SAFIA MINNEY VAN PEOPLE TREE OVER FAIR FASHON

Safia Minney van People Tree over fair fashion


Bij Juttu geloven we in brands en designers met een verhaal! Safia Minney van People Tree is pionier in eerlijke mode. Eerlijk voor mens én milieu. 

Groot mooi beeld safia Minney tussen de mensen (1812)

 “Ik ben altijd groen geweest. Als jong meisje al gaf ik mijn geld niet uit aan spullen die een zware impact hadden op het milieu. Toen ik enkele jaren later in de marketingwereld terechtkwam, wrong die wereld dus al snel. Pas op, ik hield van mijn job, maar ik hield niet van wat ik zag: de hoeveelheid geld die verspild werd aan het creëren van spullen, waarbij mens en milieu absoluut niet op de eerste plaats kwamen. Dat moest en kon anders. Ik begon voor ngo’s te werken en droomde intussen van een eigen kledingbedrijf dat een eerlijke prijs betaalde, zowel voor grondstoffen als voor werknemers.”

 

“Toen mijn man en ik begin jaren negentig naar Tokyo verhuisde, besliste ik de sprong te wagen. Vanuit mijn slaapkamer werkte ik onder de naam Global Village met een groep vrijwilligers om fairtrade kleding onder de aandacht te brengen. Fairtrade koffie, fairtrade thee… allemaal oké, maar fairtrade kleding? Dat kampte toen nog met een gigantisch geitenwollensokkenimago. Ethisch, groen, organisch: het waren weinig glamoureuze begrippen. Mensen verklaarden me dan ook al snel voor gek. Duurzaamheid en ondernemen, dat viel immers niet te combineren. Maar ik laat me niet snel van mijn stuk brengen (lacht).

Japan bleek echter een interessante markt: ze hebben oog voor kwaliteit en design en kopen niet zomaar uit sympathie. Als we het in Japan verkocht kregen, dan zou het overal lukken. Zo’n tien jaar later verhuisden we terug naar Engeland. People Tree was klaar om over de grenzen te kijken.”

Elsa dress, € 94,95

 “Bij People Tree staan mens en planeet centraal. We zijn voortdurend op zoek naar oplossingen om de impact op het milieu te minimaliseren. De keuze om met natuurlijke en duurzame materialen te werken, is daar een gevolg van. Meer dan 80% van onze collectie bestaat uit 100% organisch katoen, en dat getal willen we nog hoger krijgen. We gebruiken geen pesticiden en de planten krijgen geen enorme hoeveelheden water. Bovendien kiezen we bewust voor natuurlijke verf.

Elk kledingstuk wordt met de hand gemaakt wat de CO2-uitstoot beperkt en wat ervoor zorgt dat traditionele vaardigheden niet verloren gaan.

Fairtrade is een andere manier van zakendoen. De ambachtslieden en boeren in ontwikkelingslanden krijgen een goed loon voor hun werk, maar ook gratis gezondheidszorg, kinderopvang en een pensioenplan.”

 

“Ook niet onbelangrijk: we zijn er met People Tree in geslaagd fair fashion te linken aan glamour. Dat heeft intussen schitterende samenwerkingen opgeleverd met designers en bedrijven als Orla Kiely, Zandra Rhodes, Thakoon en Asos. Ook Emma Watson contacteerde ons een paar jaar geleden. Zij zocht een duurzame manier om een kledinglijn op te starten waar ze volledig achter kon staan. Dat ze daarbij aan ons dacht, gaf een fantastisch gevoel.”

“Steeds meer mensen voelen zich ongemakkelijk bij een T-shirt dat zo weinig kost als een brood. Groen is stilaan het nieuwe zwart en die evolutie is een droom voor ons. Helaas gebruiken sommige bedrijven duurzaamheid als marketingtruc. Grote ketens starten met een duurzame lijn, maar zorgen niet voor duurzaamheid over de hele lijn. Ze helpen niet met het ontwikkelen van de technieken, het verzorgen van de grond en ze houden evenmin rekening met de cultuur in dat land. Het enige wat ze doen, is een zo goedkoop mogelijke deal sluiten om vervolgens te kunnen claimen dat ze biokatoen gebruiken.

 

Als klein label is het niet makkelijk om daarmee te concurreren.”

“Toch zijn we strijdvaardiger dan ooit. People Tree heeft een link gemaakt tussen fashion, fairtrade en milieu. We hebben meer dan vijfentwintig jaar ervaring opgebouwd. Die knowhow wordt steeds vaker aangewend: ik reis de wereld rond om ons verhaal te vertellen, schrijf boeken en adviseer bedrijven en regeringsleiders. We moeten met z’n allen onze verantwoordelijkheid nemen, maar ook transparantie eisen en blijven reageren. Social media is zo’n krachtig medium om onze stem te laten horen en dat moeten we dan ook massaal doen.” #LetsGoGreen 

5 quickies for Safia

 

Missie?

“Ik ben gewoon een groene consument. Elke pond die ik uitgeef,  moet er eentje zijn die behoeftige mensen helpt ondersteunen en het milieu beschermt.”

 

Motto?

“It’s cool to care!”

Hoogtepunt?

“Toen Vogue Japan ons in 2007 vroeg om met internationale designers Thakoon, Bora Aksu, Richard Nicoll en Foundation Addict samen te werken. Dat was hét bewijs dat fairtrade fashion ook luxueus kan zijn.

 

Wens?

“Ik hoop dat er ooit belastingvoordeel komt voor bedrijven die zich houden aan de fairtrade- en milieustandaarden. Daardoor zou duurzame mode betaalbaarder worden.”

 

Grootste inspiratiebron?

"De glimlach van mijn werknemers.

 

 

Maak kans op een gesigneerd exemplaar van ‘Slow Fashion’.

Safia Minney van eco-brand People Tree doet niet enkel haar boekje open over eerlijke kledij, ze schreef er ook één over. In ‘Slow Fashion’ slaat ze bruggen tussen mindful shoppen (met een focus op kwaliteit!) en fairtrade produceren.

 

Juttu geeft 5 gesigneerde exemplaren weg van ‘Slow Fashion’. Het enige wat jij moet doen is een foto posten van jezelf in’t groen met de hashtag #LetsGoGreen op onze FB-wall, of op Instagram (vergeet niet @juttu_official te taggen). Juttu kiest de 5 leukste eruit. De winnaars worden persoonlijk verwittigd. De wedstrijd loopt van 20/04/2016 t.e.m. 1/05/2016.