The story behind Selected
Fashion forward + duurzaam
• Deens kledingmerk voor mannen en vrouwen
• Onder de noemer Fashion FWD Strategy heeft Bestseller, het moederbedrijf van Selected, een indrukwekkende lijst aan goals opgesteld met als doel één van de meest ecologische, circulaire en maatschappelijk verantwoorde modebedrijven van de wereld te worden. Jaarlijks communiceren ze transparant over hun verwezenlijkingen.
• Zo is bij Selected sinds 2021 al 39% van de polyester gerecycleerd, 36% van de wol gerecycleerd en 68% van het katoen organic. Verder is de dons voor 100% van verantwoorde oorsprong, zijn intussen alle papieren verpakkingen 100% FSC-gecertificeerd en gebruikt men voor nieuwe jeansbroeken enkel nog organic cotton.
• Sinds begin 2022 heeft Bestseller een overeenkomst met transportfirma Freja waarbij de vrachtwagens op biodiesel, afkomstig van gebruikte kookolie, rijden.
• Bestseller steunt Better Cotton Initiative (BCI) en Solidaridad, die beiden instaan voor duurzame katoenteelt, en de Responsible Wool Standard.
• Bestseller doneert samples en overschotten aan recyclagebedrijven, bovendien kunnen klanten hun oude of beschadigde kleren en schoenen in Selected-winkels droppen. Deze worden hergebruikt of gerecycleerd.
• Alle designers en aankopers krijgen sinds 2021 een grondige opleiding in circulair ontwerp, daarnaast stelde Bestseller een Circular Design Guide samen.
• Bestseller heeft een partnership met Plastic Change om het plasticverbruik maximaal te reduceren.
• Kwalitatief en duurzaam
• Bestseller werkt met een Code of Conduct die de beste omstandigheden (bv: eerlijke lonen en veilige werkplaatsen) garandeert voor werknemers in China, Bangladesh, India, Italië en Turkije. Bestseller voert ook regelmatig controles uit.
• Bestseller introduceerde het Social Dialogue Project in fabrieken, om zo voor een betere dialoog tussen werknemers en werkgevers te zorgen.
• Met het HER-project richt Bestseller zich op vrouwen in derdewereldlanden. Bestseller zorgt voor bewustmaking omtrent zwangerschap, persoonlijke hygiëne, SOA’s, gezonde voeding…
• Bestseller werkt o.a samen met Solidaridad die lokale, kleinschalige (katoen)boeren steunt en hen duurzame landbouw aanleert.
• Fairtrade
• Bestseller organiseert jaarlijks een GIVE-A–DAY-event. Op die dag schenkt bestseller de opbrengst van die dag aan liefdadigheid (zoals Unicef en SOS Kinderdorpen). Bestseller doneerde op die manier al 15 miljoen euro.
• Bestseller doneert en sponsort allerhande activiteiten en goede doelen zoals de Aarhus City Half Marathon, het Deense Rode Kruis of een teddyberen-verkoop waarbij de opbrengst naar weeskinderen in India gaat
• Bestseller steunt dierenwelzijn, test niet op dieren, gebruikt geen bont en gebruikt enkel dierlijk materiaal van dieren die volgens dierenwelzijnrechten werd behandeld.
• Sociale bewogenheid
• Stijl: typisch Scandinavisch ofwel minimalistisch, clean en fashion forward
• Bekend om laidback basics
• Motto: Good taste + quality
Cookie-instellingen voor de beste online Juttu-ervaring
Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.