Gratis retourneren  

in alle winkels

14 dagen

 bedenktijd

Klantenservice:

 ma-zon, 10u-22u

Gratis levering

 vanaf €30

Marieke Willemars: “Creëer gewoon je eigen trends!”

Fashion is een drug en daarom spraken we met Marieke Willemars van Catwalk Junkie.

Who is?

Marieke Willemars

Leeftijd: 33

Afkomst: Amersfoort, Nederland

Studie: grafische vormgeving en mode

Achtergrond: begon haar carrière in de denimwereld, werkte als designer voor mannenmerk Kultivate en richtte zo’n tien jaar geleden - samen met Jeffrey Heerkens - zustermerk Catwalk Junkie op 

Job: creative director bij Catwalk Junkie

She’s keeping it wild… Marieke is een nomade in de stad. Ze houdt van vrijheid, reizen en haar kat. Ze volgt altijd haar eigen, vrolijke, unieke pad.

What about?

Catwalk Junkie

Sinds: 2009

Wat is het: een Nederlands kledingmerk voor vrouwen

Bekend om: statement quotes, kleurrijke prints, kwaliteit en verrassende details

Stijl: speels, comfortabel en on trend

Missie: elk seizoen opnieuw verrassen, mensen opvrolijken en de wereld een boost aan positieve vibes bezorgen

Mantra: Don’t pursuit the ordinary

We willen inspireren, nooit dicteren

Stay wild associeer ik met vrijheid. Ik ben pas echt vrij als ik op reis ben. Geen grenzen, het avontuur, een leeg hoofd. Op zo’n moment sta ik open om geïnspireerd te worden. Soms door een eenvoudige muurschildering of kleuren die ik spot op straat, soms door een oeroude techniek. Zo gebruikt de Braziliaanse Assurini-stam palmboombladeren als penseel voor het maken van tatoeages en prints. Het inspireerde me voor mijn eigen Assurini-print in onze FW18-collectie. Evengoed reisde ik onlangs naar Belize, waar ik kampeerde op een eiland zonder elektriciteit of stromend water. Die pure vrijheid, dat avontuur vereeuwigde ik op een landkaart waar ik een print van maakte. Die hangt volgende zomer in de rekken. Benieuwd!”

Blouse - €59,95

T-Shirt - €39,95

Blazer - €129,95

Positieve hippie vibes

“We zijn verslaafd aan fashion, maar volgen niet slaafs de trends. Integendeel. Met Catwalk Junkie willen we de trends die we op de catwalk en overal om ons heen zien vertalen naar verrassende en toegankelijke items. Kleren die je op oneindig veel manieren kan dragen. We willen inspireren in plaats van te dicteren, daar komt het op neer. Het is net leuk dat Catwalk Junkie verschillende vrouwen - met andere stijlen en smaken - aanspreekt. Geweldig hoe de ene vrouw onze flared pants met een klassieke blazer en hoge hakken draagt, terwijl de andere ze combineert met een oversized sweater en sneakers.  

Net omdat we niet in hokjes denken, is het moeilijk om een stijl te plakken op Catwalk Junkie. Maar als er één stempel klopt, is het wel die van speelsheid. Het leven is al serieus genoeg, laat mode dan maar vrolijk zijn. Vandaar onze sloganshirts met quotes als Wine not en de keuze om dit seizoen wild animal-prints in onze collectie te integreren. En dan zijn er nog de invloeden uit de seventies zoals resort-shirts en luchtige suits, wat discoglitter en een warm kleurenpalet met tinten als honinggeel en oranjerood. Je komt dit najaar ook het peace-teken tegen in onze collectie, waarmee we evengoed een statement willen maken. Er is zoveel ellende in de wereld, wat positieve hippie vibes zijn dus altijd welkom (lacht). Het V-tekentje verschijnt de ene keer subtiel op de voering van een blazer, de andere keer opzichtig via Mickey Mouse op een T-shirt of sweater. Die Mickey-items zijn trouwens het resultaat van een unieke samenwerking met Disney ter ere van Mickey Mouse’s 90ste verjaardag.  

Kortom, we lieten ons lekker gaan deze collectie, zonder grenzen en met als enig doel onze klanten blij maken.”

Klein team, grote stappen

“Ik heb zelden het gevoel dat ik ‘aan het werk’ ben. Hoewel ik oneindig veel bijleer, is het altijd speeltijd bij Catwalk Junkie. Alles lijkt mogelijk en nieuwe projecten worden alleen maar aangemoedigd. Wil ik een bicker jacket in suède met all-over luipaardprint maken? Dan kàn dat gewoon (lacht). Het blijft me overigens verbazen hoe een schets op papier telkens weer tot een 3D-product evolueert. Komen er nieuwe samples toe, dan voelt dat altijd weer aan als een cadeautje.

Ongelooflijk hoe we met zo’n klein team – we zijn amper met 10 - telkens weer zo’n grote stappen zetten. We begonnen met T-shirts, en kijk nu! Sinds kort hebben we een eigen brandstore in Amsterdam waar we met de rest van de planeet onze Catwalk Junkie-wereld kunnen delen en ons verhaal vertellen. Kom zeker even langs and get hooked.

6 snelle vragen

1. Leukste Catwalk Junkie-slogan?

“Geïnspireerd op een song van Lenny Kravitz en ontzettend krachtig: ‘Let Love Rule’. Liefde is alles. Op ons eerste T-shirt stond ‘I Love Your Boyfriend’, ook die zette meteen de toon: speels, wild, gedurfd.”

 

2. Mooiste compliment?

“Onlangs kreeg ik een mail van een meisje dat haar hele kamer had behangen met onze lookbookfoto’s en sloganstickers. Het is een eer om zoveel te mogen betekenen voor iemand.”

 

3. Hier spotte ik mijn eigen ontwerp…

“Een plek waar ik het alleszins niet verwachtte: in Hong Kong zag ik een Aziatische vrouw met een van onze T-shirts. Heel bijzonder dat ons werk de wereld rondreist.”

 

4. Opkijken naar…?

“Mensen die iets ontwerpen dat zodanig iconisch is, dat het de tijd doorstaat. Ik denk bijvoorbeeld aan de meubels van Charles & Ray Eames. Gemaakt in de jaren ’50, maar nog niets aan klasse en populariteit ingeboet. Het is een droom om zo’n erfenis te kunnen nalaten.”

 

5. Favoriete item uit de FW18-collectie?

“De fluwelen blazer in honinggeel. Een klassieke pasvorm gemixt met een levendige, uitgesproken kleur. Daardoor kan je hem op verschillende manieren dragen en dàt is exact wat we met ons brand willen bereiken.”

 

6. Ons thema is #StayWild. Mee eens?

“Je eigen pad volgen, vrijheid, daar staat Catwalk Junkie helemaal achter. Als merk moet je mensen niet opleggen wat ze moeten dragen, maar hen stimuleren om creatief te zijn. Onze tip: trek je niets aan van wat anderen denken over mode, wees avontuurlijk en creëer gewoon je eigen trends.”