Contacteer ons

Elke dag van 10u tot 22u

(uitgezonderd feestdagen)

Meer informatie

GOTS: een boontje voor biologisch katoen

Het internationale GOTS-keurmerk (kort voor Global Organic Textile Standard) werd opgericht in 2002. Spot je op het label van je kledingstuk een GOTS-keurmerk, dan weet je dat het biologisch katoen bevat.

 

Hoewel het GOTS-certificaat bepaalde eisen stelt op het vlak van werkomstandigheden in de fabrieken, is het in de eerste plaats een milieulabel. Zo mogen er bij de productie van de kledij bijvoorbeeld geen schadelijke of kankerverwekkende stoffen worden gebruikt, en worden er op vlak van water- en energieverbruik en afvalbeheer eisen gesteld.

 

Er zijn twee soorten GOTS-labels. Staat er een percentage aangegeven op het label, bijvoorbeeld 70%, dan wil dat zeggen dat pakweg je trui of T-shirt voor 70% uit biologische textielvezels bestaat. De aanduiding van dit percentage is verplicht wanneer het percentage tussen 70 en 95% ligt. Staat er geen percentage aangeduid op het label, dan bevat jouw kledingstuk sowieso meer dan 95% biologische textielvezels.

 

Het GOTS-label is een sociaal label, maar wel slechts gedeeltelijk omdat het niet kijkt naar de productieomstandigheden bij de katoenteelt, enkel dus naar de arbeidsomstandigheden binnen de textielverwerking. Dat betekent bijvoorbeeld een verbod op dwangarbeid, kinderarbeid, discriminatie, en recht op collectief overleg en veilige, hygiënische arbeidsomstandigheden. De lonen en het aantal werkuren voldoen op z’n minst aan de nationale wettelijke vereisten.

Deze Juttu-merken dragen het GOTS-keurmerk:

Ooit gestart als een bende vrienden die lollige T-shirts maakte, intussen een merk met een missie. Het Spaanse mannen- en vrouwenlabel Thinking MU gaat voluit voor humor, kleur en respect voor mens & milieu.


Mooie tassen met een mooi verhaal, het was de missie van Paulien, de vrouw achter O My Bag. Mission accomplished, want intussen heeft ze een grote fanbase die helemaal valt voor haar verhaal.


De mannen achter het Franse Bask in the Sun ontwerpen dan wel relaxed met de voeten in de zee, ze houden tegelijk de ogen strak gericht op hun missie: milieuvriendelijke, ethische en duurzame mode maken.