5 x Ik Koop Belgisch in onze Pop-up Space

In onze Pop-up Space zetten we beJUTTUful merken in the spotlight en geven we graag lokaal talent een duwtje in de rug. Samen met Flanders DC kiezen we daarom elk jaar beloftevolle Belgische brands die onze ‘Ik Koop Belgisch’ Pop-up vullen met uniek design. Remember de gerecycleerde juwelen van Edelplast, de plantenpotjes van House Raccoon, de kartonnen kattenhuisjes van Design for Pussies of de eco-friendly fashion van WASTED Atelier? Jamijn Verlinden is founder van de ‘Ik Koop Belgisch’-campagne, zette de eerste ‘IKB’-Pop-up bij Juttu mee op poten en blikt met trots en plezier terug.

Who: Jasmijn Verlinden

Leeftijd: 33

Woonplaats: Antwerpen

Studies: studeerde kunstgeschiedenis

CV: werkte o.m. als communicatieverantwoordelijke bij Flanders Fashion Institute (nu Flanders DC) en richtte daar de ‘Ik Koop Belgisch’ campagne op met als missie mensen bewust maken dat Belgisch kopen een optie is voor élk budget en elke stijl. Ze was vervolgens Marketing Manager van juwelenmerk Wouters & Hendrix.

Job: freelance merkarchitect

Heeft een voorliefde voor Belgische merken die esthetiek, creativiteit en een breed cultureel referentiekader koppelen met commerciële doeleinden

In een relatie met Pieter en mama van Otto Nelson (6) en Ezra Boaz (2,5)

Shopmotto: Buy less, choose well, make it last

Volg jasmijn op IG @jasmijnverlinden


“Belgische designers staan bekend om hun eigenzinnigheid.”

-Jasmijn Verlinden

La vie est belge

“Ik heb àltijd een voorliefde gehad voor Belgisch design. Als tiener kreeg ik geen kledingbudget omdat mijn ouders niet wilden dat ik met zakken vol rommel thuiskwam. Dus ging mama mee shoppen en investeerde ze in duurdere, kwalitatieve, tijdloze stukken, van vaak Belgische labels. Mijn eerste Belgisch design waren witte voetbalsneakers van Dirk Bikkembergs. Kloeffers, zoals mama ze noemde. Maar ik vond ze geweldig. Dat ik iets in mijn kleerkast had van ‘De Zes van Antwerpen’, dat gaf me een euforisch gevoel. Ze kregen een vaste plek op mijn nachtkastje, ter aanbidding. Toen ik jaren later aan de slag ging bij Flanders Fashion Institute kwam ik in contact met zoveel inspirerende Belgische designers die ik ook graag persoonlijk wou steunen en dus ging ik shoppen (lacht). Belgische mode onderscheidt zich door een hoge kwaliteit en een grote eigenzinnigheid. Ik heb veel Belgische stukken die erg waardevol zijn voor mij. Ik denk bijvoorbeeld aan mijn handtas van Lies Mertens, mijn verenjas van Caroline Bosmans, mijn trenchcoat van A.F. Vandevorst en mijn op maat gemaakte jurk van Toos Franken. Als mijn huis morgen afbrandt - en mijn man en kinderen zijn veilig - dan denk ik dat ik die items toch nog snel even mee gris (lacht). Op een bepaald moment heb ik besloten om énkel nog Belgisch te kopen. En dat hoeft zeker niet altijd duur te zijn. Je vindt Belgische stukken in alle stijlen en prijzen. Zo shop ik voor de kinderen heel graag bij JBC.

 

Toen Flanders Fashion Institute door de Invasie van Antwerpen gevraagd werd om na te denken over een campagne, leek ‘Ik Koop Belgisch’ mij erg gepast.”

“Juttu is een pionier op vlak van #supportyourlocals.”

-Jasmijn Verlinden

Flashback & Fast Forward

“De ‘Ik Koop Belgisch’ Pop-up bij Juttu is een waardevol project en ik hoop van harte dat Juttu en Flanders DC er nog lang mee verdergaan. Vijf jaar geleden was Juttu een nieuwe speler op de markt en een pionier in het steunen van Belgische merken. Vooral met de IKB- Pop-up kregen jonge, lokale merken een platform en een speelterrein. Nu zie je dergelijke initiatieven vaker, maar in 2016 was dat echt ongezien. Ik zat mee in de jury, bij het uitkiezen van de eerste 8 Belgische Pop-up merken. Zeker in het begin ging het vooral om starters die slechts enkele dagen voor hun deelname hun BTW-nummer hadden aangevraagd (lacht). Velen kwamen net van de schoolbanken. Daarom koppelden we aan deze Pop-up een soort academy waar we werkten rond prijsindicatie, PR en brand image. Onze starters leerden in enkele weken tijd hoe de wholesale werkte en hoe een samenwerking met partners eraan toeging. Dat op zich is al onbetaalbaar. Beginnende designers kunnen uittesten wat werkt en wat niet werkt bij een groot publiek, waarna ze vervolgens een vliegende start kunnen nemen. Bovendien maken dergelijke initiatieven shoppers ervan bewust dat ze Belgisch kunnen kopen. Zeker in onze huidige, moeilijke tijden is het extra belangrijk om eigen talent te steunen.”   

De top 3 van Jasmijn

“Er lag de afgelopen vijf jaar zoveel Belgisch talent in de Pop-up van Juttu. Kiezen was dus ontzettend moeilijk, maar deze drie brands springen er voor mij toch wat uit:

1. Emely Van Impe - IKB-Pop-up 2016

“Een ware ontdekking. Emely kwam nog maar net van de schoolbanken maar had al zo’n gevoel voor esthetiek, zowel in design als in styling en fotografie. Haar creaties - uniseks truien en sjaals - zijn cool én levendig en ontzettend kwalitatief. Ondertussen heeft Emely een multibrandstore en blijft ze verbazen met haar eigen collectie. Ik blijf haar volgen en zie haar met veel plezier groeien.”

 

Meer info via http://emelyvanimpe.be

2. REDO PAPERS - IKB-Pop-up 2016
“Grafisch designers Tille Lingier en Linde Luyten waren al even bezig met hun handgemaakte papierwarencollectie gemaakt van papierresten en misprints. Het zijn echte trendsetters op vlak van upcycling. Het verhaal is mooi, het product is uniek. De Pop-up bij Juttu heeft hen naar verluidt geleerd dat ze graag hun exclusiviteit bewaren. Dat is mooi, dat ze zo dicht bij hun missie en hun product blijven.”

 

Meer info via https://redopapers.com

3. Johny be good - IKB-Pop-up 2017

“Ik was en ben nog steeds een grote fan van Johny, de kledinglijn van Ruth Trioen. In 2017 maakte ze furore met haar hemdencollectie. Witte zogenaamde getatoeëerde hemden, waarop poëtische woorden, zoals ‘Shake me don’t break me’ en ‘Love me tender’ geborduurd werden. Ik ben een sucker for poetry (lacht). Voorts zijn de hemden tijdloos maar hebben ze tegelijkertijd een hedendaagse edge. Ik draag het mijne, drie jaar later, nog vaak. Ondertussen is het merk van Ruth uitgegroeid tot een volwaardige kledingcollectie. Die collectie combineert ze met een communicatiebureau én een gezin. Veel respect daarvoor.”

 

Meer info via https://www.johnybegood.be

Cookie-instellingen voor de beste online Juttu-ervaring

Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.