Interview: Cîme

‘Honestly beautiful’ is hun slogan: met hun skincare label CÎME willen Anke en Isabel niet alleen je huid doen stralen, maar ook hun steentje bijdragen aan een betere wereld.


Anke De Boeck en Isabel Coppens

Leeftijd: 35

Woonplaats: Anke woont in Gooik, Isabel in Brussel

Relatie: Anke is samen met Willem en mama van Léon en Lewis, Isabel heeft een relatie met Vincent.

Achtergrond: studeerden samen rechten in Gent en werden allebei advocaat, maar besloten later om hun droom na te jagen en een eigen bedrijf te starten.

Job: allebei oprichtster en zaakvoerder bij CÎME. Anke doet aan productontwikkeling en trends volgen, Isabel houdt zich bezig met marketing, PR en de boekhouding.

Allebei dol op: sporten, yoga en reizen

 

CÎME

Sinds: 2012

Wat is het: Belgisch fair trade, biologisch én sustainable huidverzorgingsmerk

Oorsprong: de ingrediënten worden geteeld, geplukt en verwerkt in Nepal. De producten zelf worden geproduceerd in België en Frankrijk. 

Good to know: van elk verkocht product gaat een deel van de opbrengst naar het ‘Little Doctors’ scholenproject in Nepal.

Rond het kampvuur

Anke: “Het idee voor CÎME is geboren toen ik met mijn papa op trektocht was in de Himalaya. Op een avond, toen we rond het kampvuur zaten, liet ik vallen dat advocatuur toch niet helemaal mijn ding was. Mijn papa heeft na zijn studies drie jaar in Nepal gewerkt aan een project rond medicinale planten in de Himalaya en in zijn latere leven plantextracten gemaakt voor onder andere cosmeticafabrikanten. Zo is het idee stilaan ontstaan om een huidverzorgingsmerk te starten. Isabel en ik hadden altijd gezegd dat we ooit samen een bedrijf uit de grond zouden stampen, dus eens terug thuis heb ik haar meteen opgebeld.”

 

Isabel: “Het was het ideale moment om aan zo’n avontuur te beginnen. We waren allebei twintigers, hadden nog geen gezin of een huis om af te betalen. Als we het wilden doen, moesten we het nu doen. Van zodra onze eerste productie een feit was, zijn we allebei met onze job gestopt. Na twee jaar zouden we evalueren of we wilden doorgaan of niet. Maar na anderhalf jaar wisten we al: hier zit toekomst in.”

Bio = sexy

Isabel: “Omdat ik een gevoelige huid heb, had ik al geëxperimenteerd met allerlei verschillende huidproducten. Uiteindelijk vond ik de weg naar biologische skincare, en dat deed wonderen voor mijn huid. Alleen roken die producten niet zo lekker en waren de verpakkingen minder mooi dan die van commerciële producten. Met CÎME brengen we een combinatie van de twee. Op die manier willen we bioproducten uit dat groene hoekje halen en aantrekkelijk maken voor een groot publiek. En dat lukt steeds beter.”

 

Anke: “We merken dat veel van onze klanten het aanvankelijk een grote stap vonden om van synthetische naar natuurlijke producten te gaan, maar eens ze CÎME hadden geprobeerd, waren ze heel snel overtuigd en bleven ze terugkomen. Wij zijn ervan overtuigd dat niets op kan tegen de kracht van de natuur, en dat je met natuurlijke ingrediënten zelfs betere resultaten kan bereiken dan met chemische alternatieven.”

Niet zomaar een crèmeke

Anke: “CÎME is niet zomaar een cosmeticamerk, het is een way of life. We willen niet zomaar een dagcrèmeke maken, we willen ook een impact maken op de wereld. Sustainability is dan ook een van onze belangrijkste core values. Elke beslissing die we maken, vertrekt vanuit onze waarden, niet vanuit winstbejag.

 

Isabel: “Zo zijn de verpakkingen van onze nieuwe ‘Nuts About You’ wasproducten van 100% gerecycleerd materiaal gemaakt. De tubes en etiketten bestaan uit suikerriet, en sinds kort zijn de verpakkingen van de dagcrèmes gemaakt van plastic dat uit de oceaan wordt opgevist. We zijn het eerste Belgische merk dat zoiets doet. We berekenen ook elk jaar onze ecologische voetafdruk. Onze uitstoot compenseren we door bomen te planten via een boomplantproject aan de voet van de Himalaya. Onze ingrediënten worden trouwens niet alleen in Nepal geoogst, maar ook ter plaatse verwerkt. We doen dat enerzijds om het volume van het transport te beperken, en anderzijds om meer jobs te creëren in Nepal.”

Niet weggooien, maar navullen

Isabel: “We zijn ook heel fier op het navulsysteem dat we onlangs hebben gelanceerd in Juttu en enkele andere verkooppunten. Het concept is eenvoudig: je koopt een shampoo of hand- en bodywash van CÎME. Eens die fles leeg is, was je ze thuis uit en laat je ze in de winkel opnieuw vullen. Je krijgt dan 4 euro korting op de normale prijs. Gemiddeld gebruikt een persoon per jaar acht shampoo- en douchegelflessen. Als je die laat navullen in plaats van ze weg te gooien, maakt dat een enorm verschil.”

 

Anke: “We hopen echt dat dit project aanslaat en dat we het kunnen uitrollen naar al onze verkooppunten. Hopelijk kunnen we een beweging op gang brengen en wordt zero waste shoppen binnenkort het nieuwe normaal.”