basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Meer SLOW, minder stress

De SLOW-methode van Erik Van Vooren helpt je om je mentale veerkracht te versterken. Lees en geef je brein een onderhoudsbeurt. #SlowDown

Who is?

Erik Van Vooren (64)

 

Stress-ervaringsdeskundige: Erik Van Vooren werkte jarenlang als marketeer in de reclamewereld, tot zijn lichaam hem een halt toeriep. Sindsdien verdiept hij zich in de oorzaken en de gevolgen van stress.

Expert in mindfulness en meditatie

Een entertrainer? Iemand die op een speelse manier kennis doorgeeft en mensen probeert te inspireren

Auteur van diverse werken zoals ‘Dagboek van een stresskonijn’, ‘Succes zit tussen je oren’, ‘Stilte als kompas’ en ‘Meer SLOW, minder stress’

What is?

Meer SLOW, minder stress

 

Een zelfhulpboek dat handelt over de SLOW-methode

SLOW = een 4-stappenplan: Stoppen, Landen, Opmerkzaam observeren en Wijs weer verder gaan

halt toeriep. Sindsdien verdiept hij zich in de oorzaken en de gevolgen van stress.

Missie: de mentale veerkracht versterken, negatieve stress verminderen en mensen op weg helpen naar een leven in balans

Meer info: www.lannoo.be

NICE TO NOW

Hoe wordt iemand stress-ervaringsdeskundige?

“Door je grenzen steeds weer te verleggen, zonder daarbij naar geest of lichaam te luisteren. Op een bepaald moment zegt je systeem dan ‘stop’. Ik was altijd aan het werk, had voortdurend stress, bevond me elke dag uren op de baan… en ik kreeg hartproblemen op mijn 43ste. Goed, die bleken deels aangeboren, maar ik werd wel gedwongen om op een andere manier naar het leven te kijken, een aantal stappen terug te nemen en andere keuzes te maken.”

Voel, kijk, ruik, hoor. Niet meer en niet minder.

Op welke manier heb jij je leven omgegooid?

““Ik ben veranderd van job. Als zelfstandige geniet ik meer vrijheid, bovendien kreeg mijn gezin zo ook meer rust. En ik ben op zoek gegaan naar manieren om met slechte stress om te gaan. Zo ben ik in contact gekomen met meditatie en mindfulness. Enerzijds om mijn geest tot rust te brengen, anderzijds om technieken te verwerven en zo tot helder inzicht te komen.”

 

Het vormt de basis voor jouw SLOW-methode?

“Wat ik verkondig, is niet nieuw. Maar omdat mindfulness voor veel mensen een nogal zweverig begrip is, heb ik het verpakt in een concreet stappenplan. Stoppen of onderbreken wat je doet. Landen of je brein tot rust brengen. Observeren met open hart en zonder oordeel. En Wijs verdergaan en omgaan met de keuzes die je hebt. De derde stap is de moeilijkste: ‘Waarom doe ik dit eigenlijk?’ ‘Wie verwacht dit van mij?’ Maar eenmaal je beseft dat iets niet hoeft en dat er – los van elk oordeel - meer keuzes zijn dan je dacht, valt veel druk weg.”  

 

Je zegt: MINDER stress, niet: GEEN stress

“Omdat leven zonder stress doodsaai is. Stress is de drijfkracht van ons bestaan. Zonder stress gaan we niet vooruit. Zonder stress verleggen we geen grenzen. Maar, als die stress chronisch wordt en verlammend werkt, dan klopt er iets niet.”

 

Wie heeft het meest nood aan dit boek?

“Het is in ieder geval niet geschreven voor mensen met een burn-out of depressie. Zij hebben in de eerste plaats nood aan een therapeut. Dit boek is geschreven voor gezonde mensen die kampen met ongezonde spanning. En dat zijn vooral jonge mensen, merk ik. De generatie met een job, kinderen en een sociaal leven. Alles moet de hele tijd top zijn. Hun smartphone staat permanent aan, hun brein raakt overprikkeld. Ze kennen geen moment rust. En hoewel hun sociale media tsjokvol staan, hebben ze vooral veel meegemaakt, maar eigenlijk weinig ècht beleefd. Net omdat hun aandacht zo versnipperd is.”

Er bestaat geen snelcursus slow living

Wat is jouw levensmotto?

’Accept what is, let go of what was. Have faith in what will be.’ In het NU leven, daar komt het op neer. Niet bezig zijn met gisteren, maar ook niet met morgen. Helemaal aanwezig zijn bij datgene waar je nu mee bezig bent. Dat vergt ontzettend veel discipline en oefening. Er bestaat geen snelcursus slow living, hé. Er is geen wondermiddel. Het is een way of living, een permanente training, met vallen en opstaan.”

 

O JA, OOK DIT NOG...

Het thema van Juttu is #SlowDown. Nog een tip?

“De hele dag door zijn er momenten waarop we onverwacht moeten stoppen: voor een rood licht, aan de lift, aan de kassa… Gebruik die momenten. Niet om op je telefoon te kijken of na te denken over wat je gaat eten straks, maar haal gewoon even adem en laat je zintuigen werken. Voel, kijk, ruik, hoor. Niet meer en niet minder.”

Meer SLOW, minder stress: versterk je mentale veerkracht in vier stappen – Erik Van Vooren, € 14,99  -Uitgeverij Lannoo