RE-DO: Fier op papier!


Van 8 september tot 19 oktober in onze Pop-up Space! 

RE-DO: Fier op papier!

In onze Pop-up Space zetten we creatief talent in the picture. Deze keer sloegen we de handen in elkaar met Flanders Fashion Institute (FFI) en Design Vlaanderen en kozen we samen met hen 8 beloftevolle, Belgische brands.

Meet RE-DO: hippe papierwaren gemaakt van leftovers. #LaVieEstBelge #IkKoopBelgisch

Wat is RE-DO?

Dit is Belgisch!

 

  • Wat: hippe papierwaren gemaakt van de papieroverschotten en misprints uit drukkerijen (°2015)
  • Wie: een project van grafisch ontwerpers Tille Lingier (24) en Linde Luyten (24) die elkaar leerden kennen op de schoolbanken
  • Producten bij Juttu: een notepad (scheurblok), een weekplanner, een to-dolijst, een agenda en een verjaardagskalender
  • Stijl: strak, uniek, grafisch en praktisch
  • Meer info: http://www.redopapers.com

Agenda, € 35

Hoe is RE-DO ontstaan, Linde?

“Eigenlijk was het niet onze bedoeling om een brand op te richten. RE-DO is organisch gegroeid en ontstaan uit een kleinschalig project. Het was Tille die het allemaal in gang stak. Ik kende Tille nog van op Sint Lucas in Antwerpen, waar we allebei twee jaar geleden afstudeerden in de richting Grafische Vormgeving. Tille was ondertussen lid geworden van het kunstenaarscollectief ‘RUIS’ en er was hen gevraagd om een Pop-up winkeltje in Berchem te vullen. Omdat we altijd graag en goed hadden samengewerkt haalde Tille mij erbij met de vraag om samen iets te creëren. Papierwaren maken was een vrij logische keuze aangezien we als Grafisch Vormgever vaak met papier in de weer waren. En door gebruik te gaan maken van papierafval en mis- of testprints van drukkerijen - die anders in de vuilbak zouden belanden - waren we ook nog eens vriendelijk voor het milieu en voor onze portemonnee.” 

 

En dat kleine project sloeg aan!

“Ja, heel hard. Vooral de ‘weeklijstjes’ en ‘to-dolijstjes’ waren erg populair. We werden aangesproken door conceptstores en webwinkels die onze spullen wilden verkopen. Op 6 maanden tijd lagen onze producten in 5 verschillende winkels en konden we de productie amper nog volgen (lacht). Dat zogenaamde éénmalige projectje werd plots een kleine business. We waren vertrokken.”

 

Een business met een boodschap dan nog…

“Absoluut. Het is fantastisch om te bewijzen dat je ook met ‘afval’ een mooi product kan maken. Ecologisch bewust leven zit in ons bloed. We doen zo goed als alles met de fiets, denken twee keer na voor we iets weggooien…  Hoewel we daarmee zeker niet met het vingertje willen wijzen naar drukkerijen. Het is voor hen gewoon onmogelijk om al die verschillende soorten papieroverschot – vaak in kleine oplage – te gaan archiveren. Bovendien engageren de meeste drukkerijen zich wel degelijk voor diverse recyclageprojecten. Het is aan ons om hen te overtuigen om zich te engageren voor RE-DO (lacht).” 

To do lijst, € 10; Agenda, € 35; Weekplanner, € 18 | © Gletsjer

Jullie zijn ook sociaal geëngageerd, toch?

“Ja, we werken nauw samen met scholen in het Bijzonder Onderwijs. Zij sturen dan een klasje met jongeren, die ons helpen met het mixen van papier. Een erg arbeidsintensieve klus die we met ons tweetjes vaak niet aankunnen. Ondertussen leren die jongeren een vak en doen ze werkervaring op. Het is een win-win situatie en het zijn hele fijne mensen om mee samen te werken.”  

 

Is papier eigenlijk niet met uitsterven bedreigd?

“We behoren zelf tot de zogenaamde digitale generatie, maar toch geloven we dat iedereen op een bepaald moment een drang voelt om iets neer te pennen. Daarom bieden we ook zoveel verschillende producten aan, iedereen vindt wel iets dat hem of haar aanspreekt.”   

 

Wat krijgen we allemaal te zien bij Juttu?

“Handgemaakte, unieke papierwaren voor dagelijks gebruik: een to-dolijstje, een weekplanner, een agenda, een scheurblok én ook een nieuw product waar we héél fier op zijn: de verjaardagskalender. Het gaat om posters, gemaakt van misprints van enorme billboards en banners die je tegenkomt langs de kant van de autostrade. Nee, je kan er geen bekende posters in ontdekken – moeten we beetje mee opletten ook, we willen geen merken tegen de schenen schoppen. Omdat die beelden zo gigantisch groot zijn, zie je in onze producten vooral kleuren en dots, wat een soort vintage sfeer creëert.”

 

Hoe zou je de stijl van RE-DO nog omschrijven?

“Het zijn in eerste instantie strakke, praktische designproducten. Het esthetische, het grafische en het praktische primeren op het recyclage-aspect. Eigenlijk willen we dat mensen eerst van hun sokken geblazen worden door de schoonheid van onze spullen en pas daarna verbaasd zijn over het feit dat ze gemaakt werden van papierafval.”

                                                   

Wat willen jullie graag nog bereiken?

“We willen groeien. Het is onze droom om fulltime met ons merk bezig te kunnen zijn, en dat begint aardig te lukken. Dat komt omdat RE-DO ondertussen enkele zijprojecten heeft gekregen. Zo worden we regelmatig gecontacteerd door bedrijven om producten op maat af te leveren. Het Fotomuseum had bijvoorbeeld nog veel restpapier liggen en dus hebben wij voor hen notitieboekjes gemaakt, geïllustreerd met oude foto’s. De covers hebben we gemaakt van hun oude reclamebanners. Heel fijn om te doen. Een ander project zijn onze workshops ‘boekbinden’, waar we mensen de basisbeginselen grafische vormgeving bijbrengen en hen leren om met restpapier boekjes te maken. Het is heel fijn als je samen die passie kan delen. Ook dit willen we vaker gaan doen. En, La Vie Est Belge maar het zou natuurlijk fantastisch zijn om ook internationaal opgepikt te worden. The sky is the limit, toch?”     

Notepad, € 8 | © Gletsjer

De producten van RE-DO in de #IkKoopBelgisch Pop-up vind je bij Juttu van 8/09 tot 19/10/2016