KONING JEANS TONY TONNAER (K.O.I) WERKT AAN EEN MOOIERE WERELD

Koning Jeans Tony Tonnaer (K.O.I.) werkt aan een mooiere wereld


Het beste moet nog komen. Bij Juttu geloven we in brands die het beter willen doen.

K.O.I (aka Kings of Indigo) werkt aan een betere toekomst, voor mens en natuur.

Een gesprek met de man achter het merk: Tony Tonnaer.

“Toen mijn moeder in 2002 stierf, liet ik een grote koi op mijn arm tatoeëren. Die Japanse vis staat voor trotsheid en eigenzinnigheid, want hij zwemt tegen de stroom in. Dat plaatje past helemaal bij wie mijn moeder was. Toen ik later K.O.I ontwikkelde, vond ik dat het rebelse van de vis matchte met het label. Ik wou met het denimlabel ook graag verwijzen naar Japan, een land dat mij enorm inspireert. De jeans is er de laatste jaren aan een enorme opmars bezig en de Japanners beschikken over een ongezien gevoel voor detail en streven naar perfectie. Zo is de naam K.O.I dus ontstaan.”

 

“Na een concert van één van mijn favoriete bands, Kings of Convenience, voegde ik er Kings of Indigo aan toe, waarbij Indigo verwijst naar de blauwe verfstof van de klassieke Amerikaanse jeans. Eigenlijk zeggen we met onze naam dat we ‘de koningen van de jeans’ en dus per definitie de béste zijn. Dat klinkt een beetje pretentieus, maar we willen er eigenlijk vooral mee benadrukken dat we het op een ‘betere’ manier doen: eerlijk, duurzaam, kwaliteitsvol en mooi. En dat tegen een redelijke prijs.”

“Wij denken bij K.O.I bewust na over de toekomst en over hoe we willen dat de wereld er dan uitziet. Zo willen we perspectief bieden aan de mensen die onze producten maken. Ervoor zorgen dat zij in goede omstandigheden werken, een eerlijk loon krijgen, geen extreme overuren moeten maken, dat er geen kinderarbeid aan te pas komt… Om die reden hebben wij ons aangesloten bij de Fair Wear Foundation. En dan is er nog, de toekomst van onze planeet. Elk K.O.I-product wordt zo duurzaam mogelijk gemaakt. Zo behandelen en wassen we onze broeken met zo weinig mogelijk water, energie en chemicaliën.

 

We werken met organisch katoen, linnen, gerecycleerde materialen… De meeste kledingstukken bestaan uit 100% duurzaam materiaal, maar soms kunnen we niet anders dan bijvoorbeeld een kleine hoeveelheid nylon of elasthaan toevoegen, omdat de kwaliteit van het product anders gewoon niet sterk genoeg is. Dat frustreert ons. We zijn bij K.O.I dan ook constant op zoek naar beter. Op dit moment experimenteren we volop met recyclagedenim en met laser- en ozonwassingen om onze voetafdruk in de natuur zo klein mogelijk te houden. Dat is volgens ons thekey to the future: garanderen dat de mensen die producten maken en de natuur waarin die producten gemaakt worden, een toekomst hebben. En een hele mooie, als het even kan.”

 

“The best is yet to come, daar geloven wij bij K.O.I heel hard in, vandaar dat wij onze kleding ook omschrijven als Quality wear for the next era. Duurzaamheid en kwaliteit, het zijn zowat onze stokpaardjes geworden. Maar voor alle duidelijkheid: ik ben eerst en vooral een liefhebber van mooie dingen. Of het nu om vrouwen, auto’s, gebouwen of kleding gaat (lacht). Ik moet er verliefd op zijn. Is het niet mooi, dan komt het niet in de collectie. Hoe duurzaam dat product ook is…”

5 quickies for Tony

 

Inspiratiebron?

“Reizen. En dan vooral naar Amerika of Japan. Het zijn zo’n boeiende culturen. Amerika omdat het extreem en spannend is, Japan omdat het mysterieus en magisch is. Die twee werelden willen we bij K.O.I samenbrengen in één product.”

Motto?

“Just do it… better. Het is de kreet van Nike, maar dan beter (lacht). Neem actie én doe dat op een onconventionele, goede manier.”

Favoriete K.O.I-item?
“De Louis-jeans: regular fit, iets wijder en donker. Maar ik draag net zo graag de iets smallere John. Mijn andere favoriet is een jas gemaakt van organisch katoen én waterafstotend. Een combinatie die je maar zelden tegenkomt. Daar ben ik heel fier op!”

Een tikkeltje jaloers op…
“Tesla. Ongelooflijk hoe mooi ze de duurzame auto op de markt hebben gezet! En Tony Chocolony. Dat plaatje klopt. Mooie verpakking, een duurzaam verhaal, lekkere chocolade. En het product draagt ook nog eens mijn naam, dat ik daar zelf niet op gekomen ben (lacht)…”

The best is yet to come. Waar kijk jij nog naar uit?
“De opening van onze eerste K.O.I-winkel (gepland in 2017). Het zou wel héél mooi zijn om eindelijk ons eigen merk in een eigen omgeving aan de wereld te kunnen tonen.”