Interview met Patagonia

"Bewuster gaan leven en beter omspringen met de natuur"

Omdat we bij Juttu een grote liefde voor de natuur hebben: een gesprek met Jelle Mul van Patagonia.

Who is?

Jelle Mul

Leeftijd: 42

Afkomst: Nederland

CV: had tot zijn 24ste een carrière als wielrenner en studeerde af bij de eerste lichting aan de Johan Cruyff Academy, waar topsporters sport combineren met een opleiding tot sportmarketeer. Werkte nadien als marketeer voor surf- en snowboardmerken.

Job: Senior Marketing Directeur voor Patagonia Europa

Afterwork: fietser, surfer, snowboarder én idealist

What about?

PATAGONIA

Wat? Een outdoor kleding- en uitrustingsmerk

Sinds: 1973, opgericht door Yvon Chouinard

Hoofdkwartier: Ventura in California

All about nature: gebruikt duurzame materialen, doet aan recyclage, heeft een milieuvriendelijk productieproces, gebruikt groene energie en probeert de C02-uitstoot zo laag mogelijk te houden

Talent: maakt kwalitatieve items die zowel de tijd als de weers- en sportomstandigheden doorstaan

Fairtrade: werkt samen met fairtrade-organisaties die erop toezien dat alle producten in veilige en eerlijke omstandigheden worden gemaakt

Actief! Doneert 1% van de omzet aan milieuorganisaties en biedt hen een platform. Patagonia helpt ook boeren de overstap te maken naar biologische katoenteelt. Het merk zamelde al meer dan 70 miljoen dollar in voor onze planeet.

Bij Juttu: donsjassen van gerecycleerde dons, sweaters van gerecycleerde materialen en T-shirts van 100% biokatoen

Stijl: basic, tijdloos, sportief, casual en functioneel

Motto: ‘We are in business to save the planet’

Steeds meer merken kopiëren ons. Prima toch? Iederéén duurzaam!

YVON THE GREAT

“Onze founder Yvon Chouinard was in zijn jongere jaren - de man is ondertussen 82 jaar - een gepassioneerd alpinist. Met zijn bedrijf Chouinard Equipment bracht hij apparatuur voor bergbeklimmers op de markt. Het bedrijf verkocht onder andere stalen rotshaken om je te zekeren tijdens het klimmen, maar Yvon vond het vreselijk hoe die haken - zo’n 70% van de omzet - gaten in de rotswanden achterlieten. Daarom stopte hij met het maken ervan en ontwierp hij duurzaam klimmateriaal dat de natuur ongeschonden liet. Een groot financieel risico, maar clean climbing was voor Yvon belangrijker dan winst maken.

Nog een bijzondere anekdote: in 1992 werd het voltallige personeel van de Patagonia-winkel in Boston ziek. Uit onderzoek bleek dat het afzuigsysteem lucht uit de kelder in de winkel blies. In die kelder lag kledij gestockeerd waarop pesticiden zaten. Ongezond, zo bleek. Dit voorval zorgde ervoor dat Yvon er een persoonlijke missie van maakte om de hele cotton supply chain op vier jaar tijd 100% biologisch te maken. Dat was ongezien in die tijd!”

SWIPE RECHTS VOOR VISVANGST

“Patagonia doneert al sinds midden jaren tachtig 1% van zijn omzet (= Earth Tax) aan milieu-initiatieven en het merk fungeert ook als spreekbuis voor kleinschalige, idealistische projecten. ‘Action Works’ is een online platform waarop we diverse milieuorganisaties in the picture zetten. Een soort datingsite voor mensen die op zoek zijn naar dat ene milieudoel dat hen het meest aanspreekt, of het nu gaat om hydropower of duurzame visteelt. Via talrijke initiatieven zet Patagonia zich ook in om overconsumptie en overproductie tegen te gaan. Zo repareren we met het Wornwear-project gedragen kledij en geven we het een tweede leven...

