Contacteer ons

Elke dag van 10u tot 22u

(uitgezonderd feestdagen)

Meer informatie

Voornemens 2.0.(20)

In 5 kleine stappen naar een gezonder leven

Heb jij goede voornemens gemaakt voor een gezonder, nieuw jaar? We hate to bring it up maar uit onderzoek blijkt dat slechts 12% die voornemens ook effectief volhoudt. De reden? We leggen de lat metershoog. Maak liever kleine, gezonde aanpassingen in plaats van wéér een fitnessabonnement te moeten opzeggen. Easy peasy en mét grote impact: in 5 kleine stappen naar een fijner leven.

STAP 1: EET WAT TRAGER

Haal je hand even uit de chipszak and listen up. Ben jij ook zo’n snelle eter (lees: is jouw snack al op vóór de film begint?)? Er zijn een aantal redenen waarom jij jouw eettempo beter naar beneden haalt. Wanneer je snel gaat eten krijgt je lichaam immers niet voldoende tijd om de signalen op te vangen dat het verzadigd is. Resultaat: een overvol gevoel, spijsverteringsproblemen en een kilo bij op de weegschaal. Bovendien komen er wanneer je langzamer kauwt méér smaken vrij en ga je dus meer én rustiger genieten van je maaltijd. Nog een reden nodig om wat kalmer te kauwen? Uit onderzoek blijkt dat mensen die hun eten naar binnen schrokken 2,5 (!) keer meer risico lopen op type 2 diabetes.

STAP 2: SKIP DE LIFT, NEEM DE TRAP

Onderzoek wijst uit dat we overdag teveel zitten - meer dan 8u per dag! - en te weinig bewegen, wat nefast is voor onze gezondheid: we verbranden te weinig suiker, we verhogen de kans op hart-en vaatziekten, we ontwikkelen pijn in onze gewrichten en we krijgen meer kans op burnouts en depressies. Onze tips? Laat op je werk de lift links liggen - of stap wat vroeger uit - en neem de trap. Je verbetert je conditie, je voelt je energieker en did ju know dat je met 5 minuten trappenlopen méér kcal verbrandt dan met 5 minuten joggen? Wie een jaar lang 24 tredes (zo’n 2 verdiepingen) per dag neemt, kan zo tot 2,7 kg overtollig gewicht verliezen. Andere bewegingstips op de werkvloer: walking meetings, wandelend telefoneren en naar het kantoor van je collega wandelen in plaats van een mailtje te sturen.

STAP 3: WORD EEN FLEXITARIËR

Voor veel mensen is de stap naar een volledig vegetarisch leven groot. Gelukkig hoeft het het niet alles of niets te zijn. Steeds meer mensen kiezen voor het flexitarisme waarbij ze bewust meerdere keren per week vlees van het menu schrappen. Teveel vlees eten is immers niet goed voor je gezondheid. Zo verhoog je, wanneer je dagelijks 50g rood of bewerkt vlees eet, de kans op obesitas, diabetes en darmkanker. Minder vlees eten is behalve een goede beslissing voor je gezondheid ook een topidee wanneer je belang hecht aan het milieu. De vleesindustrie is immers verantwoordelijk voor zo’n 30% van de totale uitstoot van broeikasgassen in de Europese Unie. Een klein verschil voor jou, een groot verschil voor jouw gezondheid én de planeet.

 

Benieuwd naar meer makkelijke tips voor een mooiere wereld? Klik hier en lees de blog. 

STAP 4: DRINK WATER WATER WATER mét een schijfje citroen

We kunnen het niet genoeg benadrukken: drink water, minstens 1,5 liter per dag. En graag van de kraan (beter voor het milieu én goedkoper). Water drinken is vooral belangrijk om gif- en afvalstoffen uit je lichaam te krijgen. Wie zijn water bovendien lauw drinkt, met wat citroen, zal niet alleen zijn lichaam beter ontgiften, maar ook de spijsvertering bevorderen. Citroenzuur versterkt immers de werking van ons maagzuur, waardoor eten sneller verteerd wordt. Citroenwater helpt ook tegen een opgeblazen buik, voorkomt verstopping, versterkt je immuunsysteem en heeft een bloeddrukverlagend effect. When life gives you lemons... put them in water.

 

Zorg dat je àltijd water bij de hand hebt: check deze mooie hervulbare flessen.

STAP 5: LACH WAT VAKER

Lachen is gezond. Voor je mentaal welzijn uiteraard, wanneer we lachen zien we de wereld rooskleuriger en relativeren we alles makkelijker. Maar wist je ook dat lachen de spieren ontspant, de bloeddruk verlaagt en stress wegneemt? Stresshormonen nemen af wanneer jij een lachbui krijgt, wat bevorderlijk is voor je immuunsysteem. Meer stress zorgt immers voor een verhoogde kans op infecties. Een lachbui werkt bovendien ook als een natuurlijke pijnstiller. Plan dit jaar dus alvast wat meer quality time met familie en vrienden en lach je een breuk. Easy, toch?