Interview met François Verdet van Bask In The Sun

Omdat het leven beter is in de zon, een gesprek met François Verdet.

Who is?

François Verdet

 

Leeftijd: 49

Afkomst: Baskenland, aan de rand van de zee en aan de voet van de Pyreneeën

Achtergrond: voormalig journalist en graficus

Job: co-founder en CEO - samen met Tito Clemente en Christophe Chabaud - van onafhankelijk mannenlabel Bask in the Sun

What about?

Bask in the Sun

 

Sinds: 2013

Wat is het:  eco fair fashion voor mannen

Betekenis: luieren in het zonnetje, geluk hebben - ‘Bask’ refereert ook naar het Baskenland

Ontworpen: in het Baskenland (Frankrijk)

Geproduceerd in het noorden van Portugal

Stijl: urban & maritiem

Bekend om kledij die subtiel – via strepen, koordjes, knopen - verwijst naar het leven aan zee

“We krijgen zoveel van de natuur,

dan moeten we toch ook iets teruggeven?”

DE KLEINE KOLIBRI

”Comme le colibri, je fais ma part, dat is mijn lijfspreuk. Het is een zin uit een Afrikaans verhaal over een grote brand in de savanne. Door die brand verstijven alle dieren van angst, behalve eentje: de kolibrie. Deze piepkleine vogel schept met z’n bekje telkens wat water uit de rivier en probeert zo de brand te blussen. Uiteraard kan dat ene vogeltje die immense vuurzee niet doven, maar als alle dieren hun deel doen, lukt het wel. Daar geloof ik in: draagt iedereen zijn steentje bij aan het milieu, dan kunnen we onze natuur redden. Zo ben ik zelf al jaren actief in een organisatie die de oceanen beschermt en het is ook geen toeval dat we Bask in the Sun ‘eco fair fashion’ noemen.”

SUN-DAY!

“Wij werken vaak letterlijk met onze voeten in het water. We hebben geen kantoor – daar hadden we het geld niet voor – en werken dus gewoon op café, met zicht op zee. Héérlijk.

De naam ‘Bask in the Sun’ verwijst naar onze afkomst: het mooie Baskenland. Maar het is evengoed een uitdrukking, een levensstijl. Het betekent zoveel als ‘luieren in de zon’, maar ook: geluk hebben in het leven, een zondagskind zijn. En dat zijn wij: het is een luxe om elke dag de zee te zien en een wandeling te kunnen maken op het strand of in de bergen. Tegelijk zijn we ons heel erg bewust van de klimaatsverandering die deze prachtige natuur bedreigt. We weten ook wel dat we voor een industrie werken die een aanzienlijke bijdrage levert aan de milieuvervuiling. Net daarom is het belangrijk dat we bij elke stap nadenken hoe we onze impact op het milieu zo klein mogelijk kunnen houden én wat we kunnen doen voor moeder natuur. Daarom werken we met gecertificeerd biokatoen (GOTS-label), verven we onze stoffen in een ecovriendelijk atelier en gebruiken dus geen schadelijke chemicaliën, ontwerpen we in het Baskenland en produceren we slechts 800 kilometer verderop, in het noorden van Portugal. Op die manier houden we ook onze CO2-uitstoot laag. We vinden het vanzelfsprekend dat de mensenrechten gedurende het hele arbeidsproces worden gerespecteerd. Dat betekent: eerlijke vergoedingen, veilige en redelijke werkomstandigheden. Er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering en daar werken we – net zoals die kleine kolibrie – heel hard aan.”

AH, LA MER…

“Het was Tito die in 2013 Bask in the Sun oprichtte. Zijn atypisch parcours heeft de identiteit van het merk bepaald. Hij komt uit een familie die al drie generaties lang Baskische stoffen bewerkt, bovendien deed hij ervaring op bij ontwerpers als Issey Miyake en Kenzo Takada. Het verklaart zijn drang naar kwaliteit, maar ook de Japanse, strakke invloeden in zijn designs. Oorspronkelijk was het onze bedoeling om diverse kunstenaars witte T-shirts als een soort blanco blad te geven, waarop ze dan in alle vrijheid hun expressies konden uiten. Dat doen we nog steeds, maar ondertussen is Bask in the Sun uitgegroeid tot een volwaardig kledingmerk voor mannen, met ook broeken, hemden, jasjes, truien en accessoires. Omdat we een heel eind verwijderd zijn van Parijs en andere grote steden, kunnen we onze ideeën fris houden. We willen immers geen vluchtige trends volgen, maar ons laten inspireren door de natuur, de zee en het relaxte leven dat daarbij hoort. Onze kledij is comfortabel en - vergis je niet - overal draagbaar, van strand tot stad.

Hoe zien we de toekomst? De rest van Europa veroveren natuurlijk! Maar eerst surfen. De golven zijn perfect en de zon schijnt.”

6 snelle vragen

 

1. Kies: hip of tijdloos?

“Tijdloos. We geloven niet in fast fashion waarbij geproduceerd wordt aan lage kosten, collecties continue worden vernieuwd en onverkochte producten worden weggegooid. We staan voor goedgesneden, gedetailleerde en kwalitatieve kledij waar je je als consument aan hecht.”

 

2. Opkijken naar?

“Merken die – net zoals wij - niet bang zijn om hun eigen pad te volgen, los van wat op dat moment in is.”

 

3. Het mooiste compliment ever?

“Toen de legendarische conceptstore Colette in Parijs na twintig jaar de deuren sloot, koos de winkel voor haar laatste etalage voor illustraties van Bask in the Sun. Onze kledij werd er van bij het begin verkocht, wat voor ons een compliment én een duwtje in de rug was.”

 

4. Favoriete item uit de SS19-collectie?

“Zonder enige aarzeling: het YOKO-vest. Ik draag het ondertussen al een jaar en ik ben er echt verzot op. Het matcht met alles en het zit lekker.”

 

5. Wat moet elke man deze lente in zijn kleerkast hebben?

“T-shirts, sweaters of polo’s in biologische badstof. Ongelooflijk comfortabel om dragen en vriendelijk voor het milieu.”

 

6. Ons thema is #isaytakemeout. Wat betekent dit voor jullie?

 

“Waar wij wonen, kunnen mensen maar moeilijk binnen blijven. Zit ik creatief vast, dan gaat mijn computer uit en maak ik een wandeling op het strand of ga ik surfen. Tito neemt zijn boot om te gaan vissen. Die ontspannen buitensfeer vind je ook terug in onze creaties.”