basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Sneakers aan & je fiets op!

In onze Pop-up Space zetten we creatief talent en verrassend design in the spotlight. De Belgische sneakers van Cycleur de Luxe zijn geïnspireerd op de wielersport. Oprichter Patrick legt uit. #BringItOn    

Who is?

Patrick Vanneste

 

Afkomst: West-Vlaanderen    

Fietsfanaat en schoenenexpert of was het nu andersom?
Carrièreloop: was jarenlang exclusief vertegenwoordiger van diverse mode-, sport- en outdoormerken, richtte het succesvolle SPROX (damesschoenen) mee op alvorens in 2012 met Cycleur de Luxe te starten

Motto: When in doubt, pedal it out        

What about?

Cycleur de luxe
 

Sinds: 2012

Wat: Belgisch schoenenmerk 

Bij Juttu: luxesneakers voor hem én haar

Stijl: sportief, luxueus en casual cool met een nostalgische knipoog naar onze wielergeschiedenis            

Missie: een mooi en kwalitatief lifestyleproduct afleveren én mensen aansporen om wat vaker de fiets te nemen
Voor wie: voor iedereen die van fietsen houdt en een zwak heeft voor mooie, comfortabele schoenen

“Museeuw en Cancellara zijn fan, hoe geweldig is dat?”

Vrouwensneakers, € 110 | Mannensneakers, € 130

Wat is een cycleur?    

“Ik woon in West-Vlaanderen, vlakbij de Franse grens. Waar ik vandaan kom, spreekt men niet over een fietser maar over een cyclist of een coureur. Gooi die twee woorden samen en je krijgt cycleur. Het is een onbestaand woord waarmee ik zowel naar de fiets als naar mijn roots verwijs.”    

Waar staat Cycleur de Luxe voor?

“Het is een collectie van luxueuze, kwalitatieve sneakers met het DNA van een oude fietsschoen, overgoten met een nostalgisch sausje. De terugkeer naar onze Vlaamse wielergeschiedenis, dat gevoel moest er zeker in. Dat spelen we klaar via de retro vorm, maar ook door met strepen en kleuren te werken of een subtiele knipoog toe te voegen op de zool. Daarnaast moet de schoen een internationale allure uitstralen en mensen aanspreken van West-Kapelle tot Tokio.”    

Mannensneakers, € 130 | Vrouwensneakers, € 110 

Schoen meets fiets dus. Maar vanwaar die keuze?    

“Toen ik nog sportmerken vertegenwoordigde, viel het me op dat een heleboel sporttakken een soort lifestylecultus hebben. Denk maar aan surfers: ze dragen die bepaalde merken, dat soort schoenen en hebben een zekere stijl. Omdat ik zelf net was beginnen fietsen, besefte ik al snel dat de fietswereld dat niet had. Daarbovenop kwam dat ik een nieuw, exclusief merk wou opstarten én dat ik ervaring had met schoenen…”

Wat maakt de fietswereld zo aantrekkelijk?     

“Het fietsen zelf is een fantastische sport, maar het verbaasde mij vooral dat de fietscommunity zo gastvrij en laagdrempelig is. Ik werd er meteen met open armen ontvangen. De mix van verschillende mensen is erg fijn: van postbodes over studenten tot bedrijfsleiders. Na het sporten pak je gewoon allemaal samen een goei pint.”

Jullie hebben een erg grote fanbase…     

“Ja, we zijn verkrijgbaar in meer dan 2.000 verdeelpunten en we doen het goed van de Benelux tot Amerika, Canada en zelfs Korea. We hebben ook een aantal geweldige ambassadeurs, zoals Johan Museeuw, Wout van Aert en Fabian Cancellara. Stuk voor stuk iconen die ons zelf benaderd hebben. Dat zij fan zijn van onze schoenen is niet alleen geweldige reclame, het is een enorm compliment.”    

Mannensneakers, € 130 | Vrouwensneakers, € 110 

Het thema van Juttu is #BringItOn. Wie en wat willen jullie bereiken?    

“We willen iedereen die van de fietswereld houdt, aanspreken. Ten eerste heb je zij die gepassioneerd zijn door de wielersport. Mensen die op de fiets kruipen om gezond in het leven te staan, om fit te worden. Ten tweede richten we ons op hippe mensen voor wie de fiets een soort lifestyleproduct is. Kijk bijvoorbeeld naar de trend om een vintage koersfiets in huis te hangen. Onze derde doelgroep zijn zij die de fiets bewust als transportmiddel gebruiken, omdat dat beter is voor het milieu. Die ‘Climate Cool’-beweging, die willen we graag aanmoedigen en dat doen we volop via onze #cycleurmovement met de boodschap: laat die auto staan en kruip wat vaker op de velo.” 

 

De sneakers van Cycleur de Luxe zijn te vinden in de Juttu Pop-up Space van 19 april t.e.m. 20 juni 2018.