Get hygge with Pernille ‘Madam’ Stoltz

Deens lifestylebrand Madam Stoltz maakt minimalistische home accessoires met een vleugje boho. Wij vroegen de Madam herself - Pernille Stoltz - naar haar inspiratie, missie en dromen.

Who is?

 

Leeftijd: 48

Afkomst: Bornholm, een Deens eiland in de Oostzee (ook wel Zonneschijneiland genoemd)

Achtergrond: autodidact  met een passie voor interieurdesign, fashion, kleuren en stoffen

Job: oprichter – samen met haar man Peter Bundgaard - van en creatief directeur bij Madam Stoltz

‘Let’s Hygge’ betekent…

“zoveel dingen: de wereld rondreizen, een spa bezoeken, op vrijdagavond op stap gaan met vrienden en op zondagmiddag brunchen met je familie.”

What about Madam Stoltz?

 

Sinds: 1995

Wat is het: Deens merk van handgemaakte en kwalitatieve home accessories

Gemaakt in: India, China en Vietnam

Stijl:  bohemian met een Scandinavische twist

Motto: Home sweet home

Missie: mooie dingen blijven maken voor je huis en Nai Disha steunen, een project dat gratis degelijk onderwijs biedt aan kinderen uit de sloppenwijken van India

Hygge + BOHO

“Om te weten waar je naartoe gaat, is het belangrijk om terug te blikken en te kijken waar je vandaan komt. Het verhaal van Madam Stoltz begon vijfentwintig jaar  geleden. Als twintiger trok ik drie jaar lang de wereld rond. Om te overleven verkocht ik overdag juwelen op het strand en werkte ik ’s avonds in een bar. Dat deed ik ook in Dubai, waar ik Peter leerde kennen, intussen mijn man en zakenpartner. Veel van de juwelen die ik toen verkocht, werden in India gemaakt en dus besloten Peter en ik om het land te bezoeken. Daar veranderde alles. Ik verloor er mijn hart aan de uitgelaten sfeer, de kleurrijke mensen en de hippie home accessories. Alles leek er mogelijk en we besloten om een kleine productie te organiseren in India, én om onze eigen interieurshop te openen in  Kopenhagen. Het is de tegenstrijdigheid van het rustieke, pure Bornholm - waar ik vandaan kom - en de duizenden impressies van kleuren, geuren en geluiden waarmee je gebombardeerd wordt in de straten van India die de ziel vormen van Madam Stoltz. Hygge met een vleugje boho.”

Ik werd verliefd op India en haar hippie huisspulletjes.

De familie STOLTZ

“Aan de basis van Madam Stoltz ligt geen uitgekiende strategie, wel een heleboel creativiteit, fantasie en zin voor avontuur. I do what I love, I love what I do. En dat blijkt aan te slaan. Wat begon als een merk van ijzeren draadmanden en kandelaars, groeide uit tot een volwaardig designmerk met een groot aanbod aan handgemaakte meubels, textiel, tableware, lampen en allerhande decoratie. Sinds 2001 verkopen we ook buiten Denemarken. Maar wat ons nog blijer maakt, is dat we nog steeds nauw samenwerken met de leverancier met wie we in zee gingen voor ons eerste Madam Stoltz-item, een handmade ijzeren draadmand. Ik was zijn eerste klant, samen zijn we gegroeid tot een succes en tot één familie. Ik ken die mensen al meer dan twintig jaar. Ik ken hun kinderen en hun ouders. En ik bezoek hen nog steeds 4 tot 5 keer per jaar. Het is natuurlijk een ongelooflijke meerwaarde om nog tijdens het productieproces items te kunnen bijschaven. Maar het voelt vooral elke keer opnieuw als thuiskomen.”

BRAND FOR LIFE

“Ik wou graag iets teruggeven aan het land dat mij al zoveel had gegeven. Toen Peter en ik in 2010 de ngo Nai Disha leerden kennen, waren we laaiend enthousiast om hun project te steunen. Nai Disha is een school in India die gratis onderwijs biedt aan kansarme kinderen. Vandaag zijn we niet enkel maandelijkse sponsors, maar laten we ook een deel van onze collectie produceren door de moeders van de kinderen die in de sloppenwijken rond Nai Dasha wonen. Zo verdienen deze vrouwen een eigen inkomen. Dat is belangrijk om te overleven en het heeft een positieve invloed op hun zelfbeeld. Bovendien bouwen ze zo een sociaal netwerk op. We zijn ontzettend trots dat Madam Stoltz niet alleen gezellige homeware op de markt brengt, maar ook lokale ambachtslieden werkgelegenheid schenkt, kansarme kinderen een goede start geeft én vrouwen in moeilijkheden een toekomstperspectief biedt. Dat maakt van ons meer dan een lifestyle brand. We zijn een brand for life.”

A005_C059_0318GF

6 snelle vragen

 

1. Mantra?

“1) ‘Home sweet home’. Nergens is het beter dan thuis. Of zo zou het toch moeten zijn. Zeker als het buiten koud is, dan kan je het binnen maar beter lekker knus maken. 2) ‘Made by hand, chosen by heart’. We kiezen bewust voor mooie items, qua look, maar ook wat de werkwijze betreft. Al onze spullen worden met de hand gemaakt.”

 

2. Mooiste compliment?

“Een Koreaanse klant sprak me onlangs aan en vertelde me dat ik in zijn ogen een superster was. That was a first (lacht).”

 

3. What’s in a name?

“Telkens ik in India ben, sta ik perplex van de beleefdheid: iedereen spreekt me er spontaan aan met ‘madam’. Toen we in 1995 ons eerste winkeltje een naam moesten geven, was Madam Stoltz dan ook het eerste wat in mij opkwam.”

 

4. Grootste inspiratiebron?

“Ik krijg zoveel inspiratie als ik door de straten van India kuier. Eén bepaald product of één geweldige stof kan al leiden tot een hele collectie in mijn hoofd. Maar evengoed haal ik inspiratie door te wandelen in mijn hometown Bornholm, door het zien van bepaalde vormen, stenen, drijfhout, planten,… “ 

 

5. Favoriete item?

The Velvet clutch. We begonnen 8 jaar geleden al met kussens in fluweel en dit jaar is de stof echt booming. De kwast werd gemaakt door kansarme vrouwen die rond NAI DISHA wonen, wat het item voor mij extra waardevol maakt. Je kan het gebruiken als toilettas, computertasje of als clutch om mee op stap te gaan.”

 

6. Wat betekent Hygge voor jou?

“Hygge is een soort gemoedelijke state of mind en kan voor iedereen iets anders betekenen. Voor mij staat hygge gelijk aan knus samenzijn met vrienden en familie. Voor Madam Stoltz draait het om bijzondere items die van je huis een thuis maken.”