Beter slapen met deze 5 mindful tips!

Nu het buiten langer licht blijft en de temperaturen stijgen, kampen steeds meer mensen met slaapissues. Kan jij ook de slaap niet vatten? Lig je te woelen en te piekeren? En sta je op met donkere kringen en wallen onder je ogen? Juttu to the rescue met 5 mindful tips voor een heerlijke nachtrust. Zzz...

1. Haal je smartphone van je nachtkastje

De stralingen van een smartphone zouden bepaalde delen in onze hersenen activeren, waardoor de kans groter is dat je ’s nachts wakker wordt. Haal die telefoon dus van je nachtkastje of vanonder je kussen. Het is overigens ook geen goed idee om net voor het slapengaan naar een schermpje te turen. Het felle, blauwige licht van je smartphone, tablet of laptop verstoort de aanmaak van het slaaphormoon.

2. Drink niet meer dan 2 kopjes koffie bij het ontbijt

Wist je dat het minstens 5 uur (!) duurt vooraleer de cafeïne uit een half kopje koffie uitgewerkt is? Vanaf twee kopjes koffie bij het ontbijt beïnvloed jij al je slaapkwaliteit van de komende nacht. Houd het dus bij één tasje troost ’s morgens en vermijd na 15u producten met cafeïne zoals koffie, maar ook thee en – we’re so sorry - chocolade. 

3. Slaap niet uit maar kruip vroeg in bed

Last van slaaptekort? Dan kijk je wellicht uit naar het eerstvolgende moment dat jij heerlijk lang in je nest kan blijven liggen. Toch is uitslapen niet de juiste manier om slaap in te halen. Je slaapt die laatste uren veel lichter, je verstoort je bioritme en je wordt vaak suf wakker.  Slaap inhalen doe je enkel door vroeger naar bed te gaan. Op die manier verleng je de diepe slaap en enkel zo kan je lichaam recupereren.

4. Blijf niet woelen en piekeren

Lig je al ruim twintig minuten te draaien en te keren in bed? Dan is het verstandig om die negatieve spiraal te doorbreken, op te staan en een rustige activiteit te doen. Lees een boekje, beluister wat muziek, doe yoga of meditatie ... en keer terug naar bed van zodra je opnieuw kalm en moe bent.

5. Ga overdag naar buiten

Hoe meer daglicht jij overdag ziet, hoe meer slaaphormoon jouw lichaam ’s avonds aanmaakt. Buitenkomen is immers bevorderlijk voor jouw biologische klok. Zit je tijdens de werkuren vooral binnen? Snuif tijdens je pauzes wat buitenlucht op of vergader tijdens een wandeling.

Hittegolf-alarm!

Heeft je slaapkamer tijdens de zomermaanden meer weg van een tropische jungle? De hitte kan een goede nachtrust in de weg staan. Met deze tips krijg je toch wat verkoeling én voldoende slaap.

·   Steek je lakens en/of de overtrek van je kussen voor enkele minuten in de vriezer.

 

·   Neem voor het slapengaan een lauwe douche. Een koude douche is een slecht idee, want je lichaam gaat nadien extra zijn best doen om je huid weer op te warmen. Je voeten en je polsen voor het slapengaan onder een koude straal houden, werkt wel!

 

·   Smeer je lichaam in met aftersun. Vooral producten met extra aloë vera hebben een heerlijk verkoelend effect. Ook even met een menthol stick over je voorhoofd gaan, helpt om af te koelen.

 

·   Kies voor katoen! Zowel voor je lakens als voor je slaapoutfit. De stof ademt én neemt zweet op. Frisser dus dan poedelnaakt onder de lakens te kruipen.

 

·   Drink een tas warme kamillethee. Niet enkel omdat kamille een kalmerend effect heeft, maar ook omdat een warme drank je lichaamstemperatuur even verhoogt om daarna meteen te laten dalen, waardoor je lichaam afkoelt.

Slaap zacht.

Geen idee hoe je overdag de hittegolf moet trotseren? Hier ontdek je wat je best aantrekt wanneer de temperaturen de hoogte in gaan.