meer mildheid, onbaatzuchtigheid en empathie heerst. Dat is wat de wereld op dit moment nodig heeft.”

Nog meer leesinspiratie nodig?

Cookie-instellingen voor de beste online Juttu-ervaring

Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.