Hausmerk: Pretty Belgian Hauses


Van 8 september tot 19 oktober in onze Pop-up Space! 

Hausmerk: Pretty Belgian Hauses

In onze Pop-up Space zetten we creatief talent in the picture. Deze keer sloegen we de handen in elkaar met Flanders Fashion Institute (FFI) en Design Vlaanderen en kozen we samen met hen 8 beloftevolle, Belgische brands.

Hausmerk ontwerpt minimalistisch design, made in Belgium! #LaVieEstBelge #IkKoopBelgisch

Wat is Hausmerk?

Dit is Belgisch!

 

  • Wat: design homeware (°2014), gemaakt van pure, kwalitatieve materialen (denk: Europese eik, carrara-marmer en koper). Made in Belgium!
  • Wie: een zijproject van koppel en businesspartners Mimy A. Diar en Ad Luijten die ook samen aan het roer staan van designbureau Beaverhausen
  • Producten bij Juttu: spiegels, briefhouders, illustraties op hout, een kandelaar, boekensteunen en muurhaken
  • Stijl: minimalistisch, architecturaal en sereen. Het resultaat van een melting pot aan wereldse invloeden.
  • Meer info: http://www.hausmerk.com

Briefhouder 'Elements', € 26,50

Hoe is Hausmerk ontstaan?

Ad: “Mimy en ik leerden elkaar 12 jaar geleden kennen op het reclamebureau waarvoor we toen werkten. Mimy als Art Director, ik als Copywriter/Art Director. Samen zijn we de designwereld ingerold.”

Mimy: “Ik was altijd al gepassioneerd door interieurdesign en ik wou graag meer met die passie doen. Maar ik had weinig zin om terug op de schoolbanken te gaan zitten. Via via ben ik bij Quinze & Milan terechtgekomen, een designlabel waar ik een onbetaalde stage kon volgen en waar ik de kneepjes van het vak leerde: 3D-tekenen, productdesign… Daar is per toeval mijn liefde voor productdesign gegroeid. En ik heb Ad daarin meegesleurd (lacht).”

Ad: “In 2010 zijn we met designbureau Beaverhausen begonnen. Met Beaverhausen bedenken en ontwerpen we ideeën, die we vervolgens verkopen aan derden die er verder mee aan de slag gaan. Met Hausmerk gaan we heel wat stappen verder. We gaan zelf op zoek naar partners voor de productie, we verzorgen de marketing, de distributie… Hausmerk is ons huismerk.”

 

Waar halen jullie de inspiratie voor Hausmerk?

Mimy: “We zijn allebei in de ban van architectuur. Lijnen, vormen… We wonen en werken in het Brusselse en er bestaat geen betere manier om geïnspireerd te raken dan door op straat gewoon je ogen open te trekken. De details in de Brusselse art nouveau-stijl bijvoorbeeld, fantastisch! Maar we zijn evengoed gefascineerd door de Japanse eenvoud en sereniteit. Ook dat zie je terug in ons werk.”

Ad: “Eenvoud is inderdaad een sleutelwoord. Onze producten moeten voor zichzelf spreken.”

 

Hebben jullie zelf een favoriet?

Ad: “De boekensteunen. Een puur en simpel design dat zich ondanks de eenvoud onderscheidt van gelijkaardige producten op de markt.”

Mimy: “Helemaal mee eens. Ze zijn heel representatief voor wat we doen. En ik word nog steeds heel blij als ik ze zie.”

Boekensteun 'Elements', € 34 | Kandelaar 'Troffel', € 49

Hoe zou je de stijl van Hausmerk omschrijven?

Ad: “Minimalistisch…”

Mimy: “… maar zonder kil te zijn. Onze producten stralen door de ronde vormen en door de kleuren ook een zekere warmte en een zachtheid uit.”  

Ad: “Scandinavisch, dat horen we ook vaak. Hoewel we daar zeker niet bewust mee bezig zijn.”

Mimy: “Hausmerk is een melting pot van verschillende culturele invloeden: de sereniteit van Japan, het minimalistische uit Noord-Europa, maar evengoed de warmte uit Zuid-Europa. Brussel ligt er dan ook precies tussenin. Eigenlijk typeert ons dat wel. Waar ter wereld wij ook zijn, mensen komen ons altijd om de weg vragen. Wij blenden overal goed in (lacht) en onze producten doen dat hopelijk ook.”

 

Jullie collectie wordt gemaakt in België. Belangrijk voor jullie?

Ad: “Absoluut. We hechten veel belang aan lokaal vakmanschap, aan details en afwerking. Door in België te produceren kunnen we de kwaliteit van onze producten beter bewaken. We hopen dat mensen bereid zijn om net wat meer te betalen voor die kwaliteit, want door lokaal te produceren zijn we natuurlijk duurder dan onze concurrenten die alles in China laten maken.”

Mimy: “Bewust omgaan met materialen en grondstoffen, kwaliteitsproducten afleveren, da’s ook een vorm van duurzaamheid hé. Wij maken producten die een leven lang meegaan.”

Ad: “Omdat onze producten zo minimalistisch zijn, zijn ze ook niet trendgevoelig. Na 10 jaar zie je onze spullen nog steeds graag.”  

 

Bewust shoppen is dus de boodschap.

Mimy:Slow shopping in plaats van fast fashion. Shoppen met een focus op duurzame materialen en bewust investeren in kwaliteit, daar staan wij achter. Daarom zitten we zo goed bij Juttu. We delen dezelfde filosofie.”

 

Jullie staan in de ‘Ik Koop Belgisch’ Pop-up Space. Krijgen Belgische designers doorgaans te weinig aandacht?

Mimy: “Niet alleen de Belgische designers. We zijn gewoon veel te bescheiden. Voor zo’n klein land produceren we ontzettend veel talent. In uiteenlopende disciplines: sport, voeding, kunst, mode, muziek, tv-programma’s…  We zouden trotser moeten zijn en dat ook harder van de daken moeten schreeuwen, ons talent wat meer pushen naar het buitenland ook.”

Ad: “Ik ben zelf een Nederlander en het valt me op dat het Belgisch eenheidsgevoel vooral naar boven komt wanneer de Rode Duivels spelen of tijdens de Olympische Spelen. Waarom manifesteert het zich niet in andere disciplines? Raf Simons was creative director van Dior en nu van Calvin Klein. België zou verdorie op z’n kop moeten staan (lacht).”

Tafelspiegel 'Dome', € 119 | Muurhaken 'Sunny Side Up', € 49,50 (small) en € 57 (medium)

Opgelet! Hausmerk is enkel te koop bij Juttu Antwerpen en in onze webshop. De producten van Hausmerk in de #IkKoopBelgisch Pop-up vind je bij Juttu van 8/09 tot 19/10/2016