Ontdek deze 4 hippe sporten ... en waar je ze kan doen!

Ben je op zoek naar een uitdaging? Of naar mentale rust? Lucky ju want wij zetten 4 originele, effectieve en plezierige sporten op een rijtje. In de startblokken... GO!

ANTWERPEN

Yogirya

 

Omdat ook yoga erg populair blijft, duiken er steeds nieuwe vormen van op. We verwelkomden reeds Yin Yoga, Hatha Yoga en Kundalini Yoga en ook Yogirya - waarbij intensiteit en ontspanning worden afgewisseld - is een blijver. Yogirya is een soort HIIT Yoga of een mix van Crossfit en yoga. Je krijgt eigenlijk het beste van twee werelden, en dat in zo’n 45 minuten. Girya betekent kettlebell in het Russisch. Het doel van de oefeningen met de kettlebell is om je spieren te versterken. Met de intense workout-oefenigen ga je intensief vet verbranden en je uithouding verbeteren. Door de yoga-stretches ga je spieren verlengen en dankzij de ademhalingsoefeningen maak jij je geest vrij. HIIT & chill dus.

 

Waarom ook jij Yogirya moet doen:

  1. Je werkt aan je lichaam en je geest: sterk én stressvrij
  2. Het is gedaan vooraleer je beseft hoe vermoeiend het is
  3. Op 45 minuten verbrand je zo’n 600 kcal (!)

 

Waar je Yogirya kan doen:

Je kan o.a. een groepsles Yogirya boeken bij Wezenberg Fit, Desguinlei 19, 2018 Antwerpen of bij De Yoga Studio, Kapelsesteenweg 318, 2930 Brasschaat

 

Meer info: https://www.yogirya.com/vind-een-workout/ en https://wezenbergfit.be/ en https://www.deyogastudio.be

GLABBEEK

Pickleball

 

Na het succesvolle padel spotten we alweer een nieuwe, veelbelovende racketsport in onze contreien: pickleball. Pickleball - overgewaaid vanuit Amerika - is een mix van badminton, tennis en pingpong. Het is eigenlijk een vrij makkelijke sport en geschikt voor alle leeftijden. Je speelt pickleball op een badmintonveld met een palet dat net wat groter is dan een pingpongpalet maar heel wat lichter dan een tennisracket én met een wiffleball, een bal die licht en hol is vanbinnen. Net zoals bij tennis mag de bal één keer de grond raken. Pickleball wordt daarom ook wel eens mini-tennis genoemd.

 

Waarom ook jij pickleball moet doen:

  1. Pickleball is een sociaal spel en wordt meestal als dubbelspel gespeeld. Double sportdate? Check!
  2. Je hebt het spel snel onder de knie. Na zo’n 15 minuten ben je er al mee weg.
  3. Er komt zowel tactiek, techniek als conditietraining bij kijken.

 

Waar je Pickleball kan doen:

In Vlaanderen kan je bijvoorbeeld sinds kort pickleball spelen op dinsdagavond in Sporthal Ter Linde, Tiensesteenweg 196A, 3380 Glabbeek, Vlaams-Brabant.

 

Meer info: https://www.pickleballbelgium.be

BRUSSEL

HIIT, LIIT & HILIT

 

HIIT oftewel High Intensity Interval Training ken je misschien al: korter maar intensiever trainen via oefeningen zoals Jump Squats en High Knees. HIIT is al even een grote ‘hit’ in workout-land want wanneer je de intensiteit van je workout vergroot moeten al je spieren harder werken én schakelt je metabolisme vanzelf - hoewel, vanzelf... - naar een hogere versnelling. Wil je iets minder hard zwoegen? Check dan LIIT, aka Light Intensity Interval Training. De inspanningen zijn minder intens en je krijgt meer tijd om te bekomen. Ook HILIT, High Intensity Low Impact Training waarbij jouw gewrichten minder belast worden, is aan een opmars begonnen. Bij HILIT wordt niet gelopen, niet gesprongen en niet met gewichten gesleurd maar wel intens gebruik gemaakt van bijvoorbeeld roeitoestellen en weerstandsbanden. HIIT(LIIT en HILIT) the gym!

 

Waarom ook jij HIIT, LITT en HILIT moet doen:

  1. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen na een intensieve training. Tijdens die herstelperiode verbrand je kcal like crazy.
  2. Je verliest minder of zelfs geen spierweefsel, wat wel het geval is tijdens een normale cardio workout én je verbetert minstens even goed je conditie.
  3. Het kost je minder tijd - zo’n 30 minuten - en je krijgt meer effect.

 

Waar je HIIT kan doen:

Kies bijvoorbeeld voor een groepsles High Intensity Interval Training bij:

 

Stadium 1, Sippelberglaan 1, 1080 St Jans Molenbeek

 

Meer info: https://www.stadium.be/nl/brussel-stadium-1/hiit

GENT

Muurklimmen

 

Oké, deze trend is niet nieuw, maar wel aan een comeback bezig. Algemeen zien we op sportvlak een terugkeer naar de pure beweging an sich, waarbij kracht, lenigheid en cardio centraal staan. Berg- en muurklimmen - je weet wel waarbij je via gekleurde grillige rotsjes een muur opklimt terwijl je sportpartner controle heeft of jij al dan niet ter aarde stort -  zijn krachtsporten die perfect passen binnen deze overkoepelende sporttrend. Bovendien is het een sociale sport die je technisch uitdaagt en waarvoor je - hoogtevrees iemand? - een zekere angst moet overwinnen. In steden worden klimmuren steeds populairder maar ook in the great outdoors kan jij bergen of * kuchje * heuvels trotseren. Dit jaar wordt muurklimmen ook voor het eerst beoefend op de Olympische Spelen in Tokyo.

 

Waarom ook jij moet muurklimmen:

  1. Een top workout voor armen en benen, terwijl ook je hele core aangespannen wordt.
  2. Het is een duo workout, gebaseerd op vertrouwen en communicatie.
  3. Je verlegt grenzen. The sky is the limit, letterlijk.

 

Waar je kan muurklimmen:                           

Biover in Gent is een heus belevingscentrum. Het gebouw heeft de vorm van een omgekeerde berg die je niet alleen binnenin maar ook langs buiten kan beklimmen

 

Klimzaal Biover Sport Blaarmeersen, Campinglaan 2, 9000 Gent

 

Meer info: https://www.bleau.be/nl/store/klimzaal-biover-sport-blaarmeersen-gent

Cookie-instellingen voor de beste online Juttu-ervaring

Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.