Zo creëer jij een beter evenwicht tussen work & life

Een understatement van jewelste: een carrière combineren met een gezinsleven of een sociaal bestaan is geen makkie. Meer dan eens (per week, geef toe) vallen de ballen die je halsstarrig de lucht in probeert te houden één voor één de grond op. Wanneer je bijvoorbeeld een dringende deadline probeert te halen, maar ook kinderen naar hobby’s moet brengen, verse kost op tafel wil toveren en tussendoor nog boodschappen moet halen. We get it. Daarom geven wij jou graag enkele tips voor een beter evenwicht.

STOP MET PERFECT TE WILLEN ZIJN

Het streven naar perfectie zorgt voor stress en is nergens voor nodig. Inzien dat niemand perfect is (zelfs die ene Instamom niet) en beseffen dat je niet perfect hoeft te zijn (noch thuis, noch op de werkvloer) is een eerste stap richting gebalanceerd leven. Lees: vertel je baas dat je meer tijd nodig hebt voor een opdracht, die wasmand kan gerust nog enkele dagen wachten, niemand gaat dood van een avondje leftovers eten en vraag jezelf af hoe belangrijk het is dat je kinderen én op muziekschool zitten én op dansles? Wees mild voor jezelf en voor je kinderen.

 

Meer lezen over Mild Ouderschap?

KWALITEIT > KWANTITEIT

Focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Vaak zijn we fysiek aanwezig bij de kinderen maar zitten we met ons hoofd nog op de werkvloer (en dus met één oog op onze smartphone). Probeer niet te multitasken maar kies bewust voor wat je doet en zorg dat je jezelf daar ook 100% voor engageert. Plan liever één uur per dag in om intensief met je kinderen te spelen in plaats van een halve dag vrij te nemen maar er niet écht voor hen te zijn.

ORDE CREËREN GEEFT RUST

Door orde te maken op je werkplek creëer je een beter overzicht op wat je allemaal te doen staat en dat zorgt voor rust. Bovendien win je aanzienlijk veel tijd wanneer je al je documenten meteen terugvindt. Tijd die je misschien ook buiten de werkplek kan benutten. Is ook je thuissituatie één grote chaos? Ook daar kan een goede, overzichtelijke weekplanning je verlossen van stress en je belonen met extra tijd.

 

Hulp nodig met plannen en organiseren? Met deze mooie en handige planners lukt het allemaal net wat beter

DURF NEE ZEGGEN...

Stel je grenzen. Zowel op professioneel vlak als in je privéleven hoef je heus niet overal ja op te zeggen. Stel prioriteiten, volg je buikgevoel en kies bij voorkeur voor activiteiten die voor jou belangrijk zijn en die je ook energie geven. Zorg daarbij voor een goed evenwicht tussen werk, sociale activiteiten, gezinsleven én rust. Plan maximum 60 % van je agenda in, zodat er ook ruimte is voor onverwachte activiteiten. Plan ook je privé-activiteiten (jahaa, ook je rustmomentjes) in je agenda in, geef ze evenveel waarde als werkaangelegenheden.

... EN DURF HULP VRAGEN

Eyeopener: je kan niet àlles en je kan het ook niet alleen. Durf hulp te vragen aan familieleden of andere ouders en besteed zaken uit waar je niet goed in bent of waar je geen tijd voor hebt. Zo kan je jouw kostbare tijd besteden aan die dingen die voor jou belangrijk zijn of die je extra energie geven. Zelf niet hoeven poetsen of strijken of niet wekelijks moeten rijden voor hobby’s van de kinderen creëert misschien tijd om te gaan sporten?

MAAK BEWUST TIJD VOOR JEZELF

Durf om dagelijks voor jezelf te kiezen. Een half uurtje hardlopen om je hoofd leeg te maken, een gezichtsmasker, even heerlijk in bad, een aflevering van je favoriete Netflix serie, tien minuutjes mediteren ... Wanneer jij opgeladen bent en je happy voelt dan straal je dat ook uit, zowel thuis als op de werkvloer. Win-win-win.

Nog meer leesinspiratie nodig?


Cookie-instellingen voor de beste online Juttu-ervaring

Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.