Nick Daelemans: “Zoals de naam al zegt: onze puzzel zit niet in een doos, maar in een hersluitbare zak. Dat concept slaat aan: het springt in het oog, bovendien is het handig om mee te nemen, bijvoorbeeld op reis. En daarnaast zijn onze puzzels allesbehalve saai omdat we coole thema’s uitwerken.”
“We willen zeker niet neerkijken op de klassieke puzzel, maar voor ons mag het wat speelser. Wij brainstormen over een verrassend thema en zoeken dan de gepaste illustrator om dat uit te werken. Dat moet telkens iemand zijn die voeling heeft met het thema, want wij willen véél referenties in het ontwerp. Puzzle & Chill is bijvoorbeeld een pikante puzzel met 69 knipogen, van een sekshotel en speeltjes tot een grasveld vol konijnen. In Phobophobia, een puzzel over angsten in samenwerking met Arteveldehogeschool, zitten 73 angsten verwerkt. Die puzzel is zot graaf: je kan het zo gek niet bedenken of de angst bestaat!”
“Angsten, Hollywood-films tot pikante prentjes, geen thema is ons te gek”
“We werkten al met meer dan tien illustratoren samen, van Steve Van Bael tot Musketon en Studio Stoutpoep. Die uiteenlopende stijlen doen we bewust: in plaats van visueel dezelfde puzzels af te leveren, vinden wij het net boeiend om verschillende stijlen aan te bieden. Zo spreek je een divers publiek aan. Per thema gaan we telkens gericht op zoek. Voor onze Amsterdam-puzzel zochten we bijvoorbeeld iemand die al jaren in de stad woont en daardoor de details en gevoeligheden kent. Dat maakt de puzzel zoveel sterker.”
“We hebben een lange lijst met zowel opkomend talent als gevestigde namen. Maar als ik er eentje moet noemen: Jan is grote fan van Lectrr. Een puzzel van zijn hand zou wel een heel grote eer zijn…”
“Soms mailt een klant dat de hond een puzzelstukje heeft opgegeten. Dan sturen we dat ontbrekende stuk gewoon op!”
“Klopt, elk thema wordt verduidelijkt in een boekje en via een QR-code. Bij de puzzel And the Oscars goes to kan je zo bijvoorbeeld ontdekken welke Hollywood-films er allemaal in de illustratie verwerkt zitten. Verder stoppen we natuurlijk een A3-voorbeeld van de illustratie in het zakje zodat je makkelijk kan puzzelen, en daarnaast een postkaartje van het design, wat meer uitleg over de illustrator en over Puzzle in a Bag. Tot slot krijg je, afhankelijk van het thema, nog iets extra. Wie bijvoorbeeld Puzzle & Chill koopt, krijgt er een condoom bij.”
“Ook dat lossen we op! Minstens een paar keer per maand mailen puzzelfans ons dat ze een stukje kwijt zijn. We hebben al alle redenen gehoord, van de hond die het opat tot de poetsvrouw die iets te grondig haar werk deed. Het is simpel: je stuurt een foto van je puzzel, wij detecteren de ontbrekende stukjes en sturen deze op. Vaak krijgen we achteraf nog een mailtje dat het stuk alsnog opdook, de ene keer in de pantoffel van de echtgenoot, de andere keer in de zak van een badjas…”
“Klopt, voor de verpakking werken we samen met Werkhuizen Min, een bedrijf uit Deurne dat al meer dan 65 jaar mensen met een persoonlijke of maatschappelijk afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam tewerkstelt.”
“De pikante Puzzle & Chill en de filmpuzzel And the Oscar goes to… zijn onze bestsellers. Ook de steden-puzzels verkopen erg goed, op dat vlak hebben we nog heel wat plannen. Verder lanceerden we onze eerste escape-puzzel, Prison Escape. Dit is een interactieve puzzel waarbij je uit de gevangenis moet ontsnappen. Telkens wanneer je een deel van de puzzel hebt gemaakt, moet je kiezen hoe je naar het volgende level gaat. Een vernieuwend idee dat duidelijk aanslaat. En het is een mooi voorbeeld van waar ons merk voor staat: onze puzzels zijn zoveel méér dan wat stukjes die in mekaar passen.”

Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.