Muriel Dolfyn: “Puur toeval. In het najaar van 2023 reisde ik met mijn man naar Nepal voor een werkbezoek. Op dat moment verkocht ik shopping bags gemaakt van gerecycleerde sari’s. Dat atelierbezoek viel helaas tegen. Ik voelde weinig transparantie en besloot ter plekke de samenwerking stop te zetten. Terug in ons hostel polste ik bij de eigenaar of hij toevallig nog talent in handwerk kende. Zo belandde ik bij zijn neef en diens vrouw, een vriendelijk duo dat een team van creatieve vrouwen tewerkstelde. Ik was meteen gecharmeerd door de vilten sleutelhangertjes die ze maakten…”
“Je moet toch gewoon lachen als je ze ziet? Ze maakten mij meteen vrolijk en dus nam ik een pakketje mee naar ons land. Die verkochten zo goed, dat ik er telkens weer bijbestelde. Aanvankelijk deed ik het met de collectie van acht stuks, maar na een tijdje vroeg ik aan de hand van foto’s om specifieke groenten en fruit te ontwerpen. En dat niet alleen, want we verkopen intussen ook bijvoorbeeld een croissant, een klavertjevier of een madeliefje. Vandaag bestaat de collectie al uit zestig stuks.”
“Zo’n vrolijke broccoli doet je toch gewoon lachen?”
“Ja, die bag charms zijn een echte hype. Tijdens de modeweken van Parijs en Milaan was het een hot item. Fashionista’s pimpen er zelfs hun chique Chanel- of Louis Vuitton-tas mee. En niet met eentje, maar met een hele reeks. Ook Tiany Kiriloff is al gespot met onze sleutelhangers aan haar tas. Maar eigenlijk hebben we een erg breed publiek. Zelfs mannen kopen het om aan hun sporttas of fietssleutel te hangen. En natuurlijk voelen kindjes zich erg aangetrokken tot die schattige vitamientjes. Een klant vertelde me dat ze af en toe eentje koopt als beloning wanneer haar dochtertje een tijdlang flink groenten eet.”
“De broccoli en de erwtjes worden het meest verkocht, daarna zijn het vooral de kersen, het pepertje, de champignon, de klaver en de croissant.”
“Absoluut. We zien dit als een samenwerking op lange termijn, zodat er een stabiele bron van inkomsten is. De vrouwen krijgen een eerlijk loon. Verder werken we met 100% Nieuw-Zeelandse schapenwol, een wolsoort die gekend is om haar hoogwaardige kwaliteit. We zorgen voor minimale verspilling en vervuiling, bovendien worden de sleutelhangers stuk voor stuk natuurlijk gekleurd.
“Het team van acht vrouwen bestaat nu uit maar liefst dertig vrouwen. Dat is natuurlijk heel leuk om te horen. Die sociale insteek is altijd belangrijk geweest, en nu ik ouder word nog meer. We hebben zoveel, meer dan dat we nodig hebben. Ik vind het belangrijk om anderen te helpen waar mogelijk en dat doe ik onder andere dus in Nepal.”
“Ik leerde het land via mijn zus kennen. Zij moet er intussen al zo’n vijfentwintig keer geweest zijn en heeft er haar hart verloren. In september reizen mijn man en ik er een tweede keer naartoe. Aftellen, want de natuur is overweldigend mooi. Tegenover de drukte van hoofdstad Kathmandu heb je de complete rust van de bossen en de bergen. We gaan opnieuw hiken met een gids, want dat was een prachtige ervaring. Grappig hoe ik de eerste twee dagen nog trouw mijn beautyroutine volgde, daarna liet ik dat volledig los. Daar gaat het om: even compleet resetten en back to basics. Ik kijk al uit naar de lieve, inspirerende mensen onderweg.”
“Als ondernemer volg ik mijn buikgevoel en niet zozeer een uitgestippeld plan. Wat er komt, is dus ook voor mij eerder een verrassing. Intussen krijg ik wel steeds meer vraag naar gepersonaliseerde sleutelhangers voor bijvoorbeeld bedrijven of events, dus dat wordt belangrijk. Maar natuurlijk blijven die glimlachende beauties de hoofdfocus.”
“Door de hype van de bag charms verkopen we nog meer sleutelhangers. Fashionista’s pimpen er zelfs hun designer bag mee…”
Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.