Fairtrade: eerlijke & respectvolle handel

Fairtrade is een internationaal label voor eerlijke handel en werd in 1988 opgericht. De term bestaat uit twee woorden, ‘fair’ en ‘trade’ wat letterlijk ‘eerlijk’ en ‘handel’ betekent. Het Fairtrade-keurmerk richt zich dus specifiek op een eerlijke handel die gebaseerd is op rechtvaardigheid, respect en gelijkheid, en dit met een focus op kleine boeren in ontwikkelingslanden.

Waarom?
Deze kleine boeren uit het Zuiden kunnen amper rondkomen met de op de wereldmarkt geldende prijzen die ze krijgen voor producten als katoen, thee, bananen, koffie en cacao. Dat is niet alleen oneerlijk, ze worden ook amper gehoord. Meer dan 840 miljoen mensen op aarde lijden aan ondervoeding, een meerderheid daarvan is landbouwer. Die armoede heeft verschillende oorzaken, maar de internationale handel speelt een grote rol.

 

Om die oneerlijke, lage verloning aan te pakken, is er het Fairtrade-keurmerk: koop je een product met een dergelijk logo, dan zorg je mee voor betere leef- en werkomstandigheden. Dat betekent dat de boeren op die manier niet alleen een hoger en stabieler inkomen krijgen, ze ontvangen ook premies om te investeren in gemeenschapsprojecten. Centraal bij Fairtrade staan de gegarandeerde minimumprijs en de premies, maar er is meer: er worden ook strenge criteria opgelegd voor onder andere ecologische landbouwmethodes en sociale arbeidsvoorwaarden.

Kortom, Fairtrade streeft als sociaal label naar een leefbaar inkomen en waardige levensomstandigheden voor iedereen.

Deze Juttu-merken dragen het Fairtrade-keurmerk:

ARMEDANGELS gelooft dat fairness nooit uit de mode raakt, net als hun hippe, kwalitatieve en tijdloze collectie T-shirts met prints en statements.


Looking good, doing right, dat houden de Deense, groene jongens en meisjes van Knowledge Cotton Apparel dagelijks voor ogen bij het ontwerpen van hun coole outerwear voor mannen.


Oorspronkelijk bedoeld om de gure Finse weersomstandigheden te trotseren, intussen is Makia een fashion forward label van stoere, hippe menswear met een boon voor duurzame merinowol.


Het plan van het Antwerpse Munoman? Enkel milieuvriendelijke stoffen, geen schadelijke verfprocessen en 100% fair trade voor hun streetcool collectie.


Straight from het ruige Andesgebergte in Peru, handgemaakt door kansarme vrouwen in ruil voor een eerlijk loon: het Belgische Nosho kiest met haar collectie mutsen, haarbanden en wanten van alpaca- en schapenwol op alle vlakken voor eerlijke warmte.


Mooie tassen met een mooi verhaal, het was de missie van Paulien, de vrouw achter O My Bag. Mission accomplished, want intussen heeft ze een grote fanbase die helemaal valt voor haar verhaal.


Cookie-instellingen voor de beste online Juttu-ervaring

Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.