basket.timer.attention

basket.timer.time.is.running.out

Graag traag vandaag

Haast en spoed is zelden goed. Leef eens wat trager, bewuster en beter met deze 15 uitdagingen. #SlowDown

  • Unplug
  • Je hoeft heus niet àltijd bereikbaar te zijn. Ga eens een hele dag offline, relax en focus op de dingen die echt tellen. 

  • Laat een doel los
  • Doelen stellen is belangrijk maar niet alles wat kan, moet. Laat gerust eens een doel los en voel je achteraf opgelucht.

  • Wissel de tv in voor een boek
  • Plof jij vaak in de zetel om te bingewatchen? Niets mis mee hoor, maar laat de televisie ook af en toe eens uit en verlies jezelf in een goed boek. Je zal je wellicht meer ontspannen voelen.

  • Ruim je kleerkast op
  • Minder rommel betekent rust in je hoofd. Heb je een kledingstuk al zeker 2 jaar niet gedragen? Past het niet? Vind je het lelijk? Of is het te zwaar beschadigd? Weggooien of weggeven is de boodschap.

Slow living = minder hebben, minder moeten, minder doen

  • Defriend that friend
  • Erger jij je dagelijks aan die ene 'vriend' op social media? Ergernissen zijn zonde van je tijd. Is het geen vriend? Waarom staat hij dan nog in je vriendenlijst?

  • Plan een dag zonder plan
  • Wie elke dag volstouwt met plannen, laat weinig ruimte voor impulsiviteit. En laat net de geïmproviseerde uitstapjes de leukste zijn.

  • Som 10 dingen op waar je dankbaar voor bent
  • Wanneer je beseft wat je wel hebt, zal je minder gefocust zijn op wat je mist.

  • Maak een wandeling
  • Bij voorkeur alleen, in de natuur, voor minstens 15 minuten. En zonder telefoon.

  • Organiseer een candlelight dinner
  • Neem de tijd om een hele dag te koken en nodig 2 of 3 vrienden uit voor een heerlijke avond samen.

Daag jezelf uit: een dag lang niet klagen en zeuren

  • Bewonder een zonsopgang
  • Zet je alarmklok en geniet in stilte van niets anders dan de zonsopgang. Kruip daarna gerust terug in bed.

  • Stop met zeuren
  • Word bewust hoe vaak je op een dag klaagt en zeurt. Alleen zo kan je negatief gedrag omkeren en een zen-status te bereiken.

  • Hou een hele dag je pyjama aan
  • Niets moet vandaag. Helemaal niets.

  • Volg yoga
  • Werk aan je lichaam terwijl je je hoofd helemaal leegmaakt. Yoga verlaagt je bloeddruk en vermindert stress, vermoeidheid, angst en slapeloosheid. Via meditatie ga je ook makkelijker relativeren en loslaten.

  • Evalueer je laatste 5 aankopen
  • Slow shopping staat voor minder maar beter kopen. Evalueer je laatste aankopen. Waarom heb je ze gekocht? Had je ze nodig? Zijn het duurzame aankopen? …

  • Doe iets wat je als kind leuk vond
  • Neem een voorbeeld aan de zorgeloze ontspanning van een kind. Ga naar een pretpark, speel in het zwembad, bak koekjes of boetseer met klei.

RELAX. REFRESH. RECHARGE.