Interview met Josephine Coelembier van keramiekmerk Qué Rico

Wie is Josephine Coelembier?

•    Leeftijd: 25 jaar

•    Afkomst: Brugge

•    Achtergrond: Josephine behaalde een bachelor in de toegepaste taalkunde (Spaans, Engels en Nederlands) en een master in digitale marketing. Ze woonde als uitwisselingsstudent een jaar in Valencia.

•    Job: in augustus 2022 lanceerde Josephine haar eerste interieurcollectie onder de naam Qué Rico


“Een beetje zonneschijn op donkere dagen,

dat willen we toch allemaal?”


EEN KOFFER VOL INSPIRATIE

“Ik ben opgegroeid tussen keramiek. Al meer dan twintig jaar staat Pomme pidou, het keramiekmerk van mijn ouders, bekend om zijn kleurrijke spaarpotten in de vorm van knotsgekke dieren. Het zijn nostalgische interieurobjecten die puur geluk uitstralen.

Interesse voor het vak en betrokkenheid bij het bedrijf is er langs mijn kant altijd geweest, net zoals een aangeboren aanleg voor creativiteit. Toch wilde ik liever mijn eigen stijl ontwikkelen…

Het zaadje voor Qué Rico groeide in Valencia, waar ik mijn hart verloor aan de bruisende zuiderse sfeer, het zonlicht en de blauwe lucht, de gekleurde huizen en de warme, bonte inrichting met gedetailleerde patronen. Terug in België kon ik maar moeilijk wennen aan het sombere weer en de strakke, grijze interieurs. Dankzij een duwtje in de rug van mijn ouders én met een koffer vol Spaanse inspiratie zag Qué Rico in de zomer van 2022 het levenslicht.”


LAAT DE ZON IN JE HUIS

“Het is onze missie om met deze interieurcollectie kleur, fun en zon in je huis te brengen. In tijden van crisis en oorlog hebben we daar meer dan ooit behoefte aan. Je hoeft daarom niet te kiezen voor een eclectisch interieur: één item van Qué Rico kan een strakke ruimte al een vrolijke boost geven en je dopaminelevel de hoogte in sturen.

Onze items combineren positiviteit met functionaliteit, zodat je de hele dag door kleine geluksmomentjes ervaart, bijvoorbeeld wanneer je een kaarsje aansteekt of theedrinkt. Ik vind het trouwens heerlijk om te zien hoe mensen zelf een invulling geven aan onze objecten. Zo hangen sommigen de borden aan de muur, terwijl anderen onze schaaltjes gebruiken om juwelen op te bergen.

Qué rico is een enthousiaste, Spaanse kreet die wordt gebruikt wanneer je ergens van onder de indruk bent. Het is zeg maar het equivalent van het Engelse o my god. Dat is precies de reactie die we willen uitlokken. En een beetje zonneschijn op donkere dagen, daar is toch iedereen van onder de indruk (lacht)?” 


3 snelle vragen

1. Favoriete item?

“Het zonnige Spanje is mijn grootste inspiratiebron. Vooral architectuur en natuur liggen aan de basis van mijn designs. Zo is de Valencia-mug ‘A Dulce Dream’ gebaseerd op de mooiste zonsondergang die ik ooit heb bewonderd. Telkens wanneer ik mij een koffietje inschenk, word ik teruggeflitst naar die wonderlijke avond in het natuurpark Albufera in Valencia.”

 

2. Mooiste compliment?

“Vaak beginnen mensen spontaan te glimlachen wanneer ze onze collectie zien. Dat vind ik ontzettend fijn om te zien. Maakt Qué Rico mensen blij, dan is onze missie geslaagd.”   

 

3. Toekomstplannen?

“Blijven groeien, blijven inzetten op duurzaamheid en blijven experimenteren. Ik hoop op termijn ook samen te kunnen werken met een bekende designer. Als ik écht wild mag dromen, dan staat een collab met de Britse kunstenaar Yinka Ilori op nummer 1.”

Cookie-instellingen voor de beste online Juttu-ervaring

Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.