basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Duurzaam & mooi: Pure by Luce

In onze Pop-up Space zetten we creatief talent en verrassend design in the spotlight. Loes Vandekerckhove bewijst met haar activewear Pure by Luce dat mooi, betaalbaar en duurzaam een haalbare combinatie zijn. Daarom verdient haar collectie een plekje in onze Pop-up Space. #DareToBeDifferent

Loes Vandekerckhove | T-shirt, € 69 | Legging, € 89

Who is?

Loes Vandekerckhove (24)

 

Fashionlover, reisjunk, sportfreak, ondernemer

Oprichtster van - en de ‘Luce’ in - Pure by Luce

 

Woonplaats: Tielt

Carrièreloop: behaalde een MBA in International Business Management en deed een traineeship bij modebedrijf Van de Velde

Motto: Wander often, wonder always

What is?

Pure by Luce

 

Wat: active wear voor vrouwen

Sinds: april 2017

Stijl: minimalistisch design meets statementprints

Bij Juttu: leggings, sportbeha’s, tops en een sweater

Missie: aantonen dat mooi, betaalbaar én duurzaam een match is

Voor wie: voor vrouwen met een actief, boeiend leven. Of je nu moet hollen om de kinderen op te pikken, op yogales zit of de Tafelberg beklimt.

Top, € 69 | Legging, € 89 | Sportbh, € 69 | Legging, € 89

NICE TO KNOW

Pure by Luce is niet altijd een kledingmerk geweest?

“Klopt, eerst was er de blog. Op Pure by Luce schreef ik over een duurzame lifestyle: recepten, shopadresjes, interieurtips. Heel kleinschalig, enkel voor vrienden en familie. Ik merkte gewoon dat ik vaak de vraag kreeg waar ik die tas of dat paar schoenen kocht. Zo kan ik met trots zeggen dat ik Veja-sneakers (duurzame sneakers, nvdr.) op de kaart heb gezet in hometown Tielt (lacht).” 

Vanwaar die drang naar duurzaamheid?

“Als tiener kocht ik zowat elk modeblad, fashion designers waren mijn helden. Toen ik op school een opdracht moest maken voor een marketingvak, was het vanzelfsprekend dat mijn opdracht rond mode zou draaien. Ik verdiepte me in de fashionindustrie, maar dat leidde tot frustratie: zoveel vervuiling, zoveel uitbuiting, zo weinig ‘propere’ merken. Vanaf dan ging ik op zoek naar labels die zowel eco als hip waren en begon bewust te shoppen. Minder en beter.”

Is dat jouw missie, zorgen dat mensen bewust kopen?

“Goh, het is niet aan mij om mensen een geweten te schoppen. En ik koop ook heus niet altijd duurzaam, dat laat mijn budget niet toe. Wat ik wel wil, is op een positieve manier aantonen dat het anders kàn. Dat er een duurzaam, betaalbaar en mooi alternatief bestaat.”

T-shirt, € 69 | Legging, € 89 | Crop top, € 59 | Legging, € 89

Hoe maak je met Pure by Luce het verschil?

“Wij werken vooral met econyl, een garen gemaakt van gerecycleerde polyamide uit stofoverschotten, tapijten en visnetten. Alle producten worden in Portugal gemaakt, waardoor ik de prijs kan drukken maar de kwaliteit hoog blijft en waardoor ik een eerlijke manier van werken kan garanderen.” 

Waarom koos je voor active wear?

“Duurzame kledij vinden die ook nog eens fashion forward is, was al geen makkie, maar op vlak van sportkledij vond ik helemaal niets. Daarom ging ik zelf aan de slag. Sporten is voor mij een uitlaatklep, ik wist dus exact wat ik wou. Maar we verkopen evengoed stuks die je elke dag kan dragen: zo kan je de legging perfect combineren met een oversized wollen trui en hippe sneakers.” 

Hoe ga je te werk? 

“Eerst kies ik een thema. Daarbij staan mijn reizen centraal. Mexico, waar ik als uitwisselingstudent verbleef, werd het eerste thema, nu draait de collectie om Zuid-Afrika. Daarna ga ik op zoek naar de perfecte printontwerper. Voor mijn laatste collectie werkte ik samen met de Zuid-Afrikaanse kunstenaar Jody Paulsen, bekend om zijn drukke, kleurrijke patronen. Zijn de prints gekozen, dan begin ik te schetsen. Tot slot zit ik samen met iemand die het technische aspect beheerst en het design uittekent.” 

Je koos voor crowdfunding om je merk te lanceren.

“Behalve de beste manier om het productieproces te kunnen betalen, bleek het ook de ideale manier om uit te zoeken of er überhaupt belangstelling was. En ik kreeg meteen persaandacht, zodat mijn merk al een stukje bekend was voor de lancering.”

Sweater € 89 | Legging, € 89

O JA, OOK DIT NOG…

Het thema van Juttu is #DareToBeDifferent. Akkoord?

“Pure by Luce heeft een aparte, unieke stijl die bewust afwijkt van die van de grote sportmerken. Het is nooit een goed idee om blindelings de massa of de trends te volgen. Durf een eigen stijl te hebben. En een eigen mening.

Het is ook alleen door de norm in vraag te durven stellen, dat je voor verandering kan zorgen. Neem bijvoorbeeld de seizoenscollecties, ik doe daar niet aan mee. Zo voed je immers een wegwerpmaatschappij. Waarom zou ik iets in uitverkoop doen dat qua kwaliteit, stijl en draagbaarheid de seizoenen overschrijdt? Dan bied ik liever nieuwe stukken aan wanneer daar vraag naar is. In mijn nieuwe campagne zitten trouwens nog steeds stuks uit de vorige collectie. Ik zorg er dan ook voor dat alles wat ik maak onderling combineerbaar blijft.”

Je vindt Pure by Luce tot 17 april in de Juttu Pop-up Space.