Interview met Thibault Delbarge van Oceans The Brand

Omdat wij ook graag tegen de stroom in zwemmen, een gesprek met Thibault Delbarge.

Who is?

Thibault Delbarge

Leeftijd: 30

Afkomst: België

Achtergrond: studeerde marketing en international management. Werkt in de financiële wereld met een focus op vermogensbeheer en een interesse in duurzaam beleggen. Wou zelf graag een positieve, ecologische impact maken.

Job: founder en CEO van Oceans The Brand

Passie: reizen en waar mogelijk de zee zien

What is?

Oceans The Brand

Sinds: 2018

Wat is het: swimwear voor mannen

Gemaakt van: gerecycleerd plastic dat in derdewereldlanden wordt opgehaald

Missie: de oceanen plasticvrij en de mensen milieubewust maken  

Stijl: ecoluxe ofwel hip, kwalitatief, zacht en comfortabel

Bij Juttu: 6 zwemshorts, basic of met hippe print én subtiele boodschap

Een schildpad ziet het verschil niet meer tussen een kwal en een plastic zakje. Met dat beeld moesten we iets doen…

Vitamine zee

“Ik ben geboren in de mooiste badplaats van ons land: De Haan. Als kind was het strand mijn speeltuin en zoals dat gaat met mensen die opgroeien aan de kust, kruipt de zee onder je huid. Overal waar ik kom, zoek ik oceanen op en spring ik er het liefst meteen in. Zo ook tijdens mijn reizen doorheen Thailand, Bali en Mauritius. Het was op deze bestemmingen dat ik geconfronteerd werd met de plasticvervuiling die de stranden, de zeeën én hun bewoners teisteren. Vreselijk om te zien, al dat afval op zo’n paradijselijke setting. Plastic afval uit westerse contreien wordt nog steeds in grote aantallen verscheept naar deze arme gebieden, waar vaak geen besef heerst over de impact ervan op ons milieu. Plastic wordt er gewoon in brand gestoken of in het water gedropt. Jaarlijks komt er meer dan acht miljoen ton in de zee terecht, wat miljoenen dieren het leven kost. Hallucinant!

Opruimacties zijn uiteraard geweldige initiatieven, maar ik vroeg me vooral af wat er nadien met al dat plastic gebeurde. Bleek dat het wel werd verzameld, maar amper gerecycleerd. Zo is het zaadje dus geplant...”

Afval wordt short

“Tijdens Mei Plasticvrij van 2018 werd Oceans The Brand gelanceerd: stijlvolle zwemshorts gemaakt van gerecycleerd plastic. Het internationale bedrijf Repreve haalt voor ons plastic in derdewereldlanden op. Het plastic komt niet noodzakelijk uit zee, maar dat was voor ons geen must: zolang het maar niet in zee terechtkomt. We werken voorts met een Zweedse fabriek in Thailand waarbij we zeker zijn van gunstige arbeidsomstandigheden en eerlijke verloning. Daar wordt het plastic gerecycleerd tot stof en worden onze zwemshorts gemaakt op basis van onze Belgische ontwerpen. Te vaak nog zijn klanten argwanend wat de stof betreft, daarom zijn we zo blij met de samenwerking met Juttu: je kan nu zelf voelen hoe zacht en comfortabel onze shorts zijn. In het aanbod zitten zowel basisstukken als shorts met prints waarin subtiel een boodschap is verwerkt, zoals visgraten of plastic flesjes.

We maken geen swimwear voor geitenwollensokkentypes. Ik ben van mening dat duurzaamheid ons allemaal aanbelangt, ongeacht politieke kleur of levensstijl. We maken in eerste instantie een fashionable product, via dat product hopen we een groot publiek te bereiken en zo onze boodschap over te brengen.”

Optimist

“Hoewel mensen steeds vaker oor hebben naar duurzaamheid, is er nog veel werk aan de winkel. Via Oceans willen we awareness creëren, de problematiek aankaarten en zo vermijden dat er nog meer plastic in onze oceanen terechtkomt. Dat doen we niet door mensen een schuldgevoel aan te praten of door te choqueren met onheilspellende, sombere boodschappen, wel door een mooi, positief alternatief te bieden. Ik geloof dat we het tij nog kunnen keren als we allemaal samen een steentje bijdragen aan het milieu. Koop je deze zomer een zwemshort? Laat het dan een hip, kwalitatief én duurzaam exemplaar zijn.”

6 snelle vragen

1. Lijfspreuk(en)?

’There is no time (nor plastic) to waste’ en ‘There is no planet B’. We moeten het met deze planeet doen, dus kunnen we er maar beter zorg voor dragen, liefst vandaag nog. Planeet Mars heeft niet zo’n mooie oceanen.”

 

2. Inspiratiebron?

“Geen grotere inspiratie dan de zee en het maritieme leven. In onze collectie geen zwemshorts met donuts op...”

 

3. Favoriete item uit de SS19-collectie?

“De Bondi Short, geïnspireerd op het beeld van een schildpad die in plaats van een kwal een plastic zakje inslikt. Dieren zien het verschil niet meer tussen wat leeft en wat van plastic is. De short is niet alleen leuk, hij draagt dus ook een krachtige boodschap uit.”

 

4. Opkijken naar?

“De Nederlander Boyan Slat, oprichter van The Ocean Cleanup. Straf hoe die gast als prille twintiger zo’n ambitieus project op poten heeft gezet. Ondanks wat tegenslag bleef hij doorzetten. Inspirerend, zijn lef om bedrijven aan te spreken om geld in te zamelen en zo samen onze internationale wateren proper te krijgen.”

 

5. Het mooiste compliment ever?

“Het is fijn als iemand uit de financiële wereld me erop wijst dat we een impact maken, dat we meer zijn dan een mooi marketingverhaal. Maar mijn dag is ook goed als er weer iemand oprecht verbaasd is hoe zacht en comfortabel onze shorts aanvoelen.”

 

6. Ons thema is #itsgettinghotinhere. Wat betekent dat voor jou?

“Als het warm is, heb je een zwembroek nodig. Maar ik denk helaas ook aan de klimaatopwarming. Wat dat betreft, geloof ik dat kleine aanpassingen een groot verschil maken: je hebt heus niet elke dag vlees nodig, rietjes zijn totaal overbodig, neem een draagtas mee naar de winkel én kies voor gerecycleerde fashion.”

 

Cookie-instellingen voor de beste online Juttu-ervaring

Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.