Roche Rouge: dress it up!


Van 8 september tot 19 oktober in onze Pop-up Space! 

Roche Rouge: dress it up! 

In onze Pop-up Space zetten we creatief talent in the picture. Deze keer sloegen we de handen in elkaar met Flanders Fashion Institute (FFI) en Design Vlaanderen en kozen we samen met hen 8 beloftevolle, Belgische brands.

Roche Rouge maakt kleurrijke, speelse accessoires om op je kleding te strijken #LaVieEstBelge #IkKoopBelgisch

Wat is Roche Rouge?

Dit is Belgisch!

 

  • Wat: duurzame, geborduurde modeaccessoires om op je kleding te strijken. Op die manier geef je een kledingstuk in no time een tweede leven
  • Wie: koppel en business partners Ann Boogaerts (30) - het creatieve brein - en Alexander Kaller (29) - het economisch talent
  • Producten bij Juttu: geborduurde strijkapplicaties voor jong en oud in de vorm van slangen, zeedieren en mystieke wezens
  • Stijl: old fashioned couture, sprookjesachtig, kleurrijk en speels
  • Inspiratie: fauna & flora. De nieuwe collectie is volledig geïnspireerd op de zee-wereld met o.a. krabben, zeepaardjes en kwallen.
  • Meer info: http://www.rocherouge.com

Strijkapplicatie 'Seahorse', € 20,99

Hoe is Roche Rouge ontstaan?

Alexander: “We hebben allebei een fascinatie voor mode. Ik ben in de textielsector opgegroeid, heb het vak met de paplepel meegekregen. Mijn moeder was ingenieur patronenontwerp.”

Ann: “We speelden al langer met het idee om samen iets in de mode te gaan doen. Ik heb eerst modeontwerp gestudeerd aan de Fashion Academy ArtEZ in Arnhem en daarna een master behaald aan het Institut Français de la Mode in Parijs. In het buitenland studeren was heel belangrijk voor mij. Al die verschillende invloeden heb ik kunnen verwerken in de collectie. Zowel het kokette, verfijnde uit Parijs, als het eerder conceptuele uit Nederland. Alexander is met zijn diploma Economie de ondernemer van ons beide. Een match made in heaven, jazeker (lacht).”

Alexander: “Vorig jaar zijn we met het idee voor Roche Rouge beginnen flirten. Eind vorig jaar zijn we er echt ingevlogen.”

Ann: “Dat we voor geborduurde accessoires hebben gekozen komt omdat ik zo’n fan ben van de ambacht van het borduren, van het werken met garens.”

 

Het is een collectie met een boodschap geworden.

Ann: “Ja, bestaande kleren opwaarderen, dat is onze missie. Er worden gewoon teveel kleren weggegooid. Kleren waar amper iets aan is.”

Alexander: “Met onze strijkaccessoires geef je een kledingstuk dat je beu bent, dat wat saai is of gewoon niet meer zo modieus heel makkelijk een nieuw leven.”

Ann: “Ook dat is een vorm van duurzaam zijn. Zo maken we samen de afvalberg wat kleiner.”

Alexander: “En in de keuze van onze materialen kiezen we steeds voor de meest kwalitatieve stoffen, zodat onze accessoires lang meegaan. Ann en ik zijn zelf altijd heel teleurgesteld als we iets kopen dat na één seizoen al stuk gaat. Die zogenaamde fast fashion, daar willen we graag tegen vechten.”

Ann: “Het is zoals mijn oma altijd zei: ‘goeie koop, da’s dure koop!’ Je bent beter af met één duurder, kwalitatief stuk waar je jaren plezier aan hebt, dan met tien items die je na een seizoen al moet vervangen. Sparen voor een mooi stuk, dat hoor je nog maar zelden. Net zoals kleding die van generatie op generatie wordt doorgegeven. Het is die mix van nostalgie en idealisme die Roche Rouge typeert.”

Strijkapplicatie 'Crab', € 20,99 | Strijkapplicatie 'Mystical Creature', € 14,99 | Strijkapplicatie 'Snake', € 20,99

Hoe zouden jullie de stijl van Roche Rouge omschrijven?

Ann: speels, kleurrijk, sprookjesachtig,… een tikkeltje over the top, met een knipoog naar vintage couture. Mensen kleden zich tegenwoordig te weinig op, vind ik. Ik hou er net van om me helemaal op te tutten. Je bent beter overdressed dan underdressed, da’s mijn motto. En dat past ook helemaal bij onze collectie. Dress it up!

 

Hoe gaan jullie te werk?

Ann: “Enkel de custom-made exemplaren maak ik nog met de hand.”

Alexander: “Mensen die met een designerjeans- of jas zitten die ze niet meer dragen maar ook niet willen wegdoen vragen ons dan wat we voor hen kunnen maken.”

Ann: “Alle andere accessoires worden machinaal geproduceerd omdat we de vraag niet kunnen bijhouden. Lokale productie is daarbij heel belangrijk voor ons.”

Alexander: “Op die manier kunnen we controle uitoefenen op de kwaliteit. Toezien dat de juiste materialen geleverd worden en sneller schakelen als er iets misloopt. We hebben lang gezocht naar de juiste producent die aan onze eisen voldeed en waarmee we een prettige en nauwe samenwerking hebben.”

Ann: “Door in België te produceren beperken we ook onze C02-uitstoot. Ook dat was belangrijk, ons steentje bijdragen aan het milieu.”

Alexander: “En ondertussen getalenteerde mensen in België aan werk helpen. Lokale ambacht gaat verloren door alsmaar meer van het arbeidsproces naar lageloonlanden te verplaatsen. Dat is jammer.”

 

Jullie staan bij Juttu in de ‘Ik koop Belgisch’ Pop-up…

Ann: “… en dat vinden we geweldig. België is zoveel meer dan chocolade en bier. Ook op vlak van mode en design zijn we heel sterk en dat moeten we in de verf zetten. Er is meer dan de Antwerpse Zes. Er staat een nieuwe generatie klaar, met fantastische ideeën.”

Alexander: “En voor die jonge starters betekent het creëren van visibiliteit vaak een enorme hap uit hun budget. Soms is het zelfs een te grote drempel om aan een collectie te beginnen. Initiatieven zoals deze van Flanders Fashion Institute en Juttu zijn broodnodig en werken hopelijk inspirerend voor andere creatievelingen!”

Strijkapplicatie 'Reptile', € 14,99 | Strijkapplicatie 'Mystical Creature', € 14,99; Strijkapplicatie 'Beast', € 11,99

Opgelet! Roche Rouge is enkel te koop bij Juttu Antwerpen en in onze webshop. De producten van Roche Rouge in de #IkKoopBelgisch Pop-up vind je bij Juttu van 8/09 tot 19/10/2016