basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Lion of Leisure: geen kuddedieren!

In onze Pop-up Space zetten we creatief talent in the picture. Deze keer sloegen we de handen in elkaar met Flanders DC en kozen we samen 4 beloftevolle, Belgische brands.

Matthew en Saskia gaven een goedbetaalde job op om zich te storten in het avontuur van duurzame kinderkleding: ’Never follow the herd’ en andere toepasselijke quotes.

Wat is Lion of Leisure?

Wat: duurzame kinderkledij (uniseks) bekend om de dierenillustraties en de quotes met knipoog

Sinds: 2013 (Antwerpen)

Wie: Matthew Grove (UK) en Saskia Solberg (NL), partners in life & work

Producten bij Juttu: kruippakjes, T-shirts met lange mouwen en sweaters

Stijl: humoristisch en stoer

Vanwaar de naam: Lion of Leisure?

“Matthew – die quasi altijd aan het tekenen is – had op een dag een schets gemaakt van een leeuw. Een heel erg luie leeuw. Hij vond dat grappig: the king of the jungle die niets anders doet dan luieren, terwijl zijn vrouw aan het werk is. Hij vergelijkt het wel eens lacherig met ons (lacht). Hij doet het tekenwerk, ik al de rest: de contacten, de marketing, de pers… Dat is natuurlijk kort door de bocht, maar goed, de tekening werd ons logo en het merk was geboren.” 

Maar jullie hebben niet altijd samengewerkt…

“Nee. Maar we hebben wel altijd kinderkledij gemaakt: bij Nike, Mexx, Imps&Elfs, Moodstreet… We woonden in Nederland toen ik in 2009 een job aangeboden kreeg voor C&A, België. We verhuisden met onze twee dochters en vier jaar lang werkte ik me te pletter. Tot ik besefte dat het zo niet verder kon… Dat enorme bedrijf, waar het alleen draaide om cijfers en deadlines, dat paste niet bij mij als creatief persoon. Bandwerk, zo voelde het. En mijn dochters, die zagen dat ook, hoe hun mama daar aan onderdoor ging. Op een maandag ben ik in mijn auto gestapt en niet meer teruggekeerd. Ik zie me daar nog zitten aan de keukentafel, met mijn gezin rond mij: ‘ik weet nog niet wat, ik weet nog niet hoe, maar ik weet wel dat het anders moet.’

T-shirt 'Croc', € 29,95

Anders en duurzaam!

“Ja, dàt stond meteen vast. Nadat Matthew en ik beslisten om samen de sprong te wagen – en kinderkledij was nu éénmaal iets wat in onze comfortzone lag – wisten we allebei dat we iets op de markt wilden brengen dat goed voelde. Iets dat we konden verantwoorden naar onszelf en naar onze kinderen toe. En dus gebruiken we 100% biokatoen, is onze inkt biologisch afbreekbaar en zijn onze verpakkingen recycleerbaar. Het printen, zeefdrukken en verpakken wordt hier bij ons in Antwerpen gedaan. De onbedrukte kledij komt uit India en Turkije, waar we samenwerken met fabrieken die een Global Organic Textile Standard (GOTS) – certificaat hebben. Daarmee weten we zeker dat milieu en mens worden gerespecteerd. Nadat we jarenlang voor grote ketens hadden gewerkt, voelden we een ongelooflijke drang om ons betrokken te voelen, om een beetje terug te geven aan de wereld.”

Hoe kiezen jullie de quotes en de tekeningen?

“Schattige konijntjes en poesjes komen er bij ons niet in. Er moet wel een zekere edge zijn. Matthew vindt inspiratie overal om zich heen en we zetten ook de kinderen aan het werk (lacht). Onze dochters – nu 10 en 12 – doen de selectie. Als zij het niet grappig vinden of het niet begrijpen, dan komt het niet in de collectie.”

Heb je zelf een favoriet?

‘Never follow the herd’. Durf een ander pad in te slaan.

Kruippakje 'Fawn', € 35 | T-shirt 'Wolf', €29,95

Wat is het leukste compliment?

“Dat onze spullen na duizend keer wassen nog steeds mooi blijven. Hoewel dat natuurlijk ook dubbel is. Want, hoe geweldig we het ook vinden dat zelfs kind nummer 4 de T-shirts van zijn oudste broer of zus afdraagt, als mensen drie jaar wachten om een nieuw T-shirt te kopen, dan zijn wij daar helaas de dupe van.”

Het nieuwe thema van Juttu is #SlowDown. Op jullie lijf geschreven?

“Ja. Pas op, we werken nog steeds heel hard, maar we halen nu meer voldoening uit ons werk. En met onze seizoensoverschrijdende collecties willen we een antwoord geven op fast fashion, waarbij om de zoveel maanden kleren worden afgeschreven. Want, waarom zou die ene sweater ineens minder mooi zijn, omdat er toevallig een nieuw seizoen begint?” 

Trui 'Bear', € 39,95 

Wat zijn je toekomstplannen?

“We zijn vorig jaar een samenwerking aangegaan met papiermerk Papette. Zij kregen de ‘Lion of Leisure’ licentie en verwerkten onze illustraties op notebooks en kaartjes. Op die manier krijgen wij een percentage op de verkoop. Dergelijke samenwerkingen – waarin we met licenties werken – willen we vaker aangaan. Wie weet verschijnt ons werk dan wel op servies of beddengoed.

En we willen goed voor onze leeuw zorgen. 33 Lions is een organisatie die 33 leeuwen heeft gered uit circussen in Peru en Chili en deze terug naar Afrika heeft gebracht. Via hen hebben we een leeuw geadopteerd. Sinds kort dragen we dus elke maand financieel bij aan het leven van onze Ricardo. Toen we het verhaal van Ricardo lazen – een leeuw die niets liever doet dan de hele dag op z’n rug liggen in de zon – wisten we meteen: de cirkel is rond.”

De #IkKoopBelgisch Pop-up vind je bij Juttu van 14/09 tot 22/11/2016

Check hier de andere 3 #IkKoopBelgisch pop-uppers.