Spice it up met de pikante olie van Madmax

© Madmax Spicy


Een van onze bestsellers is Madmax, een Belgisch merk van premium pikante olie. Achter dit label zit iemand met minstens zoveel pit: Max De Cock (32) proefde als tiener in India zijn eerste chilipeper, intussen worden er jaarlijks 40.000 flesjes met de geheime Madmax-mix gevuld. Het straffe verhaal van een spicy ondernemer.






Een van onze bestsellers is Madmax, een Belgisch merk van premium pikante olie. Achter dit label zit iemand met minstens zoveel pit: Max De Cock (32) proefde als tiener in India zijn eerste chilipeper, intussen worden er jaarlijks 40.000 flesjes met de geheime Madmax-mix gevuld. Het straffe verhaal van een spicy ondernemer.


Wat heb jij met pikant?

Max De Cock: “Als tiener was ik al snel gefascineerd door spicyness. Op mijn zestiende begon ik te experimenteren met chilipepers, kruiden en olie, maar het was pas na een reis door India op mijn achttiende dat ik de perfecte peper ontdekte: de Bhut Jolokia of Ghost Pepper. Pittig, maar ook heel lekker van smaak. Terug thuis begon ik deze te kweken. Doordat de zon hier een pak minder schijnt, werd de peper minder pikant maar de smaak bleef wel identiek. Ideaal dus voor de Belg die niet gewend is aan erg pikant.”


“Pasta, yoghurt tot witloof met ham, het wordt allemaal zoveel lekkerder met een vleugje madness”


Vanaf dan experimenteerde je tot je in 2020 het ideale recept vond. Wat is er kenmerkend aan Madmax?

“De premium ingrediënten. Ik werk met vier verschillende soorten chilipepers. Omdat ik het verhaal zo lokaal mogelijk wou maken, zocht ik naar een Belgische boer. Niet evident, want je vindt er amper in ons land. Intussen heb ik er een gevonden, daarnaast werk ik samen met een Nederlandse en een Spaanse boer. Ook met de olijfolie wil ik het verschil maken. Ik deed uitgebreid de test met tientallen soorten olijfolie. Het smaakverschil met een kwaliteitsvolle extra virgin olijfolie is gigantisch. Heel vaak gebruikt men goedkope olijfolie, maïs- of druivenpitolie. Op die manier is de pittigheid niet goed in balans en vaak wordt je gerecht te vettig. Met Madmax wil ik een vleugje madness toevoegen zonder te overheersen.”

Intussen is pikant een trend. Madmax is dan ook een van onze bestsellers.

“Steeds meer mensen zoeken inderdaad naar die pikante toets. En eens je met pikant start, raken je smaakpapillen gewend aan die kick. There’s no way back: zonder wordt je gerecht simpelweg saai.”

Op je website staan enkele verrassende recepten met Madmax. Wat zijn je favorieten?

“Doorheen het Madmax-verhaal ontdekte ik dat pikante olie zoveel uiteenlopende gerechten lekkerder maakt. Onlangs nog voegde ik een paar druppels toe aan mijn yoghurt en ook met vanilleijs matcht het super. Zelfs een shotje vodka geeft een extra kick met Madmax, zo ontdekte ik als student al. Sowieso is eender welke pastaschotel voor mij ondenkbaar zonder pikante olie. En nog een tip: het Belgische witloof met ham en kaas in de oven wordt zoveel beter!”


“Eens je met pikant start, raken je smaakpapillen gewend aan die kick. There’s no way back!” 


De olie zit in een bierflesje en dat is blijkbaar niet zomaar.

“Dat is een knipoog naar de start. In mijn studententijd maakte ik telkens meteen een emmer van 10 liter. Vervolgens moest de olie in flesjes. En wat heb je als student ruimschoots in huis… Het was dus een goedkope gemakkelijkheidsoplossing, bovendien zag het er tof uit. Het bierflesje is dus gebleven. ”




Een ondernemersverhaal is een hobbelig parcours. Wat zijn de uitdagingen?

“Dat zijn er heel wat. Met het bierflesje maak ik het mezelf bijvoorbeeld niet makkelijk, want ik heb nog steeds geen gietteutje gevonden dat perfect op de flesjes past. Dat betekent dat ze handmatig moeten vastgemaakt worden. Ook de pepers worden stuk voor stuk manueel in de flesjes gestopt. Mensen beseffen niet dat elk flesje Madmax telkens door vijf handen gaat…”

Je bent solopreneur, dat maakt het ook best pittig!

“Ik doe operationeel inderdaad nog steeds alles alleen. Het ene moment rij ik naar de peperboer, daarna ben ik mijn boekhouding aan het doen of neem ik een filmpje op met een influencer. Toen Juttu me een jaar geleden liet weten dat het Madmax wou verkopen, was ik on top of te world. Een paar uur later ging er iets stuk in de productie en ging de rollercoaster pijlsnel van hoog naar laag. Ik heb al alles gedaan en ook zowat elk probleem opgelost. Daar ben ik trots op. Maar eerlijk: mijn vennoot en ik hopen dat we dit jaar ons team kunnen versterken. Wie dit leest en zich mad genoeg voelt, mag zich melden!”

It’s a mad story…

“Absoluut. Maar die madness past bij het merk. Het is fantastisch om te zien wat ik al heb bereikt. In 2019 maakte ik nog flesjes voor familie en vrienden, vandaag ligt Madmax in zo’n 400-tal winkelpunten in België en Nederland en wordt 40% online verkocht. Jaarlijks worden er zo’n 40.000 flesjes gevuld. Nu wil ik graag Europees groeien. De productie staat op punt, de pepers groeien, de feedback is positief. Madmax is dus klaar om bij zoveel mogelijk mensen in de keuken een plekje te veroveren.”



🌶️  —  🌶️🌶️🌶️
Mild tot pittig: ook toe aan een vleugje spicyness?
Ontdek hier het assortiment van Madmax


Cookie-instellingen voor de beste online Juttu-ervaring

Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.