basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Smeer Belgisch met CÎME

2 studentes die op een zonnige dag een bikinipact sloten, om ooit samen een zaak op te starten. Zo begint het verhaal van duurzaam en Belgisch skincare merk CÎME. Lees het interview met Anke en Isabel. #DreamBig

Who are?

Isabel Coppens en Anke De Boeck

    

Oprichtsters van het duurzame cosmeticamerk CÎME

Afkomst: Brussel

Leeftijd: 32

Status: Isabel is single, Anke woont samen met Willem en heeft een zoontje, Lewis

CV: werkten allebei gedurende vier jaar als advocaat

What about?

CÎME

 

Bekend om: eerlijk, heerlijke beautyproducten zoals gezichtscrèmes, een serum, een handcrème en een reinigingslotion

Sinds: 2012

Missie: aantonen dat een beautylabel luxueus, kwaliteitsvol én duurzaam kan zijn

Bevat: Nepalese poweringrediënten als edelweiss, wilderozenolie, Himalaya-zout en abrikozenpitolie

Gemaakt in: Nepal, Frankrijk en België

Ruikt: fruitig, fris en natuurlijk, want bevat geen synthetische parfums

Studentikoze dromen    

Isabel:“Al tijdens onze studie wisten we dat we niet ons hele leven als advocaten zouden werken. Tijdens een dagje strand, net na een examen, filosofeerden we over een eigen zaak. Een concreet plan kwam er niet, maar het bikinipact werd wel gesloten: zetten we ooit de stap, dan zou het samen zijn.

Onze carrière was amper gestart of Anke kwam al met een voorstel. Ze had samen met haar vader Walter een trektocht gemaakt door de Himalaya. Op zo’n hoogte heb je een bijzonder zuivere lucht, maar minder zuurstof, fel zonlicht en veel wind. De plantjes die daar overleefden, moesten wel uniek zijn, aldus Walter, specialist in biologische grondstoffen voor cosmetica. Hij nam een aantal van die bergplantjes mee om te analyseren in zijn labo. Daar stelde hij vast dat ze effectief een bijzonder grote dosis actieve bestanddelen bevatten, en dus ideaal waren voor een huidverzorgingslijn. Als beauty lovers wisten we meteen: dit was onze way out…”

Kleine twijfel, grote goesting

Anke: “‘Dus jullie gaan crèmes maken?’, was aanvankelijk een veelgehoorde verbaasde reactie. Of: ‘Een goedbetaalde job opgeven voor zo’n risicovol project?’ Ach, we deden onze job graag, maar niet met voldoende passie. De maatschappelijke relevantie ontbrak. We wilden onszelf én een stukje van de wereld gelukkig maken, want onze onderneming moest duurzaam zijn. En natuurlijk was er twijfel: in de cosmetica is de minimumoplage meteen bijzonder groot. Even vreesden we samen met onze familie tot het einde van onze dagen crèmes te moeten smeren… Maar op het moment dat we ons ontslag indienden, waren we nog geen dertig en dat hielp: we hadden toen nog niet te veel verplichtingen."

Isabel: "Onze eerste lijn bestond uit zes beautyproducten, waaronder een serum, een reiniger, een handcrème en dagcrèmes, intussen is het gamma uitgebreid tot tien producten. Elk product bevat actieve bestanddelen die gekweekt en verwerkt worden door boeren in Nepal. Bij dat productieproces willen we volledige transparantie. Vervolgens maakt een Frans biolabo met de essentiële oliën, boter of extracten afgewerkte producten. Uiteraard speelt Walter een belangrijke rol. Zijn kennis is gigantisch, bovendien spreekt hij Nepalees waardoor hij ter plekke fungeert als coördinator bij de boeren. Hij werd onze eerste werknemer.”

 

Beautiful story

Anke: “We geloven dat mensen in de eerste plaats een goed huidverzorgingsproduct willen kopen. Maar als ze kunnen kiezen, dan hopen we hen te overtuigen met ons verhaal: met deze aankoop steun je immers rechtstreeks de Nepalese boeren én een goed doel. Wij kozen voor het scholenproject Little Doctors van de ngo Nepal Trust die vooral actief is in de arme, geïsoleerde regio Humla. Kinderen van elf en twaalf krijgen les over hygiëne, gezonde voeding en eerste hulp. Slagen ze voor hun test, dan krijgen ze een witte doktersjas en een EHBO-kit en worden ze aangemoedigd hun kennis te delen met de rest van hun dorp."

Isabel: "Het gaat goed met CÎME: we hebben in eigen land 120 verkooppunten, in Frankrijk zelfs 150 en we zijn intussen ook te koop in de Scandinavische landen en zelfs Australië en Hongkong. En ja, we hebben nog grote dromen. Vandaag zetten we in Nepal zo’n 60 boeren aan het werk, onze ambitie is om dat getal te vertienvoudigen. Duurzaam ondernemen? Dat is toch niet rendabel, hoor je vaak. Wij zijn het bewijs dat het wel kan." 

5 quickies for Isabel & Anke

 

1. Levensmotto?

“Take chances when you’re young, so you can tell stories when you’re old.”

 

2. Favoriete CÎME-product?

“De droge olie l’Huile by CÎME. Een echte multitasker: ideaal als lichaamsolie en haarmasker of als olie voor in je bad. En dankzij het wortelextract krijgt je huid het hele jaar een zomerse glow.” 

3. Mooiste compliment?

“Wij krijgen gigantisch veel mails van klanten die na een lange zoektocht in CÎME dé ideale verzorging vonden voor hun gevoelige huid. Voor elke happy klant doen we een minidansje!”

 

4. Leukste aan jullie job?

“De trips naar Nepal, de fancy events en lanceringsfeestjes, de inspirerende mensen met wie we samenwerken, de beautymagazines die we mogen lezen voor onze job… Maar het allerleukste is dat we nooit nog last hebben van de Monday morning blues!”

 

5. Belangrijkste levensles?

Feel the fear, and do it anyway. Wij zijn niet over één nacht ijs gegaan. Maar als je voor die droom wil gaan, moet je op een bepaald moment gewoon springen.”