Gratis retourneren in alle winkels
14 dagen bedenktijd
Klantenservice ma-zon: 10u-22u
Gratis levering vanaf €30

Fabienne Chapot: “Mode hoeft niet zo serieus te zijn”

Omdat we bij Juttu geloven in wilskracht: een gesprek met Fabienne Chapot, de vrouw achter het gelijknamige, vrolijke kleding- en accessoiremerk. #BringItOn

Who is?

Fabienne Chapot

 

Leeftijd: 37

Afkomst: Nederlandse (nuchterheid) met Franse (flamboyante) roots

Studie: communicatiewetenschappen

Achtergrond: een saaie kantoorjob en een inspirerende reis trokken haar over de streep om haar eigen ding te gaan doen. In 2006 startte Fabienne met ‘Fab’, een accessoirelijn die ze in Bali liet maken. Tien jaar later richtte ze kledingmerk Fabienne Chapot op.

Job: oprichter en CEO van Fabienne Chapot

Bring it on want voor Fabienne is geen uitdaging te groot. Ze bouwde een sterk modemerk op, verkent regelmatig de wereld en is single mama van de tweejarige Hugo. Vuistje.

What about?

Fashionlabel ‘Fabienne Chapot’

 

Sinds: 2016

Wat is het: een Nederlands kleding- en accessoiremerk voor vrouwen

Bekend om: opvallende, vrolijke prints en gedurfde kleuren

Stijl: vrouwelijk én stoer, uitgesproken, speels en opbeurend

Missie: vrouwen via kledij lef en zelfvertrouwen schenken

“Al dat blauw, grijs en zwart. Ik wil kleur!”    

“Ondertussen is het alweer twaalf jaar geleden dat ik op een vliegtuig stapte om op Bali een eigen collectie accessoires te maken. Ik was vijfentwintig en ik had grote dromen, torenhoge ambities en een onweerstaanbare drang om iets te ondernemen. Op die leeftijd had ik niets te verliezen: geen hypotheek te betalen en geen kindermond te voeden. Die trip naar Bali was mijn kans om te ontsnappen aan een saaie kantoorjob, een kans om in alle vrijheid mijn ding te doen. Het bleek het begin van een groot avontuur.”

T-shirt, € 45,99 | Rok, € 149,99 | Badpak, € 89,99

Knalkleuren

 

“Ik herinner me nog goed hoe ik in De Bijenkorf geen enkele vrolijke portemonnee kon vinden. Alles was grijs, blauw, zwart… Donker en saai.

 

Dat ik iets zou maken dat kleurrijk en vrolijk was, stond toen al vast. Ik keerde terug uit Bali met samples voor een minicollectie tassen en portemonnees in felle kleuren zoals knalroze. Ze sloegen meteen aan. Sindsdien is alles heel organisch gegroeid. Na de tassen kwamen de schoenen, en twee jaar geleden had ik genoeg bereik en expertise om mij aan mijn kinderdroom te wagen: een kledinglijn onder mijn eigen naam. 

 

Mode hoeft niet zo serieus te zijn. Mode moet vrouwelijkheid en kracht uitstralen, en comfortabel zijn om te dragen. Met mode kan je je zelfvertrouwen boosten. We willen vrouwen uit hun comfortzone halen en hen het lef geven om er te staan. Onze kledij is dan ook behoorlijk uitgesproken. En we maken enkel kleren die élk lichaam flatteren. In onze collectie vind je geen strakke, ongemakkelijke minirokjes.

 

Het helpt dat 90% van ons team uit vrouwen bestaat. Bij twijfel doen we al eens een rondje op kantoor en ook bij het ontstaan van een nieuwe collectie kijken we in eerste instantie naar onszelf. Voor onze huidige collectie koos creative director Sophie van Bentum voor een Paradise & Beverly Hills jarenvijftigthema – denk: lange jurken, exotische prints, felle kleuren. Na alle Scandinavische soberheid hadden we extra veel zin in kleur en luchtigheid.”

Maxi-jurk, € 159,99 | Sweater, € 89,99

Eigenwijs als een leeuw

 

“We produceren zowat overal ter wereld, afhankelijk van de expertise. Zo komt het borduurwerk uit India, het denim uit Turkije, het leder uit Italië en de kleurrijke accessoires uit Bali. Bij elke stap dragen we duurzaamheid hoog in het vaandel. Telkens we met een nieuwe supplier in zee gaan, doen we eerst een grondig onderzoek naar werkomstandigheden en milieubeleid.

 

Dat is vanzelfsprekend, net zoals we het onze plicht vinden om bij te dragen aan een goed doel. Ik koos specifiek voor kankeronderzoek, omdat het me nauw aan het hart ligt. Te veel mensen in mijn omgeving werden reeds geconfronteerd met de ziekte. Daarom hebben we een collectie van zeven items waarvan de hele opbrengst naar het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis gaat. Hiervoor werkten we met leeuwenprints, want een leeuw staat voor kracht en vechtlust.

 

Tegelijk past die leeuw ook perfect bij mijn eigenwijze karakter en bij het brand. Empowerment. Je niet laten belemmeren door angst, maar ervoor gaan. Bring it on!”

Jurk, € 109,99 | Hemd, € 129,99 | Broek, € 139,99

5 quickies for Fabienne

 

1. Mooiste compliment?

“Vrouwen die ons vertellen dat hun FC-outfit de hele avond voor complimentjes zorgde. Ook graaf dat een jurylid in The Voice of Holland onlangs een jasje van ons droeg.”

 

2. Favoriete print 

“De kreeftenprint, en dan vooral bij de combo broek en blouse. De print is vrolijk en uniek, iets gelijkaardigs ben ik nog nergens tegengekomen.”

 

3. Grootste verwezenlijking?

Kudos voor ons team! Het geeft voldoening dat die bende getalenteerde, hardwerkende, gedreven mensen bij Fabienne Chapot willen werken.”

 

4. Toekomstplannen?

“Een leuk nieuwtje: we openen volgend jaar een winkel in Antwerpen. We willen graag de wereld veroveren. Binnenkort richten we onze pijlen ook op Australië.”

 

5. Ons thema is #BringItOn. Een powertip?

“Hou het niet bij dromen alleen. ‘Just do it’ is mijn mantra. Bedenk wat nu eigenlijk het ergste is dat er kan gebeuren. Heb vertrouwen in het leven en geloof in jezelf. Vertrouw er ook op dat àls er iets misgaat, je wel een oplossing zal bedenken.”