Community: een warm gevoel

Dit soort maatschappelijk verantwoorde merken probeert iets terug te geven aan de maatschappij, vaak op vlak van zorg, onderwijs en milieu. Daarbij zorgen zij dat kwetsbare mensen extra kansen krijgen of dat ze door het steunen van groene projecten hun impact op het milieu compenseren.  


Het begon ooit met juweeltjes die de Deense Pernille op een vlooienmarkt in India vond, intussen is Madam Stoltz uitgegroeid tot een imperium van woonaccessoires met een mix van Scandinavische en Aziatische vibes.

 

Did Ju know…

  • dat Madam Stoltz NAI DISHA (new direction) steunt, een Indiaanse ngo die kinderen en jongeren uit de sloppenwijken degelijk onderwijs biedt 
  • dat de moeders van deze kinderen de kans krijgen om handmade producten te maken voor Madam Stoltz
  • dat ook een aantal jongeren (18+) fairtradeproducten maakt voor het Deense merk

Straight from het ruige Andesgebergte in Peru, handgemaakt door kansarme vrouwen: het Belgische Nosho kiest met haar collectie mutsen, haarbanden en wanten van alpaca- en schapenwol op alle vlakken voor warmte.

 

Did Ju know…

  • dat het Nosho-moois wordt gemaakt in Manta, een brei-atelier opgericht door de Belgische organisatie Solid die een kwetsbare groep niet-opgeleide of mishandelde Peruviaanse vrouwen aan het werk zet
  • dat het brei-atelier zorgt voor een nieuwe toekomst, een eerlijk loon, veilige en gunstige werkomstandigheden voor deze vrouwen

De Nederlandse Paulien gelooft dat we de macht hebben om de wereld te veranderen door producten te eisen die gemaakt worden met respect voor mens en milieu. Met haar eco-friendly, populaire tassenlabel O My Bag bewijst ze al jaren dat het wel degelijk kan.

 

Did Ju know…

  • dat O My Bag werd opgericht om mensen te ondersteunen door eerlijke jobkansen te creëren
  • dat de tassen, portefeuilles en accessoires gemaakt worden in ateliers India, waar eerlijke lonen, onderwijs en gelijke kansen vanzelfsprekend zijn
  • dat O My Bag voluit kiest voor handmade, eco-leather, een schoon en veilig looiproces en zo weinig mogelijk CO2-uitstoot

Ooit gestart als een bende vrienden die lollige T-shirts maakte, intussen een merk met een missie. Het Spaanse mannen- en vrouwenlabel Thinking MU gaat voluit voor humor, kleur en respect voor mens & milieu.

 

Did Ju know…

  • dat Thinking MU zich al sinds het ontstaan inzet voor community
  • dat het label werk creëert voor mensen uit India en diverse projecten steunt, waaronder Obrador Xisqueta, een vzw die lokale schaaphoeders steunt en die zich inzet voor het behoud van de met uitsterven bedreigde Xisqueta-schapen
  • dat Thinking Mu samenwerkt met lokale artiesten zoals grafische designers, fotografen en graffiti artists
  • dat het merk een online platform organiseerde voor diverse projecten die deel willen uitmaken van ‘de verandering’
  • dat Thinking MU kiest voor natuurlijke materialen, kwaliteit en vakmanschap, biologisch afbreekbare verf, gerecycleerd materiaal waar mogelijk en een milieuvriendelijk productieproces