basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

ARMEDANGELS zegt nee tegen fast fashion

Omdat we bij Juttu geloven in slow shopping: een gesprek met Martin Höfeler, CEO oprichter van ARMEDANGELS. #SlowDown

Who is?

Martin Höfeler

 

Leeftijd: 32

Afkomst: Duitsland

Studie: bedrijfskunde

Job: CEO en - samen met studievriend Anton Jurina - oprichter van modemerk ARMEDANGELS    

What about?

ARMEDANGELS

 

Sinds: 2007

Wat is het: casualwear voor mannen en vrouwen

Duurzaam: ARMEDANGELS gebruikt enkel kwalitatieve materialen en werkt met natuurlijke stoffen zoals biokatoen. Het merk garandeert een milieuvriendelijk productieproces zonder schadelijke chemicaliën.

Fairtrade: ARMEDANGELS is lid van de Fair Wear Foundation en steunt de Indiase katoenboeren. Het label helpt hen overstappen naar biologische landbouw en betaalt hen eerlijke lonen. 

Bekend om: duurzame T-shirts, wol en jeans

Stijl: basic with an edge, hip én tijdloos

Motto: We believe fairness is never out of fashion    

 

De wereld verbeteren hoeft niet in een gebatikte harembroek

Een 'goede' start

 

“ARMEDANGELS bestaat dit jaar tien jaar en dat doet ons natuurlijk terugdenken aan hoe het allemaal begon. Anton - die ik nog kende van op school - en ik waren ambitieuze twintigers met een drive om iets te ondernemen. Wat dat precies moest zijn, was niet duidelijk. Wat we wel meteen wisten, was dat we iets wilden opstarten waarmee we een verschil konden maken, een project waar we helemaal achter konden staan. We wilden geen bedrijf oprichten dat op een omstreden manier geld verdiende, en dan op onze oude dag goede doelen steunen om ons geweten te sussen. Nee, we wilden het goed doen, van meet af aan.”

Herentrui, € 79,90 | Salopette, € 129,90

Fair & Fashion

 

“Het idee om T-shirts met leuke prints te lanceren, leek ons bussinessgewijs haalbaar. Maar de modewereld was onbekend terrein voor ons. Door grondig te onderzoeken hoe T-shirts werden gemaakt, leerden we meer over de textielindustrie. We ontdekten hoe zeldzaam rechtvaardigheid is in de modewereld, en hoe moeilijk het is om een duurzaam en fairtrade T-shirt te vinden dat niet meteen ‘hippie’ schreeuwt. Het werd al snel onze missie om te bewijzen dat je ook op een andere manier mode kan maken: organic & fair. De eerste beslissing die we maakten, was om binnen Europa te produceren, zodat we persoonlijk kunnen controleren dat alles koosjer verloopt. We wilden niets te maken hebben met kinderarbeid. Als je gaat werken met fabrieken in lageloonlanden zoals Bangladesh, dan kan je daar nooit helemaal zeker van zijn. Verder sloten we ons aan bij de Fair Wear Foundation, kozen voor biokatoen en verzetten ons tegen schadelijke chemicaliën. We geloven dat duurzame materialen, rechtvaardige werkomstandigheden en geweldig design perfect samen gaan. Daar betaal je natuurlijk wat meer voor. Of nee, daar betaal je de correcte prijs voor. We willen mensen graag wakker schudden en hen op het hart drukken dat ze een keuze hebben. Koop bewust. En denk na over wat je echt nodig hebt. Koop minder, maar beter. Betere kwaliteit. Beter voor het milieu. Beter voor de mensen die het maken. Zeg ja tegen slow shopping en nee tegen fast fashion.”

 

Ik wil de grootste zijn

 

“Onze boodschap komt aan, want tien jaar later mogen we ons trots één van de grootste fair & organic modelabels van Europa noemen. De T-shirts werden gaandeweg onderdeel van volledige collecties voor mannen en vrouwen. Naast biokatoen voorzien we ondertussen ook in duurzaam wol en denim. En toch willen we meer. Hoewel we geloven dat elke kleine stap telt, zien we het groots. Het is ons doel om het meest faire fashionlabel op aarde te worden. Om dus nog meer mensen te inspireren en hun koopgedrag te veranderen. Fair fashion moet dé standaard worden. No one ever said changing the world was going to be easy. We still have a bit of work to do. Oh, en die wereld verbeteren, dat hoef je heus niet in een gebatikte harembroek te doen.”

Jurk, € 79,90

5 quickies for Martin

 

1. 10 jaar ARMEDANGELS! Wat is jullie geheim?

“Teamwork, gesofisticeerd design, kwalitatieve materialen en een groeiend bewustzijn bij de consument.”

 

2. Trendgevoelig of tijdloos?

“Tijdloos. Het is de bedoeling dat onze stukken binnen 5 jaar nog steeds fashionable zijn. Want ook dat is duurzaam mode maken.” 

 

3. Mooiste compliment?

“Onlangs verschenen er beelden van een bekende Duitse rapper (Thomas D.) die op straat afval opraapte, terwijl hij één van onze T-shirts droeg. Dat maakt me trots. ARMEDANGELS dragen, is een statement maken.” 

 

4. Kwaliteit of kwantiteit?

“Kwaliteit. Zowel voor onze kleding als voor het leven van onze werknemers over de hele wereld.”

 

5. Slow Down of Go Fast?

“Slow down! ARMEDANGELS is hét antwoord tegen fast fashion, gemaakt in erbarmelijke omstandigheden en verkocht aan onrealistische prijzen. Koop minder maar beter. Betaal liever wat meer voor kwaliteit en fairness.”