“CÎME is veel meer dan een cosmeticamerk, het is een way of life”

Je huid doen stralen, maar ook een steentje bijdragen aan een betere wereld: het was van bij de start dé drive achter CÎME, het skincare label van vriendinnen Anke en Isabel. ‘Wij willen bioproducten uit het groene hoekje halen.’


Anke De Boeck en Isabel Coppens

Leeftijd: 35 jaar

Woonplaats: Anke woont in Gooik, Isabel in Brussel

Relatie: Anke is samen met Willem en mama van Léon en Lewis, Isabel heeft een relatie met Vincent

Achtergrond: studeerden samen rechten in Gent en werden allebei advocaat, maar besloten later om hun droom na te jagen en een eigen bedrijf te starten

Job: allebei oprichter en zaakvoerder bij CÎME. Anke doet aan productontwikkeling en volgt de trends op de voet, Isabel houdt zich bezig met marketing en PR en doet de boekhouding

After hours… gaan Anke en Isabel het liefst sporten en reizen, en rollen ze regelmatig hun yogamat uit

 

CÎME

Sinds: 2012

Wat is het: een Belgisch fairtrade, biologisch én sustainable huidverzorgingsmerk

Oorsprong: de ingrediënten worden geteeld, geplukt en verwerkt in Nepal, de producten worden geproduceerd in België en Frankrijk

Good to know: van elk verkocht product gaat een deel van de opbrengst naar het Little Doctors-scholenproject in Nepal

Met papa rond het kampvuur

Anke: “Het idee achter CÎME ontstond tijdens een trektocht door de Himalaya met mijn vader. Op een avond rond het kampvuur liet ik vallen dat de advocatuur toch niet helemaal mijn ding leek. Papa werkte na zijn studies gedurende drie jaar aan een project rond medicinale planten in de Himalaya, in zijn latere leven maakte hij plantextracten voor onder andere cosmeticafabrikanten. Zo kreeg het idee om iets compleet anders te gaan doen, namelijk een huidverzorgingsmerk op te starten, stilaan vorm. Isabel en ik hadden altijd gezegd dat we ooit samen een bedrijf uit de grond zouden stampen. Eens thuis heb ik haar onmiddellijk opgebeld.”

 

Isabel: “Het was het ideale moment om aan zo’n avontuur te beginnen. We waren allebei twintigers, hadden nog geen gezin of een huis om af te betalen. Van zodra onze eerste productie een feit was, stopten we allebei met onze job. De afspraak was om na twee jaar te evalueren of we wilden doorgaan, maar al na anderhalf jaar wisten we: hier zit toekomst in.”

Bio = sexy

Isabel: “Door mijn gevoelige huid had ik al heel wat geëxperimenteerd met huidproducten. Uiteindelijk vond ik de weg naar biologische skincare, en dat deed wonderen voor mijn huid. Alleen roken die producten niet zo lekker en waren de verpakkingen minder mooi dan die van commerciële merken. Met CÎME willen we bioproducten uit het groene hoekje halen én aantrekkelijk te maken voor een groot publiek. En dat lukt steeds beter.”

 

Anke: “We merken dat veel van onze klanten het aanvankelijk een grote stap vonden om van synthetische naar natuurlijke producten over te stappen. Maar eens ze CÎME hadden geprobeerd, bleken ze snel overtuigd en bleven ze ook terugkomen. Wij zijn ervan overtuigd dat niets op kan tegen de kracht van de natuur, en dat je met natuurlijke ingrediënten zelfs betere resultaten bereikt dan met chemische alternatieven.”

Waarden vs. winst

Anke: “Wij zien CÎME niet als een cosmeticamerk, maar een way of life. We willen niet zomaar een dagcrèmeke maken, we willen ook een impact maken op de wereld. Sustainability is dan ook een van onze belangrijkste core values. Elke beslissing die we maken, vertrekt vanuit onze waarden, niet vanuit winstbejag.”

 

Isabel: “Zo zijn de verpakkingen van onze nieuwe Nuts About You-wasproducten van 100% gerecycleerd materiaal. De tubes en etiketten bestaan uit suikerriet, en sinds kort zijn de verpakkingen van de dagcrèmes gemaakt van plastic dat uit de oceaan werd opgevist. We zijn het eerste Belgische merk dat zoiets doet. Verder berekenen we elk jaar onze ecologische voetafdruk. Onze uitstoot compenseren we door bomen te planten via een boomplantproject aan de voet van de Himalaya. Onze ingrediënten worden trouwens niet alleen in Nepal geoogst, maar ook ter plaatse verwerkt. We doen dat enerzijds om het volume van het transport te beperken, anderzijds om meer jobs te creëren in Nepal.”

Niet weggooien, maar navullen

Isabel: “We zijn ook heel trots op het navulsysteem dat we onlangs lanceerden bij Juttu en in enkele andere verkooppunten. Het concept is eenvoudig: je koopt een shampoo, hand- of bodywash van CÎME. Is die fles leeg, dan was je ze thuis uit en laat je ze in de winkel opnieuw vullen. Je krijgt dan 4 euro korting op de normale prijs. Gemiddeld gebruikt een persoon per jaar acht shampoo- en douchegelflessen. Deze laten navullen, maakt dus al een enorm verschil.”

 

Anke: “We hopen echt dat dit project aanslaat en dat we het kunnen uitrollen naar al onze verkooppunten. We dromen ervan een beweging op gang te brengen, waardoor zero waste shoppen het nieuwe normaal wordt.”


-> Tijdelijk niet beschikbaar wegens COVID maatregelen.


Cookie-instellingen voor de beste online Juttu-ervaring

Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.