5 x Leading Ladies

Deze 5 Juttu vrouwen waren er bij vanaf day one. Ze blikken terug op 5 beJUTTUful jaren en dromen van nieuwe winkels, inspirerende collecties en nog veel meer friends.

Who are?

 

Hanneleen Van Nuffel (nu: Juttu Brand Coördinator/toen: Grafisch Vormgever ) Vicki Pyliser (nu: Marketing Manager Operations /toen: Assistant Marketing Manager) Anja De Bosscher (nu: District Manager /toen: Sales Coach) Line Vanvoorden (nu: Coördinator Visual Merchandising/toen: Visual Merchandiser) Margo Gijsbrechts (nu: Buying Manager/toen: Buyer Fashion Women)

Hoe het allemaal begon...

Margo: “Ik zat mee in de denktank en was dus van bij het begin een key ambassador van project Juttu. Brainstormen over een gloednieuwe conceptstore was zo tof dat we meermaals na de uren bij pot en pint verder vergaderden. Dream big was het uitgangspunt, een winkel die zich liet lezen als een magazine was de premisse. En hoewel we onderweg uiteraard commerciële compromissen moesten sluiten waren we zo trots op het resultaat. Ik herinner me vooral een gedreven team dat met veel enthousiasme tot een kot in de nacht doorwerkte om die eerste winkel te realiseren.”

Line: “Zo herinner ik me het ook. Die laatste dagen voor de opening werkten we tot 2u ’s nachts door en stonden we om 6u ’s morgens alweer paraat. Ik weet nog hoe ik dacht dat ik nooit meer een winkel zou binnenkomen zonder na te denken over hoe en waarom bepaalde meubels en producten op een bepaalde manier waren opgesteld (lacht).”

Vicki: “Er was zoveel energie die beginperiode. En het was geweldig om al die puzzelstukken in elkaar te zien passen.”

Hanneleen: “Hoewel ik verantwoordelijk was voor de grafische huisstijl van Juttu en me moest bekommeren over het communiceren van de verhalen van onze merken, deed je al snel zoveel meer dan enkel je ‘taak’ op zich. En dat geldt voor iedereen die vanaf de eerste dag bij Juttu betrokken was. We leefden zo hard toe naar die opening. Zeker de laatste week sliepen we amper, we leefden op adrenaline. Net voor de opening stond iedereen - in welke functie dan ook - nog kleren te stomen of te stofzuigen (lacht). Het was madness and i loved it: de drive, de betrokkenheid, de liefde voor het project waren immens.”

Anja: “Ik herinner me nog hoe ik tijdens de weken voor de opening training gaf aan onze sales advisors. Dat gebeurde op de bovenverdieping van Juttu Antwerpen. Omdat er op een bepaald moment geen trap stond moesten we allemaal uit het raam klimmen en via een geïmproviseerde ladder afdalen. En dat te midden van de Meir. Dat moet zo’n grappig zicht geweest zijn.” 

De grootste uitdaging

Line: “Qua sfeer en inrichting was het mijn taak om een boetiekgevoel over te brengen naar een enorme winkel op de Meir. Hoewel de basisstijl van Juttu vrij strak is, heb ik altijd geprobeerd om voldoende warmte en gezelligheid toe te voegen. We zijn ondertussen qua stijl geëvolueerd naar meer warme tinten en organische vormen. En hoewel elke winkel er net wat anders uitziet en het leuk is om wat te experimenteren, blijft het een uitdaging om te bewaken dat je in elke winkel wel exact hetzelfde gevoel krijgt.”

Anja: “Wij als salesteam moesten dan weer de klantvriendelijkheid van een kleine boetiek vertalen naar Juttu. We wilden een verschil maken op vlak van klantenservice. Onze sales advisors zetten in op klantvriendelijkheid: op een warm welkom en een hoge aanspreekbaarheid, maar ze moeten eveneens de verhalen van onze brands kunnen vertellen, kennis hebben over de producten en stylingadvies kunnen geven. Daar blijven we overigens aan sleutelen.”

Hanneleen: “We hadden allemaal zo intens aan het project Juttu gewerkt dat ik het behoorlijk moeilijk had met loslaten. Eens de winkel was opengegaan was het natuurlijk aan de mensen in de winkel om Juttu te runnen. Ik weet nog goed hoe ik die eerste maand - tot ergernis van mijn vriend - elke weekenddag bij Juttu stond en het maar niet kon laten om kleding net wat rechter aan de kapstok te hangen en potjes wat beter te zetten (lacht). In mijn job vond ik het dan weer moeilijk om Juttu commercieel te zien evolueren. Uiteraard is dat een goede zaak, maar je wil natuurlijk dicht bij de oorpronkelijke visie blijven. Het is moeilijk om je baby te zien opgroeien en af en toe een andere richting te zien uitgaan dan jij in gedachten had.”

