Gratis retourneren in alle winkels
14 dagen bedenktijd
Klantenservice ma-zon: 10u-22u
Gratis levering vanaf €30

Het unieke verhaal van Aanyoung Yeh

Het Nederlandse interieurmerk Doing Goods maakt spullen waarvan je spontaan begint te glimlachen. Omdat ze origineel en funny zijn, ja. Maar ook omdat ze handgemaakt worden in een eigen atelier in India. Wij spraken met Aanyoung Yeh: “Waar we iets wegnemen, willen we ook graag iets goed teruggeven.”

Who is?

Aanyoung Yeh

 

Leeftijd: 35

Afkomst: Nederlandse met Chinese roots

Studies: afgestudeerd aan de Mode Academie van Rotterdam

Achtergrond: werkte voor diverse brands zoals O’Neill (girlswear) en Scotch & Soda (kidswear) en woonde behalve in Amsterdam ook in China en Londen.

Job: samen met partner Jan Swinkels mede-oprichter en CEO van Doing Goods.

Go with the flow want de ervaring leert haar dat de grootste schatten onverwachts op je pad komen.

What about?

Doing Goods

 

Sinds: 2010

Wat is het: Nederlands interieurmerk dat schatten verkoopt van over de hele wereld en iets terug wil geven aan het land van herkomst

Bekend om: handgemaakte accessoires in messing en vloerkleedjes in dierenvorm

Stijl: authentiek & fun + een touch of bohemian

Missie: mensen – van producent tot klant -  blij maken met de producten én met de manier waarop ze gemaakt worden. Het doel is dat iedereen beter wordt van Doing Goods.

“Mooie, goede dingen hebben tijd nodig om te groeien.”

Go With The Flow. Toen ik hoorde dat dit jullie thema was, moest ik lachen. Niemand die me kent, zou mijn naam en deze lijfspreuk ooit in één zin vermelden (lacht). Ik ben een notoire controlefreak. Het liefst loopt alles volgens plan, exact zoals ik het heb uitgedokterd. Maar zo werkt het natuurlijk niet als je gaat ondernemen. Dan moet je net wel loslaten en zien wat de dag brengt. Wanneer je atelier bovendien zo’n 8.000 kilometer verderop ligt, moet je erop vertrouwen dat het allemaal losloopt. Controle uit handen geven dus en dat heb ik moeten leren. Gelukkig heb ik ook geleerd dat loslaten ruimte geeft voor spontaniteit en dat je heel wat moois tegenkomt als je durft af te wijken van je pad.”

Goeddoen

“Nog voor we wisten wat we precies zouden gaan doen, wisten we dat we iets goeds wilden doen. Tijdens onze reizen door India en Indonesië kwamen we ontzettend getalenteerde mensen tegen en ontdekten we prachtige spullen waarvoor ook hier een markt was. Dromen werden plannen en acht jaar geleden namen we de sprong in het diepe. Jan gaf zijn job op en ik werkte - naast mijn job bij Scotch & Soda in de avonduren mee. Het was nu of nooit. Doing Goods werd de naam en no taking without giving ons mantra. Ik omschrijf de stijl vaak als wabi sabi, Japans voor onvolmaakt, ontsierd. Spulletjes die dus een beetje gek en een tikje imperfect zijn, gemaakt voor mensen die net als ik houden van details. Voor wie alledaagse objecten zoals haakjes voor je keukenhanddoek origineel en fun mogen zijn. En voor wie net als ik vrolijk wordt van ’s morgens met je voeten op een luipaardtapijtje te stappen.”

Blij, blij, blij

“Het is onze missie om iedereen beter en blijer te maken, van klant tot producent. Waar we vroeger doneerden aan ontwikkelingssamenwerking, hebben we ontdekt dat we meer kunnen betekenen via een eigen atelier. 80% van onze accessoires maken we in ons atelier in India. We creëren hiermee werkgelegenheid, steunen het lokale ambacht en weten dat het proces zo eerlijk en veilig mogelijk verloopt. Bovendien werken we met grondstoffen uit het land van herkomst, waardoor zo weinig mogelijk producten van her naar der worden getransporteerd.

6 snelle vragen

1. Mantra?

We hope you find something you love and that makes you smile. Met deze zin sluiten we elke mail af, want daar draait het om.” 

 

2. Grootste inspiratiebron?

“Ik ben verslaafd aan rommelmarktjes. Volgens Jan wordt het stilaan problematisch. Ons huis staat vol vintage beeldjes, vazen, prullen… Het verleden én wat we op reis tegenkomen, inspireert me in het designproces.”

 

3. Mooiste compliment?

“Wanneer we op een beurs staan en mensen spontaan beginnen te glimlachen. Gelukkiger kan je ons niet maken.”

 

4. Vul aan: ik kijk op naar…?

“Patagonia. Ik ben geen outdoorpersoon, maar dit Amerikaanse merk heeft zo’n sterk verhaal. De passie voor avontuur en sport, de enorme inzet voor het milieu, de kwaliteit… Het bewijst: wat je ook doet, doe het met heel je hart.”

 

5. Favoriete item van Doing Goods?

“Het luipaardtapijtje, ab-soluut. Het weerspiegelt perfect wat ons merk moet zijn: het is handgemaakt door de beste ambachtslieden en met de beste materialen in India, én – dat kopje! – het maakt je meteen vrolijk, toch?”

 

6. Ons thema is #GoWithTheFlow. Mee eens?

“Je kan niet op alles voorbereid zijn, dan is er geen ruimte voor spontaniteit. En mooie dingen – zoals handwerk – hebben nu eenmaal tijd nodig. Loslaten is de essentie van ondernemen, maar ook belangrijk in het leven zelf.”