Kaartjes met een knipoog: iedereen fan van Studio Flash


Sinds dit najaar vind je tussen onze wenskaarten de eigenzinnige creaties van Studio Flash. Een oma op een skateboard, een babyrompertje met handleiding, een verliefd wolkje: voor elke gelegenheid het gepaste kaartje. Hoog tijd om de creatievelingen achter dit Belgische merk voor te stellen.


Wie zit er achter Studio Flash?

Joachim: “Zowat tien jaar zijn mijn vrouw Jolien en ik Studio Flash gestart. Ik ben fotograaf van opleiding en werkte lange tijd als zelfstandig huwelijksfotograaf. Regelmatig contacteerde het koppel me naderhand opnieuw met de vraag een kaartje te maken voor hun eerste kindje. Fotokaartjes waren echter niet mijn ding, maar ik was wel al lang gefascineerd door letterpress. Toen ik op een oude Heidelberg-drukpers botste, besloot ik de sprong te wagen.”
Jolien: “Avond na avond zat Joachim in de garage aan het toestel te sleutelen en YouTube-video’s te bekijken. Toen hij de werkwijze onder de knie had, deden we een tijdlang geboortekaartjes en huwelijksuitnodigingen op maat, tot we voelden dat we liever met onze eigen ideeën aan de slag gingen.”


“Onze grootste inspiratiebron is wellicht het leven met kinderen.”



De bal ging blijkbaar snel aan het rollen…

Jolien: “Ik was net mama geworden toen we de eerste creatieve markten deden en ik met een blik op dat kleine baby’tje de bestellingen noteerde. Later trok ik met een minicollectie kaartjes én met de buggy van winkel naar winkel. We waren op dat moment superverbaasd dat bijna elke winkel ze ook effectief kochten. Tegen de tijd dat ik zwanger was van ons tweede zoontje, boomde Studio Flash. Intussen bestaan we uit een team van vier met Nathalie en Imme als medewerkers.”

Hoe verklaar je het succes?

Joachim: “Tien jaar geleden was letterpress nog relatief ongezien bij wenskaarten, hoewel het de oudste druktechniek is. Wij zijn er puur op buikgevoel en dus blijkbaar op het juiste moment opgesprongen. Ook de speelse, soms zelfs wat stoutere stijl tussen het eerder neutrale aanbod sloeg aan.”

Van dansende dieren tot grappige quotes, waar blijven jullie de inspiratie halen?

Joachim: “In ons atelier staat een draaimolen met kaartjes, onze ‘ideeëncarrousel’. Hier belanden schetsen, ruwe ideetjes en leuke uitspraken in. Dingen die we doorheen de dag, waar dan ook, tegenkomen. Twee keer per jaar ontwerpen we een nieuwe collectie van een dertigtal kaartjes. Dan halen we alle ideeën uit de molen, maken een eerste selectie en beginnen te brainstormen hoe we de leukste kunnen uitwerken.”
Jolien: “De grootste inspiratiebron is wellicht het leven met kinderen. Een populair kaartje is bijvoorbeeld eentje met een wiegje en de woorden ‘Congrats on your new alarmclock manager’. Sinds de geboorte van onze kinderen, hebben we nooit nog een wekker nodig gehad…”
Joachim: “Ook de jongerentaal en de memes die we via van onze oudste zoon leren kennen, heeft al leuke ideetjes opgeleverd.”


“Het dansende vosje, een ontwerp van Joachim, vond ik zo leuk dat ik het op mijn arm liet tatoeëren.”


Wat zijn de bestsellers?

“Het kaartje met de blaasbloem is heel eenvoudig en elegant, en net daardoor een groot succes. Ook het pakje friet en het rompertje met handleiding blijven populair. En natuurlijk doen de kaartjes met hartjes het altijd goed.”

Hebben jullie persoonlijke favorieten?

Jolien: “Goh, dat is heel moeilijk te beantwoorden. We hebben al meer dan 400 kaartjes ontworpen, dus dat wisselt nogal per seizoen. Maar eentje die belangrijk blijft, is een kaart met een dansend vosje, een ontwerp van Joachim. Ik vond dat zo’n leuk tekeningetje dat ik het heb laten tatoeëren op mijn arm. Het is een ode aan Joachim en aan ons bedrijf.”

Wat waren tot nu toe de grootste opstekers in jullie Studio Flash-carrière?

Jolien: “Dat we intussen over de hele wereld worden verkocht, van Japan, Australië, Afrika en Alaska tot New York en natuurlijk heel wat plekken in Europa, is supercool. Ook een tof moment in onze carrière was toen we laureaat werden van Handmade in Belgium, een prijs die uitgereikt wordt door Unizo. En dat we nu ook bij Juttu liggen, is iets waar we al lang op hoopten…
Maar we denken ook met een warm hart terug aan die eerste keren op de beurzen. We trokken er onzeker en een tikje onvoorbereid naartoe. Naast ons zagen we standhouders met chique orderformulieren, wij hadden gewoon pen en papier… Maar die eerste bestellingen kwamen er hoedanook. Dat gevoel van overwinning – mensen willen écht onze kaartjes! – dat is onvergetelijk.”



Ontdek het volledige assortiment wenskaarten van Studio Flash.



Nog meer leesinspiratie nodig?

Cookie-instellingen voor de beste online Juttu-ervaring

Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.