basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Johny be good: melancholische hemden

In onze Pop-up Space zetten we creatief talent in the picture. Deze keer sloegen we de handen in elkaar met Flanders DC en kozen we samen 4 beloftevolle, Belgische brands. Ruth Trioen houdt van witte hemden, van melancholische teksten en van een zweem rock ’n roll. Een mix die leidde tot Johny be good: een lijn van exclusieve, getatoeëerde shirts: Shake me don’t break me.

Wat is Johny be good

Wat: strakke, getatoeëerde hemden: witte hemden met geborduurde, melancholische liefdesboodschappen

Sinds: 2016

Wie: Ruth Trioen is het brein achter deze collectie en zij heeft daarnaast ook een eigen creatief bureau: buro coco, dat voor coole lifestylebrands werkt

Producten bij Juttu: hemden met daarop: Cross my heart, Don’t look back, Love me tender, Shake me don’t break me, You are here

Stijl: chique, met een duister kantje en een touch rock ’n roll

Getatoeëerde hemden. Vanwaar komt dat idee?

“Enkele jaren geleden ging ik volledig op in de statement-sweaterhype. En ik speelde zelf met het idee om iets met tekst op kleding te doen. Maar ik wou niet de zoveelste in rij zijn die een sweater met een quote op de markt bracht. Naast sweaters ben ik ook altijd al gek geweest op witte, basic hemdjes. Hemden met quotes had ik nog nergens gezien en witte hemden zijn behalve stijlvol ook nog eens tijdloos. Omdat het allemaal niet te tuttig mocht, bedacht ik het hele tatoeageverhaal erbij. De tekst op de hemden is poëtisch en wordt op het hemd geborduurd, wat net zo onvergankelijk is als een tatoeage. Ze staat ook telkens op een plek waar je jezelf zou laten tatoeëren. Het geeft de hemden een speelse maar ook stoere vibe.”

Hemd 'Shake me don't break me', € 130 | Hemd 'Cross my heart', € 130

Waar haal jij inspiratie?

“Toen ik met Johny be good begon, had ik net de biografie van Patty Lee Smith gelezen en zij is mijn muze, mijn inspiratiebron geworden. Met haar in mijn hoofd is het idee gegroeid. En net zoals ‘Love Sickness’ als een rode draad doorheen haar leven loopt, werd het ook het thema van mijn collectie. De sfeer van de quotes moet poëtisch zijn, melancholisch klinken, rock ’n roll uitstralen en liefst een tikje duister zijn, net zoals Patti Lee. Als ik iets hoor, lees of zie dat me raakt én voldoet aan die eisen, dan schrijf ik dat meteen op. Grappige Pinterest- spreuken vallen sowieso uit de boot.”

Vanwaar de naam?

“Johnny B. Goode is een geweldig lied van Chuck Berry en de titel – mits een aanpassing van de schrijfwijze – past perfect bij mijn thema ‘love sickness’. Johny als eeuwige bad boy, waar vrouwen voor in zwijm vallen. De naam ‘Johny’ heeft een heerlijk fout imago maar aan de andere kant ook een torenhoog rock ’n roll-gehalte.”

Hemd 'Love me tender', € 130 | Hemd 'You are here', € 130

Hoe ga je te werk?

“Met mijn quotes ga ik naar Axelle Rose Zwartjes, een illustratrice die ik al jaren volg. Nog voor er van een eerste hemd sprake was, wist ik dat ik haar aan boord wou. Zij maakt van de tekst iets uniek, mét de hand geschreven. Shake me don’t break me heeft ze bijvoorbeeld wat ‘bibberig’ geschreven, anderen zijn dan weer heel strak. Daarna zet ik de quote via een simulatieprogramma op het hemd. Dan volgt een prototype waarbij de quote op het hemd wordt geborduurd. En bij akkoord gaan we in productie. Die productie vindt plaats in Europa. Ik werk dus niet in lageloonlanden. Ondertussen ben ik aan het uitzoeken hoe ik de hele productie naar België krijg. Babysteps.”

Is duurzaamheid belangrijk voor jou?

“Ja, best wel. Hoewel je op verschillende manieren duurzaam kan zijn. Ik werk bijvoorbeeld seizoens-overschrijdend. Ik begrijp niet waarom je iets na één seizoen zou moeten wegsmijten. Zeker niet iets dat zo tijdloos is als een wit hemd. Je kan het ook eindeloos combineren. En mijn hemden zijn bovendien kwaliteitsvol. Ze gaan na enkele wasbeurten niet kapot. Gelukkig maar, want een wit hemd moet je al eens wassen natuurlijk. Wegblijven van tomatensaus en rode wijn, zou ik zo zeggen. Gin-Tonic en witte wijn vormen daarentegen geen enkel probleem (lacht).” 

Wat is het leukste compliment?

“Dat mijn hemden de wereld rondgaan. Puur door sociale media, want ik doe geen pr in het buitenland. Laatst kreeg ik een berichtje van een bekende blogster uit L.A., met meer dan 900.000 volgers. Ze wilde een hemd van mij. Echt maf. Ook als ik mijn hemden in magazines zie, dan geeft dat een kick. Josje gestyled in een Johny be good… Ja, dan ben ik trots.”

Hemd 'Don't look back', € 130 

Wat zijn je toekomstplannen?

“Het verhaal is nog lang niet uitverteld en ik broed op een heleboel ideeën. Er volgt ook een collab met juweelontwerpster Jasmien Witvrouwen (de juwelen van Jasmien liggen ook in de Pop-up, nvdr.) waarbij we 3 hemden combineren met 3 juwelen: een ketting die door het bovenste knoopje gaat, een oorring en een clip voor op de knopenrij. Heel leuk voor de feestperiode. Het is tof om samen te werken met een gelijkgestemde. Jonge, Belgische designers zouden de krachten wat vaker moeten bundelen, elkaar steunen. Zoals ook het project #IkKoopBelgisch doet. Zelf koop ik graag Belgisch. Zo weet ik dat ik iets exclusiefs in handen heb. Dat is ook zo fijn aan Johny be good. Het is limited edition, er lopen geen duizenden mensen mee rond.”

De #IkKoopBelgisch Pop-up vind je bij Juttu van 14/09 tot 22/11/2016

Check hier de andere 3 #IkKoopBelgisch pop-uppers.