Oliver Shuttlesworth van ESPEROS stuurt kinderen naar school


Oliver Shuttlesworth van ESPEROS stuurt kinderen naar school 

Bij Juttu geloven we in brands en designers met een verhaal. Oliver Shuttlesworth (28) wil van de wereld een betere plek maken met zijn rugzakkenmerk ESPEROS.

“Onderwijs is de basis van onze samenleving, daar geloof ik heel hard in. Degelijk onderwijs heeft een positief domino-effect: het kan families uit een armoedecyclus liften. Maar het tegendeel is helaas ook waar. Gebrek aan educatie legt niet enkel de ontwikkeling van een kind, maar die van de hele gemeenschap lam. Het trieste nieuws is dat vandaag meer dan 75 miljoen kinderen in de wereld niet naar school gaan. Het goede nieuws is dat wij met ESPEROS daar een stokje voor gaan steken...”

 

 “Ik werkte al enkele jaren als vrijwilliger en gaf kinderen in kansarme gebieden bijles. Er was dus eerst de wil om de onderwijsproblematiek aan te pakken, pas later kwam het idee om dit met een hippe tassenlijn te doen. Tijdens een marktonderzoek ontdekte ik dat maar heel weinig bedrijven de wereldwijde onderwijscrisis aanpakken, laat staan dat ze dat op een sociaal-bewuste manier doen. Daarom koos ik voor het one-for-one model (één tas kopen = één kind naar school sturen). 10% van de opbrengst per verkochte tas gaat rechtstreeks naar onderwijsinitiatieven. Voor elke tas die wij verkopen, krijgt een kind in nood op die manier een jaar lang onderwijs. Momenteel ligt de focus op Kenia waar we bijdragen aan de bouw van klaslokalen, en bibliotheken en computers aankopen. Dankzij onze investeringen lopen er al 8.000 kinderen meer school in Kenia. Daarvoor doen we het. Onze slogan luidt ‘Carry Hope’, want door een tas van ESPEROS te dragen, deel je mee in onze hoop op een betere wereld. We hopen dat we mensen bewust kunnen maken van de impact die ze hebben op de wereld, door zoiets simpels als de aankoop van een tas.” 

Ook iets simpels als een tas kan de wereld verbeteren

Rugzak 'Classic Backpack', € 89,90 | Draagtas 'Porter Baldwin', € 99,90  

 “Wat begon als een start-up van een jonge idealist die uitgekeken was op zijn onbezielde job in de reclamewereld, is op drie jaar tijd uitgegroeid tot een merk dat verkocht wordt over de hele wereld, in 4 continenten! Ik ben trots dat we met ESPEROS een lijn van mooie producten op de markt brengen. Eerst waren er enkel de rugzakken omwille van de link met ‘naar school gaan’, nu hebben we ook totebags, laptop- en weekendtassen in ons aanbod. Het design is functioneel en tijdloos. En de kwaliteit is super: ESPEROS gebruikt natuurlijke materialen, zoals leder en organisch katoen. We werken milieuvriendelijk, produceren zonder schadelijke chemicaliën en gebruiken gerecycleerde verpakkingen. In het najaar verhuizen we het productieproces naar Amerika, zodat ook onze CO2-uitstoot drastisch vermindert. Onze producten die op dit moment in China worden gemaakt, zijn fairtrade geproduceerd. Dat wil zeggen dat al onze mensen met respect worden behandeld en dus eerlijke lonen krijgen en van normale werkuren genieten.”

 

“Een goede tas of rugzak is een soort partner in crime. Onze tassen nodigen jou uit om samen avonturen te beleven en de wereld te ontdekken. En terwijl je dat doet, zorg je ook dat ergens anders in de wereld een kind de kans krijgt om zijn vleugels uit te slaan. Fantastisch, toch?” 

5 quickies for Oliver

 

1. Grootste inspiratiebron?

“Mijn favoriete boek is ‘The Design of Everyday Things’ (Donald Norman). Het vat elegant samen hoe simpel, weldoordacht design tot het grootste succes leidt. Met diezelfde mindset ontwerp ik ook onze tassen.”

 

2. Favoriete ESPEROS-item?

“De ‘Merchant Brief’ debuteert dit najaar en ik ben fan! Het is een moderne versie van de aktentas en ideaal om dagelijks te gebruiken. Maar ook de ‘Classic Backpack’ en de ‘Weekend Warrior’ draag ik regelmatig.”

3. Idolen?

“Ik kijk op naar tijdloze merken zoals Apple, Tesla, Vans, Ralph Lauren... Wat Steve Jobs en Jony Ive met Apple hebben gedaan, daar kan ik alleen maar ontzag en een tikkeltje jaloezie voor voelen.”

 

4. Mooiste compliment?

“Als mensen op social media tonen hoe verbonden ze zich voelen met ESPEROS. Het is bemoedigend om te zien dat mensen zich engageren voor onze missie, fan zijn van onze producten én dit willen delen met anderen.”

 

5. Levensmotto?

’Iron sharpens iron.’ Als ondernemer bots je op moeilijkheden, maar je beslist zelf hoe je daarmee omgaat. Het spreekwoord is ook een geheugensteuntje dat je samen meer kan bereiken dan alleen.”