Blancbec over zijn mural in Juttu Woluwe:

Speciaal voor de opening van Juttu Woluwe maakte Brussels kunstenaar Blancbec (Sébastian Eeckhaut) een kleurrijke, grafische muurschildering vol symboliek.

Meet the artist: Blancbec

Wie? Blancbec is een pseudoniem van Sébastian Eeckhaut

Leeftijd: 42

Job: autodidactische kunstenaar

Stijl: moderne kunst, beïnvloed door street art en grafisch werk en dus gekenmerkt door een kubistische stijl en levendige kleuren

Dit doet hij het liefst: historische schilderijen een hedendaagse, funky update geven. Van history, his story maken.

Meer info: volg hem op instagram @blancbec_bxl en check zijn werk via blancbec.be    

Meet his work: La Création

Nieuwe winkel, nieuwe creaties

“Toen ik deze opdracht kreeg, kende ik de locatie van de winkel nog niet. Pas een week vooraleer ik aan het werk zou gaan, kwam ik erachter dat de winkel in Woluwe lag. Dat was een bonus voor mij. Als tiener woonde ik zowat in dat shoppingcenter (lacht). Ik hing er rond met vrienden, kocht er al mijn kleren. Ik heb er véél tijd doorgebracht. Daar aan de slag mogen, voelde aan als thuiskomen.

Ik kreeg veel vrijheid voor deze opdracht, en dat is fijn als kunstenaar. Nu zijn er àltijd richtlijnen natuurlijk: geen politieke boodschappen, niets dat uitdagend is of agressief. Mijn fresco moest aansluiten bij het sympathieke imago van Juttu. Juttu geeft creatief talent een duwtje in de rug. Om die creatie te vieren, maar ook om de geboorte van een nieuwe winkel in de verf te zetten, koos ik voor het thema: ‘La Création’. Het beeld van het ontstaan van de mens, de tuin van Eden, staat in ons collectief geheugen gegrift en menig kunstenaar heeft zich al aan dit onderwerp gewaagd. Denk bijvoorbeeld aan Bosch, Rubens of Michelangelo. Ik heb dit beeld een moderne update gegeven.”    

De geboorte van een nieuwe winkel werd letterlijk in de verf gezet.

Le flamant rose

“Er zit heel wat symboliek in mijn tekening. Zo verwijst ook de opkomende zon naar een nieuw begin. Maar met het schilderen van de wolf wil ik dan weer niet gezegd hebben dat de man een boosaardige wezen is (lacht). Nee, ik schilder nooit echte mensen, enkel mythische wezens. Mijn elfenvrouwtje is zowat de meest menselijke figuur dat ik ooit gemaakt heb. Haar naaktheid vormt een leuk contrast met de kledij die in de winkel verkocht wordt. Ze staat wat verstopt achter het meubilair, en dat maakt mijn werk interactief. Nieuwsgierige klanten moeten dichterbij komen om te zien hoe naakt ze eigenlijk is. Die censuur - net zoals de blokjes op haar borsten – is een subtiele humoristische touch, typerend voor mijn kunst. Ook de flamingo heeft een dubbele betekenis. In het Frans zeggen we flamant rose. Het is een subtiele link naar de Vlaamse oorsprong van Juttu. In combinatie met mijn Franse achtergrond verbindt het de Vlaamse kant met de Franstalige zijde. Goed, er is misschien per ongeluk toch een politieke boodschap ingeslopen (lacht).”