Margo: “Ook voor mij blijft het een uitdaging om op vlak van fashion een evenwicht te vinden tussen wat inspirationeel is en wat commercieel werkt.”

Vicki: “Ik sluit me daarbij aan. Het spanningsveld tussen visie en commerciële doeleinden is erg groot. Soms moeten we puur commerciële beslissingen nemen, net zodat we bijvoorbeeld exclusievere of minder toegankelijke brands kunnen steunen. Ik zou het geweldig vinden om in de toekomst met Juttu ook kleinere steden te veroveren. Ik droom van kleinere winkels met nog meer lokale producten. Support your locals, het is meer dan ooit een must.”

Favoriete Juttu merk?

Anja:Nathalie Vleeschouwer. Belgisch. Vrouwelijk. Kleurrijk. Ik droeg het merk vijf jaar geleden op de openingsavond van Juttu en ik ben nog steeds fan.”

Vicki: “Hier ook een Nathalie Vleeschouwer liefhebber. Voorts ben ik verzot op de verzorgingsproducten van Korres en Madara. De geuren zijn zo lekker. Ik heb ook de geurstokjes met het signature Juttu-parfum in huis, hoewel de geur me soms net iets te veel aan het werk doet denken (lacht). Weet je dat er over vijf jaar tijd meer dan 300 merken bij Juttu de revue zijn gepasseerd? Dat is enorm. Er zijn een paar items die ik onlosmakelijk met Juttu associeer: de manden van Hadithi bijvoorbeeld, maar ook de handtassen van Matt & Nat en de plantjes van Ogreen.”

Line: “Ja, en ook de planten van Bluet zijn toppers. Groen was van bij het begin een basiswaarde in de wereld van Juttu. Ik heb nog steeds plantjes in huis die ik vijf jaar geleden bij Juttu heb gekocht. In het fashion department vind ik vooral Minimum een topmerk: scandicool, minimalistisch, vrouwelijk maar toch stoer.”

Margo: “Eén merk kiezen, dat is hetzelfde als een moeder vragen om tussen haar kinderen te kiezen (lacht). Maar met het ene merk heb ik wel een grotere klik dan bij het andere, dat klopt. Wearable Stories van Loredana Falone bijvoorbeeld. Een Belgisch fashionable merk met een hart voor sustainability. Ook het contact met Loredana is ontzettend fijn.”

Hanneleen: “Fashion brands Selected, Wearable Stories en FRNCH omdat deze merken perfect aansluiten bij mijn stijl: minimalistisch met een edge. Homeware brand Doing Goods omdat het merk perfect balanceert tussen kitsch en cool en duurzaam produceert. Ik durf wel eens lösgehen in de interieurafdeling van Juttu. Ook Pomax vind ik een topmerk. Het merk is Belgisch en is de laatste jaren geëvolueerd van rustiek naar strak design. Oja, en ook nog HK Living! Te veel mooie dingen om uit te kiezen… (lacht)”

Beste Pop-up?

Margo: “Onze eerste - Maurice Knitwear - was meteen een schot in de roos. Founder Veronique Leysen was een geweldige match met Juttu. De hele sfeer klopte. En ik ben ook fier op huidig Pop-up merk Moto Moto dat perfect bij de visie van Juttu aansluit: een duurzaam verhaal, een hippe touch en een Belgische achtergrond. Mijn sjaal van Maurice en mijn scrunchie van Moto Moto behoren tot mijn favoriete accessoires.”

Anja: “Mij zijn de Pop-ups van Underprotection en Love Stories het meest bijgebleven omdat ik het zo verfrissend vond om fashionable ondergoed, pyjama’s en homewear bij Juttu te zien liggen.”

Line: OYOY. Ik ben zelf mama van een peuter en ik vond het heerlijk om ook eens met mooie kinderspullen aan de slag te kunnen gaan.”

Hanneleen: De voorjaarklassiekers: Magliamo + Brooks oftwel retro koerskledij en duurzame fietsaccessoires. Ik ben verantwoordelijk voor de invulling van de Pop-up Space en ik heb daar toch wat mensen moeten overtuigen voor deze Pop-up. Ik was dan ook erg blij dat hij zo goed gescoord heeft. Deze Pop-up was atypisch voor Juttu en net dat vond ik verfrissend: dat we in die aparte ‘space’ iets totaal anders konden doen. Bovendien was ik in die periode verzot op koersen, dat had er zeker ook iets mee te maken (lacht). Maar de Ik Koop Belgisch Pop-Ups vind ik ook steeds zeer fijn. Daar draait het uiteindelijk om. Opstartende, lokale initiatieven een kans geven bij een groter publiek en hen daar in begeleiden.

Vicki: “De ‘Ik Koop Belgisch’ Pop-ups liggen mij het nauwst aan het hart. We geven immers daarmee beloftevol Belgisch talent een platform, een extra duwtje in de rug en laat net dat één van de missies van Juttu zijn.”

Cookie-instellingen voor de beste online Juttu-ervaring

Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.