image link

SOLDEN tot -70% - nu op nog méér producten!  Shop met korting >

HOT, HOT, HEAT!

Zo tackel je die hittegolf

Hello Belgium. Hier duik je de ene week onder een paraplu, de andere onder een parasol. En ook deze zomer komen er gegarandeerd een paar bloedhete dagen aan… Bring it on, want met deze tips ben je voorbereid op die hittegolf.


Wat is een hittegolf?

Het KMI spreekt van een hittegolf wanneer de maxima in Ukkel gedurende minstens 5 opeenvolgende dagen ten minste 25 graden halen. Minstens drie dagen daarvan stijgen de temperaturen tot 30 graden en meer. De hittegolf duurt tot wanneer de temperaturen weer onder de 25 graden duiken.

 

Vorige zomer duurde de hittegolf 12 dagen. Indrukwekkend lang dus, maar het kan erger: in de zomer van 2018 hadden we 15 dagen lang een hittegolf, in die van 1997 17 dagen en het record gaat naar de zomer van 1947 met 19 dagen hot & sweaty days…

Zo kom je een hittegolf door

DRAAG LICHTE KLEDIJ

Kies voor lichte tinten en luchtdoorlatende stoffen. Tip: linnen is niet alleen hot deze zomer, het is ook een heerlijk lichte, luchtige en verkoelende stof. Vergeet ook je hoofd en ogen niet te beschermen met een coole pet, een fancy hoed of elegant sjaaltje en een zonnebril.

 

Dresscode bij een hittegolf >



DRINK VÉÉL WATER

Hou je drinkfles in de buurt, zodat je spontaan vaak drinkt (minstens 2 liter!). Zelfs al heb je geen dorst, je lichaam vraagt nu om extra vocht. Kies voor gekoelde dranken. Liefst water natuurlijk of geef je water een smaakje door bijvoorbeeld verse limoen, munt of aardbei toe te voegen. Vermijd echter té koude dranken, ijsblokjes zorgen er alleen maar voor dat je nog minder snel afkoelt. Ook alcohol, cafeïne en gesuikerde dranken laat je beter staan. Waarom? Alcohol werkt vochtafdrijvend, waardoor je lichaam met de warmte blijft zitten. En koffie vraagt net als gesuikerde dranken extra energie van je lichaam om calorieën en suikers af te breken.

 

Dorst? Ontdek onze drinkflessen en verkoelende drankjes >

RUST VOLDOENDE

De hitte vraagt heel wat energie van ons, las daarom regelmatig een pauze in, vermijd zware inspanningen (zoals sport) en ook een dutje nu en dan kan geen kwaad...

 

Hang in there! >

ZOEK EXTRA KOELE & COOLE PLEKJES OP

Hou je huis overdag zo fris mogelijk: sluit de ramen en verduister ze zoveel mogelijk. ’s Nachts zet je ze maximaal open, zodat de lucht binnen kan circuleren. Zoek thuis de meest koele ruimte op of ga naar een plek waar het minder heet is, zoals een bos.

 

Gezocht & gevonden: extra verkoelende hotspots >

EET SLIM

Dat betekent dat je de warme gerechten nu even negeert en maximaal voor salades en fruit kiest. Geen al te grote eetlust? Probeer toch op regelmatige tijdstippen te eten. Eventueel eet je kleinere porties verspreid doorheen de dag. 

BESCHERM JEZELF TEGEN DE ZON

Altijd, ook wanneer je de hele dag in dat streepje schaduw gaat zitten. Zorg voor een voldoende hoge factor – minstens factor 30 - en smeer elke twee uur. p.s. nog een restje zonnecrème van vorige zomer? Na een jaar is deze vervallen en dus niet meer betrouwbaar.

Zet een hoedje of petje op: niet alleen goed voor je huid, maar het geeft ook verkoeling! Wist je dat je hoofd het warmste deel is van je lijf? Ga voor een licht stofje zoals katoen of linnen. Kies voor een luchtige variant van stro of katoen.


Toch een zonneslag? Wat nu?

Een zonneslag of zonnesteek is het gevolg van te veel directe zon, in de eerste plaats op het hoofd maar ook op het lichaam. Daardoor wordt het warmtecentrum in de hersenen ontregeld. Je huid zal rood kleuren en pijnlijk aanvoelen. Je kan ook te maken krijgen met hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid en koorts. Mogelijk voel je je duizelig en val je zelfs flauw.


WAT TE DOEN?

  • Zorg dat de verbrande huid afgekoeld raakt door deze te omwikkelen met een koude, natte handdoek. Is je huid heel erg verbrand, hou deze dan langdurig (minstens een kwartier) onder lauw stromend water.
  • Smeer vervolgens voldoende aftersun.
  • Heb je veel pijn, neem dan aspirine of paracetamol.
  • Eventuele blaren kan je afdekken met steriele verbanden.
  • Drink veel water, minstens 2 tot 3 liter per dag.
  • Zoek een koele plek op en rust voldoende.
  • Vermijd voor minstens een paar dagen de zon, zodat je huid goed kan genezen.
  • Raadpleeg een dokter wanneer je te veel last hebt.

Cool down >

Hittegolf essentials

Ook iets voor jou...


Enkele zomerse merken

Cookie-instellingen voor de beste online Juttu-ervaring

Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.