We merken dat steeds meer brands onze innovatieve technieken en materialen gaan kopiëren. Zo waren we het eerste merk dat wetsuits niet langer liet vervaardigen uit vervuilend neopreen, maar uit natuurlijk rubber. Ondertussen kregen onze duurzame wetsuits veel navolging. Andere merken zouden het misschien niet zo fijn vinden om gekopieerd te worden, wij moedigen het net aan. Iederéén duurzaam, de wereld heeft er alleen maar baat bij.”

BLACK FRI-YAY!

“Patagonia is genoemd naar een gebied in Zuid-Amerika dat zowel de landen Chili als Argentinië omvat. Het is een plek waar de ongerepte natuur adembenemend mooi is en waar zowel gesurft als gesnowboard wordt. Geen wonder dus dat sport- en natuurliefhebber  Chouinard hier zijn hart verloor.

We richten ons met Patagonia op gelijkgestemde zielen: mensen die houden van sport en buiten zijn én die affiniteit hebben met de milieuvriendelijke boodschap die we uitdragen. We merken dat we de laatste jaren ook veel jongeren en stedelingen aantrekken. Steeds meer mensen gaan bewust leven en voelen de nood om de natuur op te zoeken. Back to basic. Dat is een fijne evolutie.

Enkele jaren geleden besloten we om op Black Friday 100% van onze opbrengst aan milieuorganisaties te schenken. Als world wide brand hadden we verwacht om op die manier zo’n miljoen op te halen voor het goede doel. Maar dat we uiteindelijk een vijfvoud zouden kunnen wegschenken, dat heeft ons echt overdonderd. Samen kunnen we zoveel!”

7 Snelle vragen

1. Inspiratiebron?

Outdoor sporten en activiteiten in combinatie met de milieuproblematiek.”

2. Eerste kledingstuk van Patagonia?

“Op reis in Schotland botste founder Yvon Chouinard op rugbyshirts. Die waren zo stevig dat ze ideaal waren om te dragen tijdens het klimmen. Het was de start van Patagonia als kledingmerk.”

3. Mooiste compliment?

“Onlangs kreeg ik een foto van een jonge man in de Patagonia-trui van zijn vader. Het bewijs dat we tijdloos én kwalitatief zijn. Maar het grootste compliment is onze community die uitbreidt met mensen die dankzij onze boodschap bewuster gaan leven en beter omspringen met de natuur.” 

4. Wanneer ik Patagonia spot...

“...voel ik meteen een connectie. Vergelijk het met mensen die met een Volkswagen-busje rijden: je voelt dat je tot een gemeenschap van gelijkgestemde zielen behoort. Vijf jaar geleden spotte je Patagonia uitsluitend bij het sporten of in de natuur, vandaag zijn we alomtegenwoordig in het straatbeeld. Dat is geweldig.”

5. Favoriet uit de AW20-collectie

“De Down Sweater-jasje van gerecycleerde dons uit beddengoed. Heerlijk om dragen na het surfen, maar ook makkelijk wanneer ik even de krant uit de bus ga halen. Het is het equivalent van de joggingbroek.”

6. Toekomstplannen?

“Zolang het met de klimaatopwarming de slechte kant opgaat, blijven we investeren in een gezond milieu. Onze focus ligt vandaag én morgen op onder andere community energy, regeneratieve landbouw en wilderniss protection.

7. Het thema van dit magazine is Minimalisme. Treffend voor Patagonia?

“We zijn lang de voeling met de essentie - de natuur - kwijtgeraakt. Steeds vaker gaan mensen die connectie opzoeken door te surfen, te snowboarden of te hiken. We hebben ook meer dan ooit behoefte aan gezonde buitenlucht en gaan zelfs onze groenten kweken. Bij Patagonia vinden bewuste mensen de nodige spullen voor hun levensstijl als de juiste boodschap: samen voor onze planeet zorgen.”

Ontdek onze collectie van Patagonia. Voorlopig enkel voor heren, sorry ladies!

Cookie-instellingen voor de beste online Juttu-ervaring

Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.