Interview met Isabel en Anka van duurzaam beautymerk Cîme

“Wij beloven je geen ‘perfecte’ huid, maar wèl een huid die gezond is.” Belgisch skin- en haircare merk CÎME bestaat tien jaar. Founders Isabel en Anke blikken terug op een avontuur waarin duurzaamheid (BIO-label!), fairness, gezondheid en female empowerment centraal staan.


Anke De Boeck en Isabel Coppens

Woonplaats: Anke woont in Gooik, Isabel in Brussel

Relatie: Anke is samen met Willem en mama van Léon en Lewis, Isabel heeft een relatie met Vincent.

Achtergrond: studeerden samen rechten in Gent en werden allebei advocaat, maar besloten later om hun droom na te jagen en een eigen bedrijf te starten

Job: allebei oprichter en zaakvoerder bij CÎME. Anke doet aan productontwikkeling en trends volgen, Isabel houdt zich bezig met marketing, PR en de boekhouding.

Allebei dol op: sporten, reizen en terrasjes doen.

 

“Als beautymerk zien we het als onze verantwoordelijkheid om vrouwen te empoweren, hen te bevestigen in hun schoonheid, in plaats van hen onhaalbare idealen op te leggen.”

CÎME

Sinds: 2012

Wat is het: Belgisch fair trade, biologisch én sustainable huid- en haarverzorgingsmerk op basis van superfoods uit de Himalaya

Oorsprong: de ingrediënten worden geteeld, geplukt en verwerkt in Nepal. De producten zelf worden geproduceerd in België en Frankrijk.

Good to know: van elk verkocht product gaat een deel van de opbrengst naar het ‘Little Doctors’ scholenproject in Nepal, waarbij schoolkinderen opgeleid worden tot ‘mini-dokters’ en les krijgen in hygiëne, gezondheid, eerste hulp en voeding. Waardevolle info die ze kunnen doorgeven aan de rest van hun gemeenschap.

Bikinipact

Anke: “Het idee voor CÎME is geboren toen ik met mijn papa op trektocht was in de Himalaya. Op een avond, toen we rond het kampvuur zaten, liet ik vallen dat advocatuur toch niet helemaal mijn ding was. Mijn papa heeft na zijn studies drie jaar in Nepal gewerkt aan een project rond medicinale planten in de Himalaya en in zijn latere leven plantextracten gemaakt voor onder andere cosmeticafabrikanten. Zo is het idee stilaan ontstaan om een verzorgingsmerk te starten. Isabel en ik zijn al jaren hartsvriendinnen. We hebben altijd gezegd dat we ooit samen een bedrijf uit de grond zouden stampen. Op een zonnige stranddag - jàren geleden - sloten we zelfs een bikinipact, met de belofte dat we onze droom ooit zouden waarmaken. Eens terug thuis uit Nepal heb ik haar meteen opgebeld.”

 

Isabel: “Het was het ideale moment om aan zo’n avontuur te beginnen. We waren allebei twintigers, hadden nog geen gezin of een huis om af te betalen. Als we het wilden doen, moesten we het nu doen. Van zodra onze eerste productie een feit was, zijn we allebei met onze job gestopt. Na twee jaar zouden we evalueren of we wilden doorgaan of niet. Maar na anderhalf jaar wisten we al: hier zit toekomst in.”

Honestly beautiful

Isabel: “Omdat ik een gevoelige huid heb, had ik al geëxperimenteerd met allerlei verschillende producten. Uiteindelijk vond ik de weg naar biologische skincare, en dat deed wonderen voor mijn huid. Alleen roken die producten niet zo lekker en waren de verpakkingen minder mooi dan die van commerciële producten. Met CÎME brengen we een combinatie van de twee. Onze verpakkingen zijn vrolijk en mooi en we hebben het COSMOS label van ECOCERT Greenlife voor biologische en natuurlijke cosmetica. Toen wij met CÎME begonnen hadden de woorden BIO en duurzaamheid nog een geitenwollensokkenimago. We zijn er vandaag trots op dat we bio-producten aantrekkelijk hebben gemaakt voor een groot publiek. Juttu heeft overigens een gelijkaardige missie volbracht. Vandaar dat Juttu en CÎME ook zo’n goede match zijn.”

 

Anke: “We merken dat veel van onze klanten het aanvankelijk een grote stap vonden om van synthetische naar natuurlijke producten te gaan, maar eens ze CÎME hadden geprobeerd, waren ze heel snel overtuigd en bleven ze terugkomen. Wij zijn ervan overtuigd dat niets op kan tegen de kracht van de natuur, en dat je met natuurlijke ingrediënten zelfs betere resultaten kan bereiken dan met chemische alternatieven. We vinden het ontzettend belangrijk dat onze producten in eerste instantie gezond zijn. Er zitten geen schadelijke stoffen in, zoals hormoonverstoorders, sulfaten of parfum.”

 

Isabel: “We beloven met CÎME een gezonde huid, we beloven geen perfecte huid. Onze leuze luidt: ‘honestly beautiful’, waarmee we verwijzen naar een eerlijke manier van werken, maar ook naar de missie om vrouwen te versterken in hun schoonheid in plaats van hen onrealistische idealen op te leggen. Iedereen krijgt rimpels, je hoeft er op je veertigste heus niet uit te zien als een twintigjarige. We vinden het belangrijk om als beautymerk vrouwen te empoweren. We willen onze consumenten niet veranderen - we zijn helemaal niet anti-aging -  maar hen omarmen zoals ze zijn. Om die reden werken we voor onze campagnes samen met échte mensen: in alle vormen, maten en kleuren. Mensen waarmee onze klanten zich kunnen identificeren.”

Niet zomaar een crèmeke

Anke: “CÎME is niet zomaar een cosmeticamerk, het is een way of life. We willen niet zomaar een dagcrèmeke maken, we willen ook een impact maken op de wereld. Sustainability is dan ook een van onze belangrijkste core values. Elke beslissing die we maken, vertrekt vanuit onze waarden, niet vanuit winstbejag.

 

Isabel: “Zo zijn de verpakkingen van onze ‘Nuts About You’ wasproducten van 100% gerecycleerd materiaal gemaakt. De tubes en etiketten bestaan uit suikerriet, en veel van onze verpakkingen zijn gemaakt van Ocean Waste Plastic. Voor elke flacon wordt het equivalent van 4 plastic zakken opgevist plastic uit onze oceanen. Op jaarbasis recycleren we op die manier ruim 200.000 plastic zakjes. We berekenen ook elk jaar onze ecologische voetafdruk. Onze C02-uitstoot compenseren we door aan de voet van de Himalaya
bomen te planten via boomplantproject WeForest en door de aanplanting van een eigen zeepnootbos in Nepal, in samenwerking met het Nederlandse merk Seepje. Onze ingrediënten - stuk voor stuk superfoods uit de Himalaya - worden niet alleen in Nepal geoogst, maar ook ter plaatse verwerkt. We doen dat enerzijds om het volume van het transport te beperken, en anderzijds om meer jobs te creëren in Nepal.”

10 jaar CÎME!

Isabel: “We vieren onze tiende verjaardag met een limited edition van onze bestseller: l’Huile by Cîme, een 100% natuurlijke, droge olie die zowel huid, haar als nagels voedt en revitaliseert. We hebben aan twee Brusselse kunstenaars: Jeanne Saboureault en Silke Reyntjens gevraagd wat honestly beautiful voor hen betekent en hoe zij dat zouden vertalen naar een tekening die vervolgens op het flesje van onze olie zou prijken. Beide kunstenaars kozen voor de pure naaktheid van een vrouw, voor een vrouw die helemaal zichzelf is en perfect happy in haar vel zit. Een heel geslaagde samenwerking.”

 

Anke: “Waar we onszelf zien staan binnen nog eens tien jaar? We zijn onlangs gestart met het planten van een eigen zeepnotenbos in Nepal. Zeepnoten zijn een natuurlijk alternatief voor sulfaten en we gebruiken ze in de shampoo en hand & body wash van onze ‘Nuts about you’-collectie. Het zou geweldig zijn moesten we binnen tien jaar onze eigen zeepnoten kunnen oogsten en ook effectief kunnen gebruiken. Dan is de cirkel rond.”

Isabel: “Onze ambities blijven groots. We hopen dat BIO mainstream wordt en dat wij het go-to biomerk van de toekomst worden. We willen de drijvende kracht zijn achter de verandering in de sector en blijven pionieren om de wereld een stukje mooier te maken. En natuurlijk: hoe meer wij groeien, des te meer impact we kunnen maken in Nepal.”




Cookie-instellingen voor de beste online Juttu-ervaring

Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.