Gratis retourneren  

in alle winkels

14 dagen

 bedenktijd

Klantenservice:

 ma-zon, 10u-22u

Gratis levering

 vanaf €30

Het unieke verhaal van Aymara

Omdat we bij Juttu geloven dat je vooral je eigen pad moet volgen: een gesprek met Sven Van Gucht, die samen met zijn partner Yannina kledingmerk Aymara uit de grond stampte. #DareToBeDifferent

Who is?

Sven Van Gucht

 

Leeftijd: 46

Afkomst: België

Studies: burgerlijk ingenieur

Achtergrond: werkte enkele jaren als burgerlijk ingenieur met een specialisatie in thermodynamica

Job: samen met partner Yannina Esquivias oprichter en bedrijfsleider van kledingmerk Aymara. Zijn verantwoordelijkheid ligt bij de organisatie en de financiën, Yannina neemt het creatieve luik voor haar rekening.

Dares to be different: maakte in zijn eentje een wereldreis én koos voor een job op onbekend terrein    

What about?

Aymara

 

Sinds: 2007-2008

Wat is het: een Belgisch kledingmerk voor vrouwen, mannen en kinderen

Juttu verkoopt voorlopig enkel stuks uit de vrouwencollectie.

Bekend om: kwalitatief knitwear

Stijl: tijdloos en authentiek

Made in: hun eigen fabriek in Arequipa (Peru)

Made by: Peruviaanse ambachtslieden met een vast contract

Made with: duurzaam materiaal zoals baby-alpacawol en Pima-katoen

Missie: verzet zich tegen fast fashion door ethisch te produceren en kleding te maken die zowel generaties als seizoenen overschrijdt    

“Soms moet je gewoon op je buikgevoel vertrouwen”

Cardigan 'Chika', € 159 | Trui 'Sade', € 149

Fashionable grannies

 “Als tiener bladerde Yannina wel eens in Italiaanse modebladen. Zag ze iets dat haar beviel, dan trok ze eerst naar haar ene oma die in een exclusieve stoffenwinkel werkte, vervolgens zette ze haar andere oma, een kleermaakster, aan het werk. Geen wonder dus dat Yannina in de modewereld is terechtgekomen. Arequipa is – na Lima – de tweede grootste stad van Peru en telt meer dan een miljoen inwoners. Het is een textielhub bekend om knitwear. Een plek waar savoir-faire wordt doorgegeven van generatie op generatie en waar nobele grondstoffen zoals baby-alpacawol en duurzaam katoen rijkelijk aanwezig zijn. Op die plek, aan de bron, ligt onze fabriek.”    

Weg van de armoede    

“Veel merken produceren in het buitenland, maar doen dat via externe ateliers. Op die manier ben je nooit zeker dat het werk veilig, proper en eerlijk verloopt, noch kan je een kwaliteitscontrole doorvoeren. Daarom bouwden wij Aymara vanuit Peru zelf uit. Hoewel we minstens zes keer per jaar naar daar vliegen, wordt onze fabriek in Arequipa dagelijks geleid door Yannina‘s familie. Er werken 40 mensen met een vast contract, inclusief ziekteverzekering. Ze krijgen een 13de maand, maaltijdcheques… zaken die voor ons vanzelfsprekend zijn. In een land waar gezondheidszorg een pijnpunt is én waar veel mensen in de ‘informele’ economie werken, zijn dit soort extra’s echter ontzettend waardevol.

Toen we noodgedwongen moesten overschakelen naar industriële machines, hebben we met veel succes enkele van onze werknemers – jongens van amper 18 jaar – opgeleid tot programmeur en operator. Sommigen hebben ondertussen de vleugels uitgeslagen. Ik ben erg trots dat we hen een toekomstperspectief konden geven, weg van de armoede. Onze visie is: we zetten ons liever hard in voor een kleine groep dan slechts een beetje voor de massa.

Verder werken we ambachtelijk, voor het aan mekaar zetten van de verschillende stukken en voor de finishing touches. Dat is een werk van lange adem, een werk dat meer tijd in beslag neemt dan het eigenlijke breiwerk. Ook onze accessoires worden met de hand gebreid, vaak door vrouwen thuis die niet over de middelen beschikken om kinderopvang te betalen. Dat maakt van Aymara een artisanaal brand, gebaseerd op authentiek vakmanschap.

En natuurlijk denken we tijdens het productieproces ook aan het milieu. Alpaca is een puur, natuurlijk product, het zijdezachte Pima-katoen wordt met de hand geplukt. Er komen dus geen machines of chemicaliën aan te pas. We gebruiken verf van fabrieken met groene certificaten, bovendien bestaat alpacawol van nature uit mooie kleuren zoals ecru, grijs-melange en camel.”    

Truitje 'Anzu', € 129  | Cardigan 'Kumi', € 138

Wanderlust

“Yannina en ik elkaar leerden elkaar 15 jaar geleden kennen. Ik had mijn job als ingenieur on hold gezet en ingeruild voor een ‘Around the World’-ticket. In Peru wilde ik één van mijn tickets omboeken en belandde zo bij Yannina in het kantoor van de luchtvaartmaatschappij waar zij werkte. Nooit hadden we toen kunnen vermoeden dat we ooit ons eigen fashionmerk zouden leiden. Het is een groot avontuur, één van vallen en opstaan. We moesten from scratch beginnen, iets wat uiteraard ook voldoening geeft. Met Aymara is het ons gelukt om een brug te slaan tussen beide werelden: onze kledij is een perfecte mix van Europees georiënteerd design en Peruviaans vakmanschap en materiaal. Eigentijds maar tijdloos. Kwaliteitsvol en dus long lasting. Met onze authentieke kleding dragen wij graag bij in het verzet tegen fast fashion en massaconsumptie.” 

Truitje 'Ami', € 129 | Trui 'Coco', € 149 

5 quickies for Sven

1. Grootste inspiratiebron?

“Onze radar staat altijd aan: op reis, op beurzen, op straat… Het is al gebeurd dat we stiekem iemand achtervolgden om een betere blik te kunnen werpen op een bepaalde steek in een sjaal of een trui (lacht).”    

 

2. Favoriete SS18-item?

“Voor Yannina zijn dat de modellen ‘Ami’ en ‘Sade’ en ik ga helemaal akkoord. ‘Sade’ omwille van het spel van asymmetrische strepen, ‘Ami’ omwille van de mooie balans tussen subtiele details, een comfy pasvorm en vrouwelijkheid.”

 

3. Mooiste compliment?

“Op Facebook lezen we wel eens comments over onze collectie. Als een klant schrijft dat die ene trui zijn geld meer dan waard is omdat kind nr. 3 hem nu afdraagt, dan maakt dat onze dag goed!”

 

4. Vreemdste gebeurtenis?

“Die zomer dat onze wintermutsen – die we in juli hadden geleverd – tijdens een hittegolf in augustus plots overal uitverkocht bleken. Straf!”

 

5. Ons thema is #DareToBeDifferent. Mee eens?

“Ja! Ik heb twee keer een keuze gemaakt die weinig mensen begrepen. De ene keer toen ik mijn carrière on hold zette voor een wereldreis, de andere keer toen ik mij in het mode-avontuur stortte. Zo blij dat ik het in beide gevallen aangedurfd heb om mijn buikgevoel te volgen.”