Wouter Hoste van Antwrp speelt met kleur en prints

Bij Juttu geloven we in merken met een verhaal én in talent van eigen bodem. Designer Wouter Hoste van Belgische brand Antwrp aan het woord over zijn inspiratie. #LaVieEstBelge

©Harvey Bouterse

Who is?

Wouter Hoste

 

Afkomst: België. Groeide op in Gent, studeerde in Antwerpen en bleef daar hangen.

Job: hoofdontwerper bij mannenmerk Antwrp (Antwrp is een initiatief van retailbedrijf ARW)

CV: * studeerde in 1987 af aan de Antwerpse Modeacademie * werkte voor een trendbureau in Parijs * tekende de juniorcollectie van Jean Paul Gaultier * Ontwierp voor nieuwe labels als Zino & Judy, Sabotage en Rigs * stond tien jaar geleden mee aan de wieg van mannenbrand Antwrp

Houdt vangrafische prints, koffie, kunst, boeiende havensteden en de kleuren van Andy Warhol 

What about?

Antwrp

 

Sinds: 2006

Stijl: casual, urban, een tikkeltje luxueus met een retro touch

Bekend om: zijn grafische prints met een subtiele verwijzing naar ’t Stad en om zijn opmerkelijke kleurcombinaties

Gemaakt van: (betaalbare!) kwaliteitsstoffen

Gemaakt met: innovatieve printtechnieken en met veel aandacht voor detail en afwerking

Gemaakt voor: jonge, hippe, stedelijke mannen tussen 20 en 35 jaar

Website: http://antwrp.be

Zot van A

 

“Hoewel ik opgegroeid ben in Gent, ligt Antwerpen me erg nauw aan het hart. Op deze plek heb ik alles geleerd, daar is het voor mij allemaal begonnen en daar ben ik blijven hangen. Ik heb ook gewoon een zwak voor havensteden. De mix van culturele invloeden in combinatie met het ruige, woeste van een schipperskwartier, die underground atmosfeer… dat maakt leven in Antwerpen zo boeiend en zorgt ervoor dat ik dagelijks geïnspireerd raak.

Het opzet van Antwrp is dan ook om het Antwerpse straatbeeld te vertalen naar een kledingcollectie voor mannen. Het is leuk om te spelen met subtiele verwijzingen naar ’t Stad, zoals de Konijnenpijp, postcodes, winkelstraten… Niet het soort T-shirts en sweaters die je eerder in een souvenirwinkel verwacht (lacht), het blijft natuurlijk subtiel én fashion. Die grafische prints van A tot Z ontwerpen is mijn specialiteit, het is zowat de signature look van Antwrp geworden. Dat in combinatie met sobere, neutrale ontwerpen natuurlijk. Doseren is de boodschap. Dat doseren probeer ik ook met kleur te doen, met Andy Warhol in mijn achterhoofd. In België is alles vaak zo grijs, van een beetje kleur gaan we heus niet dood.”

10 jaar Antwrp, dat vieren we met friet, mosselen én chocolade…

Mosselen met friet

 

 “Verder werken we ook elk seizoen met drie thema’s die nauw op mekaar aansluiten en die je dus perfect met elkaar kan combineren. Voor het najaar hebben we een sixties skiresort-thema ofwel luxueuze winterkledij met een vintage touch. Het tweede thema is een stoer natuurthema waarin vissers en houthakkers centraal staan (met o.a. ruw breiwerk en flanel). En het laatste thema heet ‘Citylights’. Hiervoor heb ik me laten inspireren door wolkenkrabbers, camouflageprints, taxilichten en billboards. Daarnaast ligt er een capsulecollectie bij Juttu om ons tienjarig bestaan te vieren. Het werden drie T-shirts in het teken van België met frietjes, chocolade en een mosselpot. Ik had er nog eentje met een tomaat-crevette in gedachten, maar die heeft de selectie helaas niet gehaald (lacht). Het is een minicollectie die feilloos inspeelt op het recente Belgische eenheidsgevoel, zonder daarmee met vaandels en vlaggen te willen zwaaien. Dat eenheidsgevoel is het resultaat van de naweeën van de voetbalwaanzin, maar ook van de ramp van 22/03 die mensen dichter bij mekaar heeft gebracht.”

But first…

 

“De komende jaren willen we nog groeien met Antwrp. Internationaal doorbreken is natuurlijk ook een droom, maar we zijn niet gehaast. We bouwen liever eerst in België een stevige basis uit en wachten de juiste en beste opportuniteit af. Eerst België helemaal inpakken dus, daarna de rest van de wereld veroveren (lacht).”

5 quickies for Wouter

 

1. Grootste inspiratiebron?

“Zonder twijfel ’t Stad. Antwerpen heeft een aparte stijl. Ik vind het geweldig om dagelijks een koffietje te gaan drinken en mensen te bekijken. Maar evengoed haal ik inspiratie uit billboards, lichtreclames, architectuur…” 

 

2. Wat moet elke man dit najaar in zijn kast hebben?

“Een dik, geruiten, flanellen hemd, button down (= waarbij de kraag door middel van knoopjes aan het hemd wordt vastgemaakt).”

3. Mooiste compliment?

“Dat Antwrp met geen enkel ander merk te vergelijken valt. Dat wil zeggen dat we eigenheid hebben, eruit springen en dat het me gelukt is om een herkenbare stijl te creëren.”

 

4. Belangrijkste levensles?

“Wees flexibel, zowel in je dagelijkse leven als in de omgang met collega’s.

Hou niet stuurs vast aan je ideëen of je ego, maar sta open voor andere meningen en hou rekening met anderen. Het brengt je zoveel verder.”

 

5. Het thema van Juttu is #LaVieEstBelge. Naar welke Belg kijk jij op?

“Kunstenares Caroline Van den Eynden. Ze maakt gedetailleerde, architecturale sculpturen gebaseerd op herinneringen."

Cookie-instellingen voor de beste online Juttu-ervaring

Